Wil niet meer dat hij mijn vader is

Negan120
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wil niet meer dat hij mijn vader is

#1 , 27 okt 2019 20:31

Een vriend van me is 14 jaar en wordt al sinds zijn geboorte opgevoed door zijn moeder en door Bart.
Bart is niet zijn biologische vader, maar is al samen met zijn moeder sinds ze zwanger was van hem.
Na de geboorte heeft Bart mijn vriend dan ook erkend als zijn kind.
Het is niet duidelijk wie de biologische vader is.
Mijn vriend heeft een zeer slechte band met Bart. Hij kan hem niet uitstaan en wil niet langer door
het leven gaan als zijn zoon.
Wat kan mijn vriend doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 okt 2019 21:37

heeft "bart" uw vriend erkend als zijn kind en/of draagt deze zijn achternaam?

Negan120
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2019 10:18

Ja, hij draagt Bart zijn achternaam.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2019 10:37

U kan altijd een naamswijziging vragen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 28 okt 2019 10:38

Kan hij dat zelf doen als minderjarige?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 okt 2019 10:42

Bosprocureur, u heeft gelijk. De minderjarige zelf kan dit niet. De aanvraag moet ingeleid worden door zijn ouder(s) of zijn wettelijke vertegenwoordiger.

Sorry.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Negan120
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 okt 2019 11:28

Dus welke stappen kan mijn vriend zetten om Bart niet meer te laten erkennen als zijn vader?
Of kan mijn vriend hier niets tegen doen tot hij meerderjarig is?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 okt 2019 11:50

Zolang hij niet meerderjarig is of een wettelijk vertegenwoordiger heeft die in zijn naam de procedure kan opstarten, kan hij niets doen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 28 okt 2019 12:59

Met alle respect, maar pubers moeten al eens tegen zichzelf beschermd worden; dus hij er werkelijk belang bij heeft, zal zijn vertegenwoordiger (moeder? ) graag het nodige doen, vermoed ik zo.

Anders moet hij nog een paar jaar op zijn tanden bijten, vrees ik.

eylis
Berichten: 8837

#10 , 28 okt 2019 14:11

Even een reflexie in de kantlijn. Bart is 14 en kan zijn wettelijke vader "niet uitstaan". (sic poster) Dat is een normaal gegeven op die leeftijd. Als De wettelijke vader ook de biologische vader zou zijn van Bart, zou Bart er waarschijnlijk niet aan denken om zich te proberen "ontvaderen". Dan was het maar zo en dan zou Bart door die moeilijke fase gaan en er later op terugkijken: tja ik puberde goed :-)

Ik vermoed dat de wettelijke vader Bart niet mishandelt, verwaarloost of in gevaar brengt, maar hem opvoedt. Dat is niet aangenaam, want meestal gaat dat over leren aanvaarden dat "dit mag niet en dat moet" Komt later erg goed van pas: want in je carrière en volwassen leven komt het er de quasi de hele tijd op aan van te weten wanneer iets niet mag en wanneer iets moet. Daartoe hebben we een prefrontale cortex die ons ingeeft hoe we dat best doen. Alleen is die pas volledig ontwikkeld tegen de leeftijd van 21 jaar (de vroegere leeftijd van meerderjarigheid: was dus niet zo'n slecht idee ;-)

Tot (ongeveer) die leeftijd hebben jongeren dus ouders of voogden die hen proberen aan te leren hoe je best samenleeft. Dat de préfrontale cortex nog niet helemaal mee wil, is wetenschappelijk en fysisch logisch.
Gelukkig dat het recht die logica ook volgt en jongeren dus tot de meerderjarigheid onder de autoriteit van ouders verplicht.

PS: een belangrijke tip: uitbundig gebruik van alcohol voor de leeftijd van 25 jaar, kan de goede ontwikkeling van de cortex flink belemmeren. En dan komt het daarna nooit echt goed.

Terug naar “Adoptie”