Alimentatie: wat is te hoog?

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Re: Alimentatie: wat is te hoog?

#16 , 05 nov 2019 11:44

Wat als uw ex straks gelijk verblijf vraagt? Half jaar bij hem en half jaar bij u?
Een rechter gaat altijd kijken naar het belang van de kinderen. En een half jaar hier en een half jaar daar is zeker niet in het belang van de kinderen. Dat gaat organisatorisch ook niet met school. Het is ook geen eis van mijn ex. Zijn eis is de 2 vakantiemaanden voor hem en de 10 schoolmaanden voor mij. Maar daar zie ik het dan weer anders: ik wil ook nl. vakantie kunnen nemen met mijn kinderen. Dus ik ben enkel bereid om 1 vakantiemaand en 2weken kerst- of paasvakantie. Daar vinden we wel een akkoord. Hij mag ook vaker afkomen: Hij heeft hier ook nog familie en als hij nu 5x naar de USA kan om zijn vriendin te zien, neem ik aan dat hij die moeite voor zijn kinderen en zijn familie in de omgekeerde richting ook kan doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#17 , 05 nov 2019 15:04

Wat als uw ex straks gelijk verblijf vraagt? Half jaar bij hem en half jaar bij u?
Een rechter gaat altijd kijken naar het belang van de kinderen. En een half jaar hier en een half jaar daar is zeker niet in het belang van de kinderen. Dat gaat organisatorisch ook niet met school. Het is ook geen eis van mijn ex. Zijn eis is de 2 vakantiemaanden voor hem en de 10 schoolmaanden voor mij. Maar daar zie ik het dan weer anders: ik wil ook nl. vakantie kunnen nemen met mijn kinderen. Dus ik ben enkel bereid om 1 vakantiemaand en 2weken kerst- of paasvakantie. Daar vinden we wel een akkoord. Hij mag ook vaker afkomen: Hij heeft hier ook nog familie en als hij nu 5x naar de USA kan om zijn vriendin te zien, neem ik aan dat hij die moeite voor zijn kinderen en zijn familie in de omgekeerde richting ook kan doen.
Ik bedoel als uw ex zijn verhuis naar USA opzegt bijvoorbeeld...
Nu geef anders even feedback wat de rechtbank uitspreekt - kwestie van ervaringen te kunnen uitwisselen.

MarieA
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#18 , 14 nov 2019 09:07

Volgens mijn advocaat zouden veel rechtbanken de volgende berekeningsmethode hanteren wat betreft alimentatie:
1) Eerst wordt het gezamelijk maandelijks netto bepaald. Dit is het netto inkomen minus kosten voor huur/afbetaling woning.
2) Daarna wordt op basis van dit netto, de kinderkost berekend volgens de tabellen van de gezinsbond per leeftijd kinderen. (google: gezinsbond mijn kind duur kind)
3) En dan is de formule als volgt:
(kinderkost - kindergeld) * aandeel vader middelen%)-(kinderkost * aandeel vader in natura%)

Met % middelen wordt bedoeld: verhouding tussen de inkomens van de partners
Met % aandeel in natura wordt bedoeld: het % dat de kinderen bij de vader verblijven

Dit is de alimentatie exclusief bijzondere kosten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”