Aansprakelijkheid

cesto
Topic Starter
Berichten: 322

Aansprakelijkheid

#1 , 07 sep 2019 13:24

Topics samengevoegd JurecaBE - moderator


In welke mate kan een fabrikant aansprakelijk gesteld worden voor gebreken aan zijn producten als de verdeler zijn verbintenissen niet nakomt en de klant niet schadeloos stelt?
Ik heb het met name over fabricagefouten waarvoor de verdeler volgens de rechtbank wel aansprakelijk was, maar die eigenlijk de wijten zijn aan fouten bij de productie. NB: de fabrikant was geen partij in de zaak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 07 sep 2019 13:52

Fabricagefouten zijn over het algemeen fouten bij de productie, dacht ik. En wie staat over het algemeen in voor de productie? De fabrikant toch?

Tegenover de verbruiker is het m.i. wel de verkoper die zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en eventueel terugvorderen van zijn leverancier/fabrikant, naargelang de overeenkomsten.

cesto
Topic Starter
Berichten: 322

#3 , 07 sep 2019 15:31

Fabricagefouten zijn over het algemeen fouten bij de productie, dacht ik. En wie staat over het algemeen in voor de productie? De fabrikant toch?

Tegenover de verbruiker is het m.i. wel de verkoper die zijn verantwoordelijkheid moet nemen, en eventueel terugvorderen van zijn leverancier/fabrikant, naargelang de overeenkomsten.
Precies! Maar stel dat de verkoper weigert om tussen te komen of helemaal niet meer bestaat. Kun je de fabrikant dan aansprakelijk stellen? Hoe?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3791

#4 , 07 sep 2019 22:14

Als de verkoper weigert: ombudsdienst, rechtbank.
Als de verkoper niet meer bestaat, is de vraag: waarom bestaat deze niet meer?
Als het door bijvoorbeeld een faillissement is, en de entiteit is overgenomen, dan moet u zich wenden tot de nieuwe entiteit.
In het andere geval: pech gehad.

De fabrikant is tot niets verplicht.

cesto
Topic Starter
Berichten: 322

#5 , 03 nov 2019 16:39

Ik had een tijdje geleden een discussie geopend over de aansprakelijkheid van fabrikant en verdeler. Ik zal nu meer details toevoegen om een duidelijker beeld te geven van de situatie.

We hebben een zaak gewonnen tegen een nalatige verdeler/aannemer ramen wegens een heleboel tekortkomingen. Volgens de rechtbank gaat het trouwens om een gemengde overeenkomst koop-aanneming. In het vonnis en het arrest onderscheidt de rechter weliswaar niet tussen de fouten van de fabrikant en die van de aannemer, maar het is duidelijk o.a. uit de expertise dat wat geplaatst is niet overeenkomt met dat wat werd besteld. Er zijn dus een aantal fouten gemaakt bij de productie van die ramen.

De aannemer is nu failliet gegaan, en heeft ons niet schadeloos gesteld. De fabrikant bestaat nog wel, maar wijst elke verantwoordelijkheid af. Ik moet echter 3 volgens mij belangrijke dingen onderstrepen:

1. De aannemer was niet zomaar iemand die die ramen was gaan kopen voor ons, maar was een officiële verdeler van die fabrikant;
2. de bestellingbon is een uittreksel uit het beheersysteem van de fabrikant en werd zelfs getekend door de aannemer voor de fabrikant (alsof de ramen direct besteld waren bij de fabrikant);
3. Wij konden en kunnen nog steeds niet genieten van de wettelijke 10 jaar garantie op de geplaatste producten en van de andere rechten die de wet bepaalt ter bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.

Mijn vraag is dus de volgende: kan ik mijn schade verhalen op de producent?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 nov 2019 17:33

Normaal is de verkoper die verantwoordelijk is voor de garantie.

Lees u bestelbon en verkoopsvoorwaarden zeker eens goed na, als er geen sprake kan zijn dat je fabrieksgarantie heeft.

En niks veranderd de wet omdat de verkoper in faillissement gesteld is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 03 nov 2019 17:37

Nogmaals: 10jarige waarborg bestaat niet. Heeft nooit bestaan. Bij nieuwbouw beperkt de 10 jarige waarborg zich tot gebreken die mogelijks de stabiliteit van de nieuwboiw aantasten.

Wat zijn je problemen met de ramen?

cesto
Topic Starter
Berichten: 322

#8 , 03 nov 2019 20:19

Nogmaals: 10jarige waarborg bestaat niet. Heeft nooit bestaan. Bij nieuwbouw beperkt de 10 jarige waarborg zich tot gebreken die mogelijks de stabiliteit van de nieuwboiw aantasten.

Wat zijn je problemen met de ramen?
Verkeerde maten, onprofessionele plaatsing, slordige afwerking. Over de ramen als producten was er toch een 2 jarige garantie, en we hadden zowel de verdeler als de producent tijdig in gebreke gesteld.

cesto
Topic Starter
Berichten: 322

#9 , 03 nov 2019 21:18

Normaal is de verkoper die verantwoordelijk is voor de garantie.

Lees u bestelbon en verkoopsvoorwaarden zeker eens goed na, als er geen sprake kan zijn dat je fabrieksgarantie heeft.

En niks veranderd de wet omdat de verkoper in faillissement gesteld is.
Uiteraard verandert de wet niet als de verkoper failliet gaat, maar iemand moet de schade toch wel verantwoorden volgens mij. In de verkoopsvoorwaarden staat er niets van fabrieksgarantie, maar die fabrikant maakt zich reclame met een vermeende 10 jarige garantie op zijn profielen.

mbbs1024
Berichten: 474

#10 , 05 nov 2019 00:47

Onzorgvuldige plaatsing lijkt me niet iets waar de fabrikant verantwoordelijk voor is.
Verkeerde maten hangt ervan af wat de verkoper bij jou gemeten heeft, en wat hij vervolgens naar de fabrikant doorbesteld heeft, de verkoper kan verkeerde maten besteld hebben.
En als de fabrikant een verkeerde maat aan de verkoper geleverd heeft, lijkt het me ook de verantwoordelijkheid van de verkoper om leveringen bij ontvangst na te kijken, en de bestelling terug te sturen naar de fabrikant, ipv die zomaar blindelings bij een klant te gaan plaatsen.

cesto
Topic Starter
Berichten: 322

#11 , 05 nov 2019 09:47

Onzorgvuldige plaatsing lijkt me niet iets waar de fabrikant verantwoordelijk voor is.
Verkeerde maten hangt ervan af wat de verkoper bij jou gemeten heeft, en wat hij vervolgens naar de fabrikant doorbesteld heeft, de verkoper kan verkeerde maten besteld hebben.
En als de fabrikant een verkeerde maat aan de verkoper geleverd heeft, lijkt het me ook de verantwoordelijkheid van de verkoper om leveringen bij ontvangst na te kijken, en de bestelling terug te sturen naar de fabrikant, ipv die zomaar blindelings bij een klant te gaan plaatsen.
Ben je misschien de advocaat van de producent? :)
Uiteraard kan ik de fabrikant niet aansprakelijk houden voor de verkeerde plaatsing. Wat de maten betreft, dat was wel de fout van de fabrikant, want in de bestelling werden die maten correct aangegeven en de bestelling werd toen direct geplaatst in het beheersysteem van de fabrikant. De verdeler hoefde dus verder niets door te geven aan de fabrikant.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 nov 2019 12:16

Bij mijn zoon heeft de fabrikant van rolluiken , deze volledig herplaatst nadat de verkoper/plaatser, bij wie ze besteld waren, ze slecht had geplaatst en failliet was gegaan. Hij heeft enkel de verplaatsingskosten van de 2 technici dienen te betalen, en een paar wisselstukken (een goede 150 €) terwijl die techniekers wel bijna 10 uren in de weer zijn geweest om alles goed en in werkende staat af te werken.
Dat noem ik pas een waarborg

cesto
Topic Starter
Berichten: 322

#13 , 05 nov 2019 18:58

Bij mijn zoon heeft de fabrikant van rolluiken , deze volledig herplaatst nadat de verkoper/plaatser, bij wie ze besteld waren, ze slecht had geplaatst en failliet was gegaan. Hij heeft enkel de verplaatsingskosten van de 2 technici dienen te betalen, en een paar wisselstukken (een goede 150 €) terwijl die techniekers wel bijna 10 uren in de weer zijn geweest om alles goed en in werkende staat af te werken.
Dat noem ik pas een waarborg
Prachtig! Zo zou iedereen ook moeten doen. Als ik ooit wakker word van deze nachtmerrie wou ik ook mijn vreselijke rolluiken vervangen. Mag ik de contactgegevens hebben van die fabrikant?
Dit voorbeeld toont aan hoe stom sommige handelaars zijn terwijl andere die eerlijk omgaan met hun klanten, misschien een keer in de min gaan, maar hoeveel nieuwe klanten zullen ze winnen!

Terug naar “Consumenten Koop”