Schenking - scheiding

Mick79
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schenking - scheiding

#1 , 08 nov 2019 10:51

Graag hulp bij volgende vraag:
Mijn partner heeft een tijd terug een notariële schenking ontvangen van haar ouders. Deze werd gestort op de gemeenschappelijke rekening. We zagen beiden deze schenking als een extra en hebben er samen rijkelijk van geleefd ( reizen met gezin, kledij, aankopen voor de kinderen,...)
Nu een groot deel opgesoupeerd is en wegens een grote breuk in mijn vertrouwen, die waarschijnlijk zal leiden tot een (v)echtscheiding. Heeft mijn ( nu nog) echtgenote aan dat ze ingeval van, recht heeft op de terugvordering van de volledige schenking !
Kan dit zomaar ? In mijn ogen zie ik het als volgt : zo passeert ze 2x aan de kassa en heb ik wat we verbruikt hebben vergoed ??
Ik heb er ook van geleefd natuurlijk en zou me kunnen vinden in de helft, wat zelfs het geval niet was.
Graag Uw visie en alvast bedankt.
Mick79

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 08 nov 2019 11:32

Door de schenking op de gemeenschappelijke rekening te plaatsen werd het geld vermengd en werd het dus gemeenschappelijk. Er zal dus gewoon half om half verdeeld worden wat er nog over is. Ben vrij zeker dat de rechter ook zo zal oordelen maar je weet natuurlijk maar nooit ...

Mocht het schenkingsgeld bv gebruikt zijn voor de aankoop van een huis en de ongelijke inbreng werd door de notaris geacteerd dan zou t natuurlijk anders zijn.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 08 nov 2019 14:15

Sirki


Basisregel is en blijft dat schenkingen eigen vermogen blijven.
In dit geval heeft het gemeenschappelijk vermogen zich ‘verrijkt’ ten nadele van eigen vermogen en dient het gemeenschappelijk vermogen die ‘verrijking’ terug te betalen. Als de te verdelen massa in echtscheiding bvb 400.000 euro is en de schenking was 100.000 euro zal de gemeenschap eerst 100.000 terugbetalen aan haar eigen vermogen. De rest wordt in 2 gedeeld.
Zij passeert geen 2 keer aan de kassa. De gemeenschappelijke levensstijl wordt bij voorrang betaald door gemeenschappelijke middelen.
De schenking staat daar los van. Tenzij men het logischer vindt dat in dit geval de man zijn levensstijl opleuken op kosten van haar vermogen.
Ik durf geen voorafname doen op wat een rechter zal uitspreken.
Jouw scenario is ongetwijfeld mogelijk. Maar wel in tegenspraak met basisrechtsregels rond eigen en gemeenschappelijk vermogen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

nicky54
Berichten: 218

#4 , 09 nov 2019 09:18

Volgens artikel 1399 van het B.W. zijn eigen : de goederen die tijdens het huwelijk door een echtgenoot uit een nalatenschap of schenking worden verkregen.
Het eigen karakter van de storting is bewezen.

Het Hof van Cassatie van 21 januari 2011 :

Storting van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening vallen, behoudens tegenbewijs, in het gemeenschappelijk vermogen : hieruit volgt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding is verschuldigd, telkens als eigen gelden erin zijn terechtgekomen, ongeacht dat niet bewezen is dat het gemeenschappelijk vermogen voordeel heeft gehaald uit deze gelden.

Artikel 1436 van het B.W. : Het recht op vergoeding kan door alle middelen worden bewezen. De vergoedingen brengen van rechtswege interest op vanaf de dag van de ontbinding van het stelsel

Mick79
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2019 15:27

Dank U voor de antwoorden.
De antwoorden verschillen van elkaar. Met mijn quote, dat ze 2x de kassa kan passeren bedoel ik : ze verbruikt grotendeels de schenking en ingeval van scheiding kan ze alles terug vorderen ( eigen vermogen) ? Eerst werd het bedrag op de gemeenschappelijke zichtrekening gestort via de notaris. Ze kocht voornamelijk persoonlijke spullen en zette dan 3/4 op de gemeenschappelijke spaarrekening. Ondertussen verbruikte we en spaarden we geld. Daarna wegens onbegrijpelijke redenen werd het verbruik enorm opgetrokken. Al dan niet met de gedachte van ik vorder het toch wel terug !?
Graag Uw visie.

nicky54
Berichten: 218

#6 , 10 nov 2019 20:39

1. Artikel 1434 Burgerlijk Wetboek bepaalt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding verschuldigd is ten belope van de eigen of uit vervreemding van een goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van één der echtgenoten.

2. Storting van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening vallen, behoudens tegenbewijs, in het gemeenschappelijk vermogen.

3. Hieruit volgt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding is verschuldigd, telkens als eigen gelden erin zijn terechtgekomen.

4. Cassatiearrest 21 januari 2011.

Mick79
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 nov 2019 08:27

Beste nicky54,

Kun je dat eens uitleggen in mensentaal ?
Om een voorbeeld te stellen: er is 40.000 € verbruikt van de schenking ter waarde van 50.000€. Telkens via overschrijving van de gemeenschappelijke spaar- naar de gemeenschappelijke zichtrekening, voor de aankoop van meubelen, kledij, reizen, aanzuivering van de rekening wegens meer uitgaven dan inkomsten !
Waarde huis = 350.000€ . Openstaande schuld 150.000 €
Alvast bedankt

Mick79

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 11 nov 2019 12:28

Volgens het wettelijk huwelijksstelsel blijft wat Van de schenking nog bewijsbaar is van haar doch doordat het op een gemeenschappelijke rekening kwam werd het vermengd met het gemeenschappelijk geld zodat de afkomst niet meer bewijsbaar is.

In uw voorbeeld schiet er nog 10.000€ over van de schenking. Als je genereus bent ga je akkoord dat zij die terugkrijgt. Ook krijgt zij de helft van wat overblijft na de verkoop van het huis en terugbetaling lening.

Als je t straf wil spelen stel je dat het geld gemeenschappelijk geworden is door vermenging en stel je 50-50 voor. Ze kan dan als ze wil een dure rechtszaak opstarten.

Terug naar “Echtscheiding”