Goederen

Cruella069
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Goederen

#1 , 13 nov 2019 08:03

Beste,

Mijn oma werd 3 weken geleden geplaatst in een rusthuis. Ze heeft alzeimer en kon voor zichzelf niet meer zorgen. Mijn moeder waarmee ik al jaren ruzie heb, heeft haar appartement volledig leeggemaakt, haar spullen naar de containerpark en op straat gezet zonder er met mij of de rest van onze gezin over te spreken. Ik heb nl nog mijn oma haar testament dat ze in 2015 opgemaakt heeft waar op staat dat ze sommige zaken aan mij en aan mijn peter overlaat. Ik weet dat mijn oma deze niet had gewild maar ze is niet meer in staat om zelf te beslissen. Had mijn moeder het recht om zomaar alles weg te gooien? Is dat geen diefstal? Ben ik in mijn recht als ik tegen haar klacht indien? Is dat zo dat ik niet veel te zeggen heb omdat ik maar de kleine dochter ben?
Mvg
Valérie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 nov 2019 23:30

Testament geldt bij overlijden ...

Uw oma heeft een bewindvoerder nodig - als ze die nog niet heeft .
Dit is een procedure via de Vrederechter
Elke belanghebbende kan die procedure starten.
U kan eventueel voorstellen dat u als bewindvoerder wenst op te treden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 nov 2019 23:38

Mijn moeder waarmee ik al jaren ruzie heb, heeft haar appartement volledig leeggemaakt, haar spullen naar de containerpark en op straat gezet
Iemand moet actie ondernemen in dergelijke gevallen.

Huurde uw oma dat appartement ?
Huur en rusthuis tesamen betalen is financieel geen goed beheer

Inboedel heeft vaak geen enkele waarde meer, buiten misschien hier en daar iets, en de eventuele emotionele waarde.


Netjes is het niet ....

Reclame

Cruella069
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2019 13:36

Ja ze huurde het appartement tot midden november, maar moeten haar goederen niet tijdelijk in een bergruimte bijgehouden worden? Is dat niet strafbaar om zomaar zonder toestemming alles op straat te zetten? Er was inderdaad niks waardevol maar het is principe. Ik weet niet of mijn oma een bewindvoerder heeft, ik word totaal uitgesloten, ik weet niet welke rechten dat ik heb als kleine dochter.
Mvg
Valérie

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 14 nov 2019 13:44

"was inderdaad niks waardevol maar het is principe."

Met principes koop je niets.
Uw moeder heeft gedaan wat moest. Punt.

Ze wordt ook niet geacht de inhoud of bestaan van testament te kennen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 nov 2019 15:32

moeten haar goederen niet tijdelijk in een bergruimte bijgehouden worden?
Neen
Is dat niet strafbaar om zomaar zonder toestemming alles op straat te zetten?
Uw toestemming is in alle geval niet vereist
Uw moeder kan stellen dat zij in belang van uw oma handelde :
Appartement moest leeg om huurovereenkomst tijdig te stoppen, inboedel zonder waarde ...

Mogelijk is uw moeder zelfs bewindvoerder voor uw oma ... u weet het gewoon niet.


Als u vindt dat de belangen van uw oma geschaad worden -het gaat daarbij dus niet om uw rechten of belangen- kan u naar de vrederechter stappen en met de nodige motivatie vragen om een bewindvoerder aan te stellen voor uw oma.
Of een andere bewindvoerder, als uw moeder bewindvoerder is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”