Ontbreken minimale dakisolatie

Garmin25
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontbreken minimale dakisolatie

#1 , 05 nov 2019 17:06

Hallo,

Sinds april 2018 ben ik huurder van een appartement gelegen in Ledeberg (bij Gent). Het appartement heeft een EPC waarde van 456 kwh/m2, attest heb ik destijds ontvangen. Aangezien ik er in getrokken ben in april en de vorige huurders mij vertelden dat het stoken in de koude maanden "wel meeviel", heb ik mij toen geen vragen gesteld bij de hoge EPC waarde. De verwarming gebeurt elektrisch; in de living 2 accumulatoren excl nachttarief en dan doorheen het appartement een aantal elektrische blazers die aan de muur gehecht zijn. Kortom, een dure en niet ecologische manier van verwarmen. In de winter zakte de temperatuur binnen tot 12 graden en om enkel de living iets of wat te verwarmen, zat ik aan een bijkomende energiekost van €200/maand.

De eigenaar werd al een aantal keer (mondeling) aangesproken op de verplichting vanaf 1/1/2020 voldoende dakisolatie te hebben, maar lijkt geen actie te ondernemen. Enig idee wat de mogelijkheden zijn? Los van de hoge kosten voor verwarming woon ik hier wel graag, maar als ik een andere optie zou vinden die wel op een meer ecologische & portefeuillevriendelijke manier verwarmt, zou ik geneigd zijn om de switch te maken.

Mijn vraag is nu of het ontbreken van deze dakisolatie (en evt door een controleur deze te laten vaststellen) voldoende is om het huurcontract op te zeggen, zonder het betalen van de verbrekingsvergoeding?
Ik hoop in eerste instantie uiteraard dat het nodige gebeurt, zou graag ook de verhuurder te vriend houden, maar met deze info heb ik toch een stok achter de deur of wat leverage om de verhuurder alsnog te laten isoleren.

- type van het huurcontract: 3-6-9
- ingangsdatum contract; 01/04/2018
- werd het contract geregistreerd; Ja
- type gebouw: kleinschalig, 3 verdiepingen met een 6-tal wooneenheden, ik zit op het bovenste verdiep rechtstreeks onder het dak (geen zolder oid)

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 nov 2019 17:47

Het ontbreken van dakisolatie levert 15 strafpunten op. Als woningtoezicht nog een klein aantal strafpunten kan vinden is de woning niet meer geschikt om te worden verhuurd, en zal je moeten verhuizen. :D

Garmin25
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 nov 2019 18:26

Het ontbreken van dakisolatie levert 15 strafpunten op. Als woningtoezicht nog een klein aantal strafpunten kan vinden is de woning niet meer geschikt om te worden verhuurd, en zal je moeten verhuizen. :D
Ik dacht dat bij 15 strafpunten het appartement en alle andere appartement ongeschikt worden verklaard?

De vraag is dus of het ongeschikt verklaren van de woning voldoende is om het huurcontract op te zeggen (zonder daarbij de vergoeding van x aantal maanden huur te betalen)

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 05 nov 2019 19:26

neen, contract blijft geldig. Verhuurder krijgt termijn om te herstellen, alles zal wel snel/snel moeten gebeuren. Je loopt het risico dat de verhuurder geen rekening kan houden met het comfort van de huurder tijdens de verbouwing.

Plat dak of hellend dak?

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2019 11:26

neen, als je het huurcontract wil verbreken omwille van een ongeschikt en/of onbewoonbaarverklaring MOET je nog altijd via de vrederechter.
Andere twee opties zijn;
- wettelijke opzegmogelijkheden volgen als huurder met eventuele bijhorende opzegvergoedingen en periodes
- minnelijk overeen komen met eigenaar en dit ook op papier zetten

D0gD0g

#6 , 10 nov 2019 08:48

Wanneer een huurwoning of appartement niet over dakisolatie beschikt tegen 1 januari 2020, dan kan die ongeschikt worden verklaard.
Voor het ontbreken van dubbel glas geldt hetzelfde tegen 1 januari 2023.
Op 24 mei 2019, twee dagen voor de verkiezingen, besliste de Vlaamse regering om een uitweg te bieden aan de verhuurders die daar niet in slagen.
Om aan de energievereisten te voldoen, zal nu ook een maximale epc-waarde volstaan.
Voor een open bebouwing is de maximale waarde dan 500, voor een halfopen bebouwing 450, voor een gesloten bebouwing 350 en voor een appartement 300.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 10 nov 2019 21:42

Klopt niet!

Vanaf 1 januari 2020 kan men ook aan de dakisolatienorm voldoen als de energiescore van de woning, vastgesteld in een energieprestatiecertificaat (EPC), lager ligt dan de grenswaarde die de Vlaamse regering heeft vastgesteld. Deze grenswaarden zijn:

600 kWh/m² voor een open bebouwing
550 kWh/m² voor een halfopen bebouwing
500 kWh/m² voor een gesloten bebouwing
400 kWh/m² voor een appartement.

Bron: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... urwoningen

D0gD0g

#8 , 11 nov 2019 09:31

Inderdaad KJ86 mijn info klopte niet, had het moeten checken met de wetgeving op vlaanderen.be

600 kWh/m² voor een open bebouwing
550 kWh/m² voor een halfopen bebouwing
500 kWh/m² voor een gesloten bebouwing
400 kWh/m² voor een appartement.

dit is dus het correcte....

D0gD0g

#9 , 11 nov 2019 17:56

Inderdaad KJ86 mijn info klopte niet, had het moeten checken met de wetgeving op vlaanderen.be

600 kWh/m² voor een open bebouwing
550 kWh/m² voor een halfopen bebouwing
500 kWh/m² voor een gesloten bebouwing
400 kWh/m² voor een appartement.

dit is dus het correcte....
Ik wens nog wel toe te voegen dat dit besluit slechts 1 jaar geldig is van 1 januari 2020 en ophoudt uitwerking te hebben op 1 januari 2021.

Terug naar “Huren”