Fietstraat

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

Fietstraat

#1 , 07 nov 2019 12:49

hier in St-Niklaas heeft men voor het station een fietsstraat willen inrichten, maar ik stel mij toch enige vragen bij de plaatsing van de borden die dit moeten afdwingen.

voor zover ik weet is een bord slechts geldig tot aan het volgende kruispunt en daar ligt nu juist het probleem.

de borden staan in een andere straat VOOR het kruispunt waar men de fietsstraat probeert in te richten en worden niet herhaald in de straat waar het de bedoeling is om een fietsstraat te hebben

https://goo.gl/maps/KtR6KAVcJWWyQ9Y4A

https://goo.gl/maps/6YjMTFYkm1HV8pxE6

geen recente streetview foto, maar het staat hier op deze paal

https://goo.gl/maps/sUpUb4xuBmEn8EaY8

zie ik dit nu juist en is er strikt genomen geen fietsstraat en staan de beginborden er van verkeerd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2019 17:26

De borden voor de fietsstraten zijn zoneborden en dus geldig tot men het eindbord passeert

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 nov 2019 18:09

De borden voor de fietsstraten zijn zoneborden en dus geldig tot men het eindbord passeert
Borden voor fietsstraat zijn GEEN zoneborden

Er is wel de mogelijkheid voorzien om de fietsstraat zonaal te maken, maar om die borden gaat het dus net niet ...

Reclame

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 07 nov 2019 19:09

De borden voor de fietsstraten zijn zoneborden en dus geldig tot men het eindbord passeert
Borden voor fietsstraat zijn GEEN zoneborden

Er is wel de mogelijkheid voorzien om de fietsstraat zonaal te maken, maar om die borden gaat het dus net niet ...
dus mijn vermoeden is juist dat de baan voor het station zelf niet als fietsstraat aanzien kan worden en dat de begin borden misplaatst zijn :oops:

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 nov 2019 21:18

Typische plaatsing geworden in Vlaanderen :roll:

Borden invoeren is federale materie

Er zijn géén plaatsingsvoorwaarden voor deze borden
Zelfs geen afmetingen :!: ... regionale materie :!:


Probleem is dat een fietsstraat verwijst naar een straat :
2.61. "Fietsstraat": een straat die is ingericht als fietsroute, waar specifieke gedragsregels gelden ten aanzien van fietsers, maar waarop tevens motorvoertuigen zijn toegestaan. Een fietsstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord dat het begin en een verkeersbord dat het einde aanduidt.

En een straat is gedefinieerd in de wegcode:`

2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.

Dit op zich levert al een probleem met fietsstraten buiten de bebouwde kom ...

De fietsstraat is dus ook nadrukkelijk "een straat"
Een , één, 1 ...
In elk geval géén geheel van straten volgens de definitie


Anderzijds, stelt de definitie dat die straat begint met een bord F111, so far so good
Maar ... eindigt met een ander bord F113

Enerzijds bepaalt men dus dat het een, één straat is
Anderzijds stelt men dat de reglementering pas eindigt als er een einde-bord staat Afbeelding en niets over eindigen aan een kruispunt ...


Was knoeiwerk van de Kamer, reglementering werd trouwens al een keer aangepast, maar deze kemel heeft men dan weer niet aangepast ...


Met de invoering van de Zonale Fietsstraat, wordt duidelijk dat deze manier van plaatsing in vele Vlaamse steden duidelijk NIET is zoals ze bedoeld was, ttz, geplaatst en geldend "achter de hoek"
Want wat men daarmee doet, is eigenlijk de gewone F111 een zonaal karakter geven, terwijl dat niet volgt uit de definitie
En terwijl er een zonale variant van het bord F111 bestaat om dat te doen





Nu geldt dergelijke regeling ook voor bvb een autoweg, maar niemand gaat daar de reglementering voor een autoweg Afbeelding toepassen of doen toepassen, als men afslaat van de openbare weg die zodanig gemarkeerd is - ook al ontbreken de borden Afbeelding daarvoor zéér vaak aan de kruispunten



Anderzijds geldt iets gelijkaardigs ook op de autosnelweg Afbeelding, maar daar gaan we er dan weer niet van uit dat we de autosnelweg verlaten als we afslaan en een verkeerswisselaar nemen, ook al staan daar evenmin einde-snelweg borden ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 07 nov 2019 22:05

als ik het zo lees kan ik dus concluderen dat in het specifieke geval dat ik aanhaal de borden niet op de juiste plaats staan om de straat voor het station genaamd "stationsplein" als 'fietsstraat' aan te duiden en dat men ons probeert te laten denken dat het zonale borden zijn, wat niet het geval is.

er is wel een begin bord in de omliggende straten, maar geen eindbord in die straten.

op het "stationsplein" (de straat) is er geen begin bord enkel een eind bord;

https://goo.gl/maps/HjjZJ2gK7aAN5WgMA

als men komende uit de leopold II laan komt richting "stationsplein" is er immers vlak na het bord ook een kruispunt . . .

https://goo.gl/maps/QbQFFuxN1FL5W2Fw9

die parallel weg heeft dan ook wel de naam "stationsplein" maar ligt achter een kruispunt . . .

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 nov 2019 23:06

als ik het zo lees kan ik dus concluderen dat in het specifieke geval dat ik aanhaal de borden niet op de juiste plaats staan om de straat voor het station genaamd "stationsplein" als 'fietsstraat' aan te duiden en dat men ons probeert te laten denken dat het zonale borden zijn, wat niet het geval is.
Je kan enkel concluderen dat het allemaal niet klopt, maar de borden wel gelden ...

Je kan niet stellen dat de borden foutief staan, want er zijn stomweg geen plaatsingsvoorwaarden voor
Zoals gezegd, zelfs de grootte is nérgens bepaald


Doorgedreven kan de federale overheid zelfs niet meer stellen waar een verkeersteken moet staan, links, rechts, boven, ... want da's gewestelijk geworden.

De F109 is het laatste bord waarvoor een grootte en plaats bepaald is
We zijn aan F120 ...
F107/F109 zijn afgeschaft (inhaaltoelating vrachtwagens) ...
Maar niet geschrapt uit MB plaatsingsvoorwaarden, want ... niet meer federaal !


die parallel weg heeft dan ook wel de naam "stationsplein" maar ligt achter een kruispunt . . .
Punt is dat een kruispunt er niks mee te zien heeft
Heft een bord fietsstraat niet op
ook al is dat eigenlijk maar voor een straat bedoeld, en niet voor een zone

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”