loonbeslag versus CSR

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

loonbeslag versus CSR

#1 , 09 nov 2019 16:00

situatie kort samengevat : particulier, geen huis of wagen, enkel kringloopspullen in huis. Netto inkomen nachtjob 1.500 euro / schulden 688.000 euro verdeeld over 9 schuldeisers waaronder een schuldbekentenis van 600.000 euro levenslang.
Nog geen achterstand of deurwaarder gehad, kan het nu echter niet meer blijven betalen.
Huur al 6 jaar aan 745 euro, huurbaas indexeert nooit zolang ik stipt de huur betaal. Prima geisoleerd wat belangrijk is om overdag goed te kunnen slapen ...
Zou ik niet beter "loonbeslag" overwegen want bij loonbeslag (vast verzekerd inkomen van 1.357 euro) kan ik mijn appartement behouden wat voor mij heel belangrijk is.
Oplopende deurwaarderskosten, gerechtskosten, intresten kan ik toch nooit betalen of in beslag genomen worden ...
Bij CSR vrees ik het bestaansminimum waardoor ik het appartement niet kan behouden, kan natuurlijk ook dat schuldbemiddelaar alle kosten betaald en ik 50 euro leefgeld per week krijg.

Wat doe ik het beste ? De hel van 7 jaar CSR doorstaan en daarna hopelijk schuldenvrij of de kei die men niet kan stropen bij loonbeslag ?
Alvast bedankt voor de reacties ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 nov 2019 19:45

Dit zijn zaken die je zelf moet beslissen, 680.000€ is zeker niet min.

Alles hangt af hoe oud je nu bent, en van je pensioen zal men ook weinig kunnen afhouden.

Als je in de CSR komt heb je weinig tot niks meer over om te leven.

Denk er zelf eens goed over na eer je beslist !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2019 20:15

Hoop voor jou dat er geen loonbeslag onderhoudsgeld bij is, want dan is er geen grens....m.a.w. loon integraal voor beslagname vatbaar. Misschien toch eens met de sociale dienst van het OCMW of het CAW gaan praten?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2019 05:22

verdere aanvulling : ben bijna 55 jaar, niemand ten laste, geen onderhoudsgeld, heb 2 jaar 2 jobs gehad om alles te kunnen blijven betalen, maar dat was niet vol te houden en dus sinds mei dit jaar nog 1 job.
Voor die schuldbekentenis van 600.000 euro (aan een vennootschap waarvan de bedrijfsleider 75 jaar is, en in feite al gestopt is maar officieel nog niet vanwege mijn schuldbekentenis) is er 600 euro per maand afgesproken als afbetaling, de rest zijn schulden bij banken ....
Aangezien ik hier absoluut wil blijven wonen, gaat loonbeslag me beter uitkomen denk ik, na mijn huur en vaste kosten hou ik dan nog 400 euro over als leefgeld, bij CSR gaat dat maar 50 euro per week vrees ik bij deze schuldenlast ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2019 08:27

Van die schuldbekentenis is daar ooit een vonnis voor geweest ?

Als je 1500€ per maand verdiend is dit +/- per jaar verlofgeld en eindejaarspremie max, 21.000€

voor 680.000€ ooit terug te betalen ??

is 33 jaar nodig ???

Dit is een totaal onbegonnen werk.

Zoals men al schreef ga eerst eens naar het OCMW, en hoor daar wat zij voorstellen, en eventueel dan naar een advocaat voor die 600.000€ !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 nov 2019 20:28

Ben op jullie aanraden vandaag na afspraak bij het CAW kunnen passeren, zij hebben rustig het hele verhaal gehoord of ik beter CSR of loonbeslag zou doen.
Ze hadden maar 1 bemerking : mijn eenzijdig door mij met de hand geschreven schuldbekentenis van 600.000 euro (geen vonnis van) is dé hoofdzaak want ze maakt 90 procent van mijn schulden uit.
De enige vraag die er nu nog is en waar zij geen antwoord konden op geven : wordt die schuldbekentenis WEL of NIET opgenomen in een CSR ???
Zo ja, zeker CSR in gaan
Zo neen, gewoon wachten tot de eerste schuldeiser loonbeslag doet en wordt er slechts 1 schuldeiser ooit vergoed, vanwege mijn laag loon van 1.500 euro en er is 1.357 euro niet beslagbaar ...
Iemand die weet of die schuldbekentenis in een CSR wordt opgenomen of niet ???
Alvast dank !!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 nov 2019 22:20

Als deze schuldeiser dit aangeeft bij de schuldbemiddelaar word dit opgenomen, alle schulden moeten opgenomen worden !!, want na de CSR ben je vrij van schuldeisers !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

erik111
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 nov 2019 00:30

Dank U denlowie, dan weet ik wat ik moet doen, het zal dus CSR worden en 7 jaar de hel doorbijten zijn, maar daarna kan ik schuldenvrij weer een nieuwe start nemen en dat vooruitzicht gaat mij de moed moeten geven die 7 jaar lang ...
Ik kan ook het loonbeslag hanteren vanwege mijn laag loon en méér per maand overhouden dan in CSR, maar dan blijven de schulden mij achtervolgen tot in mijn kist ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2019 07:52

Dit hoeft geen 7 jaar te zijn, nu zijn de meeste maar 5 jaar, enkel bij een zelfstandige na een faillissement waar geen kwijtschelding is kan dit zelfs levens lang zijn !

Art:1675 /12 § 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fons54
Berichten: 445

#10 , 19 nov 2019 08:41

Dit hoeft geen 7 jaar te zijn, nu zijn de meeste maar 5 jaar, enkel bij een zelfstandige na een faillissement waar geen kwijtschelding is kan dit zelfs levens lang zijn !

Art:1675 /12 § 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden
Is dit iets nieuw? Want mijn CSR loopt 6.5 jaar....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 nov 2019 09:26

Dit hoeft geen 7 jaar te zijn, nu zijn de meeste maar 5 jaar, enkel bij een zelfstandige na een faillissement waar geen kwijtschelding is kan dit zelfs levens lang zijn !

Art:1675 /12 § 2. Het vonnis geeft de looptijd van de gerechtelijke aanzuiveringsregeling aan, die de vijf jaar niet mag overschrijden
Is dit iets nieuw? Want mijn CSR loopt 6.5 jaar....
Inderdaad dit is een nieuwe wet, vroeger was dit 7 jaar, maar dit kon ook langer zijn, zeker voor zelfstandigen die een faillissement gehad hebben
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”