Precies! Maar stel dat de verkoper weigert om tussen te komen of helemaal niet meer bestaat. Kun je de fabrikant dan aansprakelijk stellen? Hoe?Fabricagefouten zijn over het algemeen fouten bij de productie, dacht ik. En wie staat over het algemeen in voor de productie? De fabrikant toch?
Tegenover de verbruiker is het m.i. wel de verkoper die zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en eventueel terugvorderen van zijn leverancier/fabrikant, naargelang de overeenkomsten.
Verkeerde maten, onprofessionele plaatsing, slordige afwerking. Over de ramen als producten was er toch een 2 jarige garantie, en we hadden zowel de verdeler als de producent tijdig in gebreke gesteld.Nogmaals: 10jarige waarborg bestaat niet. Heeft nooit bestaan. Bij nieuwbouw beperkt de 10 jarige waarborg zich tot gebreken die mogelijks de stabiliteit van de nieuwboiw aantasten.
Wat zijn je problemen met de ramen?
Uiteraard verandert de wet niet als de verkoper failliet gaat, maar iemand moet de schade toch wel verantwoorden volgens mij. In de verkoopsvoorwaarden staat er niets van fabrieksgarantie, maar die fabrikant maakt zich reclame met een vermeende 10 jarige garantie op zijn profielen.Normaal is de verkoper die verantwoordelijk is voor de garantie.
Lees u bestelbon en verkoopsvoorwaarden zeker eens goed na, als er geen sprake kan zijn dat je fabrieksgarantie heeft.
En niks veranderd de wet omdat de verkoper in faillissement gesteld is.
Ben je misschien de advocaat van de producent?Onzorgvuldige plaatsing lijkt me niet iets waar de fabrikant verantwoordelijk voor is.
Verkeerde maten hangt ervan af wat de verkoper bij jou gemeten heeft, en wat hij vervolgens naar de fabrikant doorbesteld heeft, de verkoper kan verkeerde maten besteld hebben.
En als de fabrikant een verkeerde maat aan de verkoper geleverd heeft, lijkt het me ook de verantwoordelijkheid van de verkoper om leveringen bij ontvangst na te kijken, en de bestelling terug te sturen naar de fabrikant, ipv die zomaar blindelings bij een klant te gaan plaatsen.
Prachtig! Zo zou iedereen ook moeten doen. Als ik ooit wakker word van deze nachtmerrie wou ik ook mijn vreselijke rolluiken vervangen. Mag ik de contactgegevens hebben van die fabrikant?Bij mijn zoon heeft de fabrikant van rolluiken , deze volledig herplaatst nadat de verkoper/plaatser, bij wie ze besteld waren, ze slecht had geplaatst en failliet was gegaan. Hij heeft enkel de verplaatsingskosten van de 2 technici dienen te betalen, en een paar wisselstukken (een goede 150 €) terwijl die techniekers wel bijna 10 uren in de weer zijn geweest om alles goed en in werkende staat af te werken.
Dat noem ik pas een waarborg