Man op tijd bij bevalling

HisQueen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Man op tijd bij bevalling

#1 , 27 okt 2019 15:29

Hallo allemaal,

Ik zou graag advies krijgen over onze situatie.

Ik ben getrouwd met een man in Marokko. Ik heb zelf de Nederlandse nationaliteit. Ik ben in maart naar Marokko verhuisd.

Nu ben ik zwanger. December uitgerekend. Ik ga in België bevallen en ik wil graag dat mijn man erbij is.

Wat is de beste (snelste) manier om dit voor.elkaar te krijgen?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 27 okt 2019 17:12

Waar was je gehuisvest voor je naar Marokko verhuisde? Nederland? België? Had je een Nederlands paspoort of een Belgisch ID? Dit lijkt me een tamelijk ingewikkelde constructie die je zou willen toepassen, want jij zou dan geen banden hebben met België en je Marokkaanse echtgenoot al helemaal niet. Ik vermoed dat je dan beter nagaat of het in Nederland kan, gezien je daar toch als burger geregistreerd was?

HisQueen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2019 18:25

Ja in Nederland.
We hebben besloten te verhuizen naar België. Hij wordt overgeplaatst alleen dat duurt nog even. Het leek me handiger om alvast alleen te gaan zodat alles op orde is dan.
Alleen dus het probleem dat hij dan niet op tijd is.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 27 okt 2019 19:10

Het lijkt me dat wat je zouden willen doen véél gecompliceerder is en wellicht zelfs niet haalbaar in plaats van gewoon als Nederlands burger te bevallen in Nederland en je echtgenoot in Nederland op grond van gezinshereniging te laten komen. Bovendien waarom zou je dat gewoon niet doen? Als Nederlands burger heeft u zelfs voordelen die u als u plotsklaps in België gaat bevallen niet heeft.

HisQueen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 okt 2019 19:14

Echt??
Ik heb geen inkomen in Nederland. Daardoor lijkt het mij juist super moeilijk daar. Ook omdat ik de eerste paar maanden sowieso niet kan werken

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 okt 2019 19:46

Als Nederlandse kan je hier bevallen, maar of je dan ook op een uitkering recht heeft ??

Misschien via het OCMW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

HisQueen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 okt 2019 19:50

Uitkering hoeft niet.
Er is spaargeld meer dan genoeg

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 27 okt 2019 20:11

Ziekteverzekering zal ook niet tussenkomen. Als dat geen probleem is kan je gewoon als toerist komen. Effe nakijken wie een visum nodig heeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 okt 2019 20:51

u schreef
Ik heb geen inkomen in Nederland. Daardoor lijkt het mij juist super moeilijk daar. Ook omdat ik de eerste paar maanden sowieso niet kan werken
maar je zegt dat je genoeg spaar geld heeft wat is dan het probleem ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 27 okt 2019 21:36

u schreef
Ik heb geen inkomen in Nederland. Daardoor lijkt het mij juist super moeilijk daar. Ook omdat ik de eerste paar maanden sowieso niet kan werken
maar je zegt dat je genoeg spaar geld heeft wat is dan het probleem ?
ik vermoed dat men op termijn denkt de Belgische nationaliteit te kunnen krijgen omdat het kind hier in Belgie is geboren

voor zover mijn kennis gaat zullen de ouder toch de normale procedure moeten volgen met de reële kans dat het geweigerd word

LeenW
Berichten: 12816

#11 , 27 okt 2019 21:36

Best eens bij de ambassade gaan horen, maar op het eerste zicht zou ik denken dan een niet-EU inwoner zonder enige band met België dat niet op 2 maanden in orde gaat krijgen. Ik zou toch ook al eens naar alternatieven zoeken, voor hetzelfde geld is de bevalling al voor volgende maand? week? dag?

HisQueen
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 okt 2019 23:25

Mijn man wordt over een paar maanden overgeplaatst naar België. Het leek me handiger om nu te gaan zodat alles dan op zn plek is. Dan later met een baby.

Nationaliteit is geen probleem. Ik heb de Nederlandse dus baby ook.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 28 okt 2019 09:36

Overgeplaatst vanuit Marokko naar België? Door wie ?

eylis
Berichten: 8837

#14 , 28 okt 2019 10:22

Ik denk dat poster best eens alle facetten van de situatie toelicht, want we kunnen alleen reageren met vragen. We kunnen aldus geen duidelijk antwoord geven....

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 okt 2019 10:30

Ik sluit me aan bij Eylis.
Gelieve mee te delen hoe u momenteel ziekenfonds-/sociaal verzekerd bent. Bij een inschrijving in België dient u immers een bewijs voor te leggen dat u ziekenfondsverzekerd bent en over voldoende bestaansmiddelen beschikt. En vooral wat zijn uw motieven? Waar verblijft u nu? Waar bent u "gedomicilieerd"? Werd u ambtshalve afgeschreven enz.....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Europees / Internationaal recht”