Wij zorgen voor geluidsoverlast

Sushi94
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Wij zorgen voor geluidsoverlast

#1 , 15 nov 2019 13:28

Hallo,

Wij wonen sinds juli 2019 in onze gekochte woning.
Het is een smalle rijwoning, de breedte is 4 meter.
Nu heeft onze linkerbuur al 3 keer komen klagen over geluidsoverlast. Blijkbaar hoort hij mijn vriend als hij op zijn playstation speelt en zorgt dit voor heel veel geluidsoverlast, ook hoort hij het wanneer wij bezoek hebben en heeft hij zo ook al eens komen klagen.
Mijn vriend speelt altijd met koptelefoon, dus de TV staat zeker niet te luid.

Onze linkerbuur is een alleenstaande man, dus kan wel geloven dat als het stil in huis is je al sneller iets hoort.
Onze rechterbuur hoort ons niet en wij horen geen enkele buur.

Wij willen zeker geen problemen met de buren, maar wij willen ook gewoon kunnen leven in ons huis, mensen uitnodigen,...

Hij dreigde om de politie en de rechter in te schakelen als we niet meer minder lawaai maken.
Kan hij dit doen als wij eigenlijk geen uitzonderlijk lawaai maken?

Kunnen wij iets doen zodat hij ons gerust laat?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 nov 2019 13:36

Stil zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 15 nov 2019 14:02

Het is voor ons heel erg moeilijk om de situatie in te schatten.

Sommige mensen zijn uitzonderlijk verzuurd en onverdraagzaam in onze maatschappij. Anderzijds kan het ook gewoon zijn dat u buitengewoon luid bent - wij kunnen dat niet inschatten.

De buurman kan inderdaad naar de rechter stappen - maar dat kan iedereen. Hij zal moeten kunnen bewijzen dat u zo luid bent (door vaststellingen of opnames). Dit is niet evident.

Blijf praten en wees constructief, maar sommige mensen zijn niet eenmaal niet redelijk.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 nov 2019 14:12

Misschien eens contact opnemen met de buurtbemiddelaar van de gemeente?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 15 nov 2019 16:00

Staat die TV of Playstation tegen de muur van de buur? Indien ja, die dan best even verzetten naar de nadere kant. Kan al een zeer groot verschil geven. Ook rubber blokjes onder de poten van de kast zetten waarop de TV staat.
Had de vorige bewoner hier ook last van, of heeft het huis lang leeg gestaan, zodat buurman geen geluid meer gewoon is.
Om naar de rechter te kunnen stappen zal hij degelijke bewijzen moeten hebben, en als die een expert gaat aanstellen, zal hij een voorschot mogen betalen met meerder nullen

Sushi94
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 nov 2019 22:13

Ik ben vandaag verschillende keer gaan bellen omdat ik grqag zelf wou horen wat hij eigenlijk hoort, maar hij heeft niet opengedaan.
Wij gaan sowieso kijken om de TV te verzetten. Ook al vrees ik dat dit niet zal helpen gezien hij al eens kwam klagen wanneer er bezoek was en er was geen TV aan het spelen...
De woning stond inderdaad meer dan 1jaar leeg.

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 17 nov 2019 10:58

Al doen wat @Mava heeft geschreven.
Niet alleen op de vloer maar ook onder en achter de kast en Tv / playdingens geluidsdemping aanbrengen.
Planken vloeren dan best daar ook demping aanbrengen matten.
Binnenhuis schoeisel met zachte zool dragen ook de kinderen.
Ook deuren met vilten onderzetters of ganse omtrek met tochtband behandelen.
Vermoedelijk oude huizen met niet gescheiden tussenmuren ..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 nov 2019 16:54

Als je helemaal rustig wil zitten en kosten wil doen: Gipsplatenwand aanbrengen met isolatiematten erin. Wel erop toezien dat deze wand op geen enkel punt ook maar even de muur met de gebuur raakt. en natuurlijk niet vergeten de onderkant van deze wand, waar hij op de vloer staat, te isoleren van de rest van de woning. Het zal dus een volledig zelfstandige wand moeten zijn los van ieder contact met de woning. Natuurlijk de geëigende isolatiematten gebruiken in een voldoende dikte.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 17 nov 2019 17:35

Hmmm...

Het gaat hier wel om een huis met een breedte van 4 m, waarschijnlijk nog (een deel van) muur inbegrepen...

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 17 nov 2019 17:36

"Het zal dus een volledig zelfstandige wand moeten zijn los van ieder contact met de woning."

Hoe moet zo een wand dan blijven rechtstaan?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 nov 2019 17:55

Daar zijn aangepaste bevestigingsmethoden voor. Heb zo tijdens mijn beroepsperiode diverse appartementen aangepast , zowel muren als zolderingen.
Ben mijn beroepscarrière begonnen bij de aannemer die de gebouwen van BRT-RTBF heeft gebouwd aan de Reyerslaan in Schaarbeek (1968) en was daar verantwoordelijk voor het uittekenen en opvolgen van de isolatiewerken van de tientallen TV en/of radiostudio's, zowel voor geluid als voor trillingen.
Later, tijdens mijn carrière als beheerder van Horecagebouwen, heb ik enkele tientallen café's moeten adviseren ivm het beheren van de door hun veroorzaakte geluidsoverlast . Zeer dikwijls waren daarmee juridische procedures gemoeid, waar door de rechter deskundige experten waren aangeteld. Daarvan steek je wel eens wat op . :)

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#12 , 18 nov 2019 09:18

Uit eigen ervaring weet ik dat méér lawaai maken soms werkt. Het klinkt gek, maar het zit zo; Wij woonden in een appartement, ouder koppel onder ons, ouder koppel boven ons. Wij deden onze uiterste best om stilletjes te zijn, maar net daardoor viel ieder geluidje extra op. We zijn op een gegeven moment begonnen met meer 'grijs geluid' te maken: radio op, dampkap aan, stofzuigen... Zo van die niet storende, eerder constante, lawaaibronnen. Daardoor vallen de 'pieken' ook voor minder op.
In de USA verkopen ze zelfs machines die 'white noise' maken om baby's in slaap te krijgen :P

arouet
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 nov 2019 10:19

Gezien het een erg smalle woning is lijkt op die oppervlakte nog eens zelf gaan isoleren geen evidente oplossing.

Het is ook moeilijk om in te schatten vanaf wanneer je buur iets hinderlijk vindt. Zolang jullie op een normaal niveau tv kijken, praten... en hij hier al last van heeft lijkt het mij eerder aan hem om hiertegen de nodige maatregelen te nemen.

Het wordt natuurlijk wat anders als jullie bijzonder luid zouden zijn of bijvoorbeeld 's nachts veel geluid maken.

Mogelijk kan je eens testen wat de buur precies hoort door bijvoorbeeld je tv aan te zetten en dan bij hem te gaan luisteren of aan je vriend te vragen om hardop te praten terwijl jij bij de buurman in huis staat om dit met hem te beluisteren. Eventueel kan je hier ook een decibel meter bij gebruiken om beter te kunnen inschatten hoe luid jullie nu precies zijn.

Kortom: indien jullie niet bovenmatig luid zijn maar de buurman hier toch klachten over heeft lijkt het mij eerder aan hem om deze te verhelpen. Eventueel kan bemiddeling bij de vrederechter hier soelaas bieden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”