Huurgeschil met onderverhuur

Hymke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurgeschil met onderverhuur

#1 , 06 nov 2019 19:38

Hallo iedereen, hopelijk kan iemand ons wat advies geven want we zitten in een penibele situatie.

2 jaar geleden tekende ik samen met twee vriendinnen een huurcontract. Na een half jaar ben ik bij mijn vriendin gaan inwonen en een nieuwe huurder gevonden om mijn kamer daar te betrekken (co-housing). Ik had er volle vertrouwen in dat deze drie meisjes goed voor het pand gingen zorgen.

Intussen is het contact met de drie vriendinnen verwaterd en hoor ik plots dat er inmiddels niemand meer in het huis woont van diegenen die het contract hebben getekend en er 5 mensen wonen die ik niet ken. De huur wordt nog steeds betaald en er is geen schade aan de woning. Toch is dit onderverhuur.

Huisbazin is er achter gekomen, voorstel gedaan om namen van contract te wijzigen en contract zo verder te laten lopen. Huisbazin niet meteen op ingegaan maar gaf aan dat ze dit wou uitzoeken.

Ik was er niet gerust in en heb opgenomen met huisbazin. Ze wil een minnelijke schikking treffen: huis ontruimd tegen 30/11 en opzegbrief waarbij de drie personen die op het contract staan (waaronder ik) tezamen hun opzeg doen.

Indien niet oké: vaststelling met de wijkagent en rechtbank.

De twee meisjes die op het contract staan weigeren dit echter.

Wat kan ik doen? Ik wil ten allen tijden een proces vermijden.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 nov 2019 20:00

Als uw naam op het contract staat, en als die niet werd geschrapt, ben jij verantwoordelijk tot op de dag van vandaag. Niet slim om de zaak zo te laten aanslepen. Laat het een goede les zijn.

Hymke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2019 20:05

Bedankt voor je reactie! Inderdaad niet slim. Waar kunnen we ons aan verwachten ivm kosten? Of is dit moeilijk te voorspellen?
Alvast bedankt!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 06 nov 2019 21:42

Als uw naam op het contract staat, en als die niet werd geschrapt, ben jij verantwoordelijk tot op de dag van vandaag. Niet slim om de zaak zo te laten aanslepen. Laat het een goede les zijn.
Niet alleen TS is verantwoordelijk, de twee andere medehuurders evenzeer. Zij hebben dus evengoed belang bij een zo gunstig mogelijke regeling.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 06 nov 2019 22:18

En mogen de onderhuurders blijven?
De politie gaat zich hier NIET mee bezighouden als de onderhuurders daar ingeschreven zijn en de originele huurders ergens anders gedomicilieerd zijn. Voor de dienst bevolking is dan alles in orde.
Dat het contract niet nageleefd is is geen zaak / taak van politie om dat na te gaan.
Bevoegde rechtbank is de vrederechter.
Via welke bankrekening werd er betaald een van de drie originele of een van de nieuwe huurders.
Zijn de nieuwe huurders in orde met vooral brandverzekering?

Verhuurster heeft dus al twee jaar geen controle uitgevoerd ter plaatse ......

Hymke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2019 09:29

Huisbazin was al een tijdje op de hoogte, dus niet alleen wij maar ook zij heeft de zaak laten aanslepen. Ze wil dat nu tegen 30/11 de mensen Het pand verlaten hebben he. Omdat het kort dag is, vrezen we dat het bij de vrederzchter gaat komen.

Huur wordt door de onderverhuurders doorgestort naar een orginele huurder die het op haar beurt stort naar de huisbazin. De huisbazin heeft op dit vlak nog geen schade geleden. Brandverzekering was in orde.

Hymke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 nov 2019 09:29

Ik en mijn partner willen graag ingaan op de minnelijke schikking, maar de andere twee op het contract niet.

Is er iets dag we dan kunnen doen?

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 07 nov 2019 10:23

Is er hoofdelijke solidariteit tussen de huurders voorzien in het eerste contract?

Hymke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 nov 2019 11:40

Er is geen hoofdelijke solidariteit voorzien in het contract.

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 07 nov 2019 11:57

...

Gezien zij nu nog de huur regelen, kunnen ze niet ontkennen dat zij nog betrokken zijn, en dus m.i. medeverantwoordelijk.

Kan u hen nog mee oproepen om deel te nemen aan die bemiddeling, en hun verantwoordelijkheid op te nemen?

Anders vrees ik dat er niet veel anders zal opzitten dan het tot voor de vrederechter te laten komen, en hen tenminste op te roepen in vrijwaring.

Hymke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 nov 2019 18:31

Wat betekent ‘oproepen in vrijwaring?’

Terug naar “Huren”