Scheiding

Anoniem persoon
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Scheiding

#1 , 27 okt 2019 23:36

Beste,

Ik ben getrouwd eind 2017 in gemeenschap van goederen. Echter hebben wij vóór onze trouw samen een woning aangekocht, een gedeelte hebben wij betaald van het huis wat verkocht was na de scheiding van mijn man en zijn ex vrouw, voor het resterende hebben wij een hypotheek genomen. Stel dat wij gaan scheiden en het huis wordt verkocht, heb ik dan recht op de helft van het huis? Of wordt er gezien wat er tot op heden is afbetaald, indien het laatste, wordt het afbetaalde bedrag nog eens door twee gesplitst? Hij de helft, ik de helft? Alvast bedankt.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nicky54
Berichten: 218

#2 , 28 okt 2019 19:30

De woning werd aangekocht vóór het huwelijk en behoort dus toe aan partijen elk ten belope van de onverdeelde helft. Bij de aankoop heeft uw man met eigen gelden, voortkomend van de verkoop van een goed uit zijn vorig huwelijk, een bedrag betaald in het kader van de aankoop van de onverdeelde woning.
Gezien het onroerend goed aan beiden toebehoort, ieder voor de helft, valt de helft van dat betaald bedrag ten laste van u, zodat uw man dan deze helft van u kan vorderen.
Indien het huis wordt verkocht met een meerwaarde van X%, kan de vordering geherwaardeerd worden met dezelfde meerwaarde. (Cassatie 27 september 2012)
Gezien jullie een hypotheek hebben aangegaan, geldt hetzelfde : het resterende bedrag valt ten laste van beide, elk voor de helft.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”