ADV-dagen bij overbruggingsploeg

vrager123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

ADV-dagen bij overbruggingsploeg

#1 , 08 nov 2019 21:59

Dag,

Ik werk als arbeider in een overbruggingsploeg (scheikunde sector). Wij werken dus op zaterdagen, zondagen, feestdagen en brugdagen. Wij werken 12 uur per dag, of in totaal 24 uur in het weekend. Reken je er alle feestdagen en brugdagen bij dan zouden wij gemiddeld 27u per week werken. In totaal krijgen wij 8 verlofdagen per jaar.

Onze collega's die in de week werken ontvangen daarentegen 20 wettelijke + 12 ADV-dagen, in totaal 32 verlofdagen. Dit komt omdat zij 40 uur per week werken, terwijl zij maar 38 uur zouden moeten werken.

Nu is mijn vraag, hebben wij van de overbruggingsploeg ook geen recht op pro rata extra ADV-dagen? In dit geval 8 wettelijke (=20/5*2) + 4,8 EDV-dagen (=12/5*2)? Of mogelijks nog meer omdat wij in plaats van 24u gemiddeld 27u per week presteren?

Dank alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
vrager123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2019 22:02

Ter aanvulling, onze 24u totale werktijd per week wordt gelijkgesteld met een voltijdse werkweek.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 08 nov 2019 23:23

Denk er aan dat uw verlofdagen niet 8, maar ook 12 uur zijn ...

Vermoedelijk zijn die ADV dagen mee verrekend in de week, zodat je geen uren tekort hebt en geen "terugkomdagen" moet doen

Gezien de sector, is kans dat er fout gerekend is bij het opstellen van zo'n systeem erg klein
Is het een nieuw systeem, of iets dat al jaren loopt (dan is de kans nog kleiner dat het niet klopt)

Reclame

vrager123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2019 20:20

Dank voor je antwoord.

Misschien is het beter om in werkuren te redeneren dan:
(20 wettelijke dagen * 8u per dag) * (24u gelijkgesteld weekend / 40u volle werkweek) = 96 uren (of 8 weekenddagen aan 12u per weekenddag)

Zo lijkt mij dat er nog steeds geen ADV-dagen in verrekend zijn.

Voor alle duidelijkheid, wij krijgen geen verlofuren voor gepresteerde feestdagen enzo.
Wel kunnen we in het jaar zelf gepresteerde brugdagen als verlof nemen (weliswaar onbetaald). Vaak gaat dit dan over een 2 of 3-tal extra onbetaalde verlofdagen boven de 8 wettelijke verlofdagen.

Groeten

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 10 nov 2019 20:28

Je wordt voltijds betaald om in normale weken 2 keer 12 uur te werken aan vol salaris en wat extra dagen op feestdagen oa. Ken je PC niet maar dat zal wel zo kloppen. Maar da s toch als je de onregelmatigheid accepteert een gouden deal met 5 dagen vrij per week? Wat wil je dan nog meer ?????

vrager123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2019 21:48

Ik probeer af te toetsen wat een faire verlofregeling is voor mezelf en mijn collega’s in lijn met de wet en betrokken CAO. Al zou weekendwerk een gouden deal zijn, dan is dit nog geen reden om met onze rechten een loopje te nemen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 nov 2019 11:17

Zo lijkt mij dat er nog steeds geen ADV-dagen in verrekend zijn.
In je wettelijke vakantiedagen -uiteraard- niet
Voor alle duidelijkheid, wij krijgen geen verlofuren voor gepresteerde feestdagen enzo.
Extra's buiten de wettelijke vakantiedagen (gerekend in werkuren dus) worden in zo'n systemen "vastgezet" en verrekend om mogelijk te maken dat je met 2 dagen/week van 12 uur + de wettelijke feestdagen en eventuele brugdagen (wat per jaar gaat verschillen) gemiddeld aan een volledig werkjaar komt.

Je ziet die dagen niet, omdat je ze toch niet zelf kan opnemen, maar administratief heb je die wel "gekregen", en feitelijk ook: je was dan in de week thuis.

Niet vergeten dat je 104 dagen/jaar werkt + 8 feestdagen en eventuele brugdagen
Is uiteraard speciaal systeem, met zijn voor en nadelen ...

Nogmaals, zeker in die sector is zoiets normaal wel goed doorgerekend voor invoering, om te zien dat het allemaal klopt.
Hoe lang loopt dat systeem er al ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 nov 2019 11:38

Hier in de streek zijn er 2 firma's die hier werken, en de meesten hebben een bijberoep, tuinier, loodgieter, karweiman enz...
Zit regelmatig op café met zulke mensen, de hoogste lonen per maand hebben zij niet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2019 11:42

(24u gelijkgesteld weekend / 40u volle werkweek)
staat dat zo in uw arbeidsovereenkomst?


***onze 24u totale werktijd per week wordt gelijkgesteld met een voltijdse werkweek***
als dit er zo in staat, dan is dit toch gelijkgesteld met een 38 urenweek, uw collega's hebben ook een 38 urenweek en geen 40urenweek
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

vrager123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 nov 2019 16:19

Ik weet niet hoelang dit systeem al loopt. Maar ik vermoed dat dit al vele jaren, misschien decennia moet zijn. Ik zal het eens navragen.

Ik heb de arbeidsovereenkomst nog eens nagelezen, en onze gemiddelde arbeidsduur is gelijkgesteld met 38 uur per week. In dit licht zou je wellicht kunnen lezen dat wij dan geen extra uren werken en opsparen voor ADV-dagen?

Toch blijft het ook vreemd, omdat ons stelsel van ploegenarbeid gelijkgesteld is aan voltijds werken. Dan zou je kunnen vermoeden dat wij uiteindelijk over de hele functie heen in al zijn condities pro rata gelijkgesteld zouden moeten zijn, en dus ondermeer pro rata ook evenveel verlofdagen in totaal zouden moeten krijgen, pro rata evenveel maaltijdcheques, enz. Maar misschien begrijp ik dit verkeerd.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 nov 2019 10:48

Toch blijft het ook vreemd, omdat ons stelsel van ploegenarbeid gelijkgesteld is aan voltijds werken. Dan zou je kunnen vermoeden dat wij uiteindelijk over de hele functie heen in al zijn condities pro rata gelijkgesteld zouden moeten zijn, en dus ondermeer pro rata ook evenveel verlofdagen in totaal zouden moeten krijgen, pro rata evenveel maaltijdcheques, enz. Maar misschien begrijp ik dit verkeerd.
voor jaarlijks verlof moet je 4 weken vakantie kunnen nemen
voor maaltijdcheques is er een maximum bepaald per werkdag om niet als een belastbaar loon te worden aanzien, maar je zou inderdaad recht hebben op een prorata
hiervoor moet er een cao zijn of in het arbeidsreglement worden vermeld


kb 28/11/1969
art 19 bis 2° het aantal toegekende maaltijdcheques moet gelijk zijn aan het aantal dagen waarop de werknemer normale werkelijke arbeid, meerprestaties zonder inhaalrust, meerprestaties mits inhaalrust en andere meerprestaties mits inhaalrust verricht. Ondernemingen waarin gelijktijdig, hetzij voor prestaties van voltijdse werknemers, hetzij voor prestaties van deeltijdse werknemers, hetzij voor beide, verschillende arbeidsregelingen van toepassing zijn en die inzake meerprestaties verplicht zijn om artikel 26bis van de arbeidswet van 16 maart 1971 toe te passen, kunnen dit aantal dagen berekenen door het aantal uren normale werkelijke arbeid, meerprestaties zonder inhaalrust, meerprestaties mits inhaalrust en andere meerprestaties mits inhaalrust die de werknemer tijdens het kwartaal heeft gepresteerd, te delen door het normale aantal uren per dag van de maatpersoon. Indien deze bewerking een decimaal getal oplevert, wordt het afgerond op de hogere eenheid. Indien het aldus verkregen getal groter is dan het maximum aantal werkbare dagen van de maatpersoon in het kwartaal, wordt het tot dit laatste beperkt. Ondernemingen die deze berekeningswijze willen toepassen moeten dat vaststellen bij collectieve arbeidsovereenkomst of, voor de ondernemingen die noch een ondernemingsraad noch een comité voor preventie en bescherming op het werk noch een syndicale delegatie hebben opgericht, in het arbeidsreglement; deze collectieve arbeidsovereenkomst of dit arbeidsreglement bepaalt tevens het normale aantal uren per dag van de maatpersoon en de wijze waarop het maximum aantal werkbare dagen van de maatpersoon in het kwartaal wordt berekend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 nov 2019 23:25

Toch blijft het ook vreemd, omdat ons stelsel van ploegenarbeid gelijkgesteld is aan voltijds werken.
Men zegt dat zo

Maar het gebeurt door alle extra's uit te smeren over de rest van de week om tot dat systeem te kunnen komen ...


You can't have your cake and eat it ...

pro rata evenveel maaltijdcheques,
Normaal is 1 maaltijdcheque per effectief gewerkte dag

Ik heb in dezelfde sector alvast nooit 1,5 MC / dag gekregen om 12 uur-dagen te draaien ...

vrager123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 nov 2019 08:31

Bedankt voor alle reacties! Ik vermoed dat alles dan wel volgens de regels zal zijn.

Terug naar “Andere”