#1 , 14 nov 2019 04:25
Ik had ongeveer een maand geleden een matras besteld via Bol. De matras werd vacuüm verpakt geleverd, ik heb de verpakking geopend de matras getest maar was niet tevreden. Ik heb de matras terug ingepakt in de originele verpakking en een extra laag doorzichtig plastiek ter bescherming.
Retour ticket er op geplakt en ingeleverd bij de krantenwinkel/DPD center. Ging allemaal heel vlot, enkele dagen hierna kreeg ik de melding dat mijn retour werd geweigerd. Was wel enigszins verbaast tenslotte was de matras goed verpakt en had ik deze 2 dagen na ontvangst terug gestuurd. Contact opgenomen met Bol, ze geven aan dat de externe verkoper de retour heeft geweigerd omdat de matras uit zijn verpakking is gehaald, en anderzijds omdat dat de matras beschadigd zou zijn.
Ik zou niet weten hoe ik de matras anders zou kunnen testen, En bij mijn weten is een matras niet vrijgesteld van het herroepingsrecht, bij het bestellen stond er dan ook aangegeven 30 dagen bedenktijd. Ik gaf verder aan dat de schade moest gebeurd zijn bij het vervoer van DPD. Ik vroeg dan ook in welke mate de matras beschadigd was en als men hiervan foto’s zou kunnen doorsturen zodat ik dit zou kunnen aangeven bij DPD.
De medewerkster van Bol vertelde mij aan de telefoon dat de verkoper verzekerd is voor schade tijdens het retour en dat ik me hier verder geen zorgen over hoefde te maken, enkele dagen later bel ik zelf opnieuw binnen omdat ik op het internet lees dat ik als particulier wel verantwoordelijk ben voor de retour.
De medewerker geeft aan dat ik inderdaad verantwoordelijk ben voor de retour maar dat de externe partner van Bol niet verplicht is om mij bewijs toe te sturen van de schade, na wat aandringen geeft de medewerker wel aan dat er grote zwarte vlekken zijn op het matras, maar men kan verder niet specifieker zijn, dus modder, olie of iets anders ze weten het niet. De verkoper weigert nog te antwoorden op mijn mails nadat ik vroeg om meer specifieke info en foto’s. Bol geeft aan na meerdere telefoon gesprekken helemaal niets voor mij te kunnen doen, omdat het over een externe verkoper gaat. Heb intussen al contact opgenomen met de ombudsdienst en zij hebben mij doorverwezen naar het ECC omdat de verkoper in Nederland gevestigd is.
Nadat ik na 2 weken nog geen antwoord had gekregen van het ECC heb ik hun telefonisch gecontacteerd, ze geven aan dat ze mijn klacht hebben ontvangen en dat men het dossier gaat starten. Ondertussen krijg ik wel al herinneringskosten van Bol (heb gebruik gemaakt van achteraf betaling, ben al jaren klant bij Bol.)
Men verwacht dus dat ik het volledig bedrag van de matras betaal, een matras die ik al bijna een maand niet meer heb, en dit zonder enig bewijs van de schade. De communicatie is op dit moment volledig stilgevallen en ik zit dan ook echt met de handen in het haar. Wat zou ik verder nog kunnen doen? en zou ik de openstaande factuur dan toch gewoon betalen?