Schade en overlast door zeer hoge boom

Shilo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schade en overlast door zeer hoge boom

#1 , 22 okt 2019 18:18

Beste, in mijn voortuin, die eigenlijk behoort tot het openbaar domein, staat er op 2,50m van de gevel van mijn 3m hoge huis, een Ceder die momenteel reeds 15 á 20m hoog is. Deze boom word gemiddeld 40m hoog, maar sommige exemplaren halen 50 tot 60m. Reeds jaren, heb ik het probleem dat de enorme hoeveelheid naalden, en nu ook de zaad cilinders, de 2 verticale dak afvoeren verstopt. Bladvangers helpen niet, want de naalden spoelen door de openingen en verstoppen de verticale regenpijp. Momenteel is de situatie zo erg, dat ik om de 3 dagen het dak op moet om de afvoeren te ontstoppen, want met de veelvuldige regen van de laatste weken, staat er anders 10 á 15 cm water op het dak. En dit is nog maar 1 probleem. 2x per jaar verliest de boom enorm veel hars. Valt dit op je ramen of auto, en de zon staat erop, krijg je het er bijna niet meer af. Dan heb je de periode dat het hele huis en voetpad, geel is van het stuifmeel. Het voetpad, oa vlak aan de gevel, begint nu ook te vervormen, waarschijnlijk door de wortels van deze boom. Ik heb reeds verschillende malen aan de Stad gevraagd, om deze boom te vellen en te vervangen door 3 á 4 nieuwe bomen zoals er onlangs meerdere zijn aangeplant in onze wijk, maar dit werd geweigerd. Een aantal jaren geleden, werden er wel enkele takken, die het dichts bij mijn huis hingen, gesnoeid. Door de hoogte van de boom, en de kleine afstand tot mijn huis, had dit totaal geen nut. Bovendien is de boom nu ook niet meer in evenwicht. Hoe hoger hij wordt, hoe dikker en zwaarder de takken aan de niet gesnoeid kant worden. Vroeg of laat, gaat dit problemen geven. Wat zijn mijn rechten, en wat kan ik doen. Bij de Stad bereik ik niets. Het antwoord dat ik krijg, is dat ze hoge bomen, in alle vrijheid, in hun "natuurlijke habitat" willen laten groeien. Ik denk toch niet, dat de natuurlijke habitat van een enorme Ceder, in de voortuin , op 2,50m afstand van een huis, in een woonwijk is. Verder werd me gezegd, dat indien ik schade heb, ik maar een schadeclaim moet indienen. Moet ik dan wachten tot de schade erger word dan de verstoppingen op het dak? Moet ik aanvaarden dat ik om de 3 dagen het dak op moet? Ik ben een 61 jarige vrouw. Moet ik wachten tot de wortels van deze boom de fundering van mijn huis beschadigen?
Dank bij voorbaat voor uw respons

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 23 okt 2019 23:17

De enige mogelijkheid die ik zie is de stad dagvaarden wegens onredelijke hinder. Dit is voor de vrederechter. Je kan dit zonder advocaat doen als je wil. Bereid een dossier voor met foto s.

Kan je een paar foto s posten? Er mogen geen takken boven uw eigendom hangen waarbij ik begrijp dat je voorgevel de perceelsgrens is. Bovenmatige hinder kan vuil zijn dat massaal op je dak waait.

lukasi
Berichten: 1138

#3 , 24 okt 2019 10:39

Stad inderdaad dagvaarden voor onredelijke hinder.
MAAR houd u dan aan de feiten!
Houdt ook rekening mee dat deze boom kan opgenomen zijn in het patrimonium vd stad.

Een ceder ( Cedrus libani ) wordt maximaal 20-25 meter hoog in deze contreien. 40 meter vind je in het land van herkomst, klein- azie en noord- Afrika.
Bladvangers houden inderdaad geen naalden tegen, maar je kan werken met een gaas ( bv vliegengaas) over de bladvanger of dakgoot. Dit is een zeer simpele engoedkope maatregel.

Verlies van hars, cedrus libani staat niet beschreven in de dendrologie als een boom die regelmatig hars verliest. Ben je zeker van de soortnaam?
Je opmerking dat het voetpad begint te vervormen door de wortels, doet me ook twijfelen dat je de juiste soortnaam hebt. Cedrus kan helemaal geen verharding verdragen in zijn kroonprojectie. Ofwel overdrijf je hierin , ofwel heb je een verkeerde soort.

Sowieso moeten snoeiwerken steeds uitgevoerd worden door een erkend boomverzorger en niet door een of andere beunhaas die wat klusjes opknapt.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 24 okt 2019 12:21

maar je kan werken met een gaas ( bv vliegengaas) over de bladvanger of dakgoot.
Om dan om de paar dagen die gaas te moeten proper maken. Gaas + dennennaalden = een waterdichte laag.

lukasi
Berichten: 1138

#5 , 24 okt 2019 14:11

Technisch kan ik nu natuurlijk op antwoorden dat je dit gaas best plaats over de dakgoot zelf. Zorg ervoor dat het dakvlak doorloopt met gaas over de goot, zodat naalden niet kunnen blijven liggen. Gebruik bindstaafjes om ervoor te zorgen dat er geen zakken in het gaas komen.
Je kan vliegengaas, volieregaas of specifieke gaas gebruiken.
Zoek maar eens op : bladeren uit dakgoot houden.

Maar dat neemt niet weg dat je best niet overdrijft in de argumentatie en problemen extra uitvergroot.
Komt onwaarschijnlijk over en als er dan een expert moet worden aangesteld dan verlies je elke geloofwaardigheid.

Denk dat ik het hier al ergens heb gezegd : klacht over schaduw van boom in de tuin van de eiser. tot de rechter zei dat de tuin van eiser nooit schaduw kon hebben van die boom. Haar tuin lag ten noorden van de bewuste boom

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 okt 2019 16:17

klacht over schaduw van boom in de tuin van de eiser. tot de rechter zei dat de tuin van eiser nooit schaduw kon hebben van die boom. Haar tuin lag ten noorden van de bewuste boom
Heb dat ook al meegemaakt
Een zaak die tot bij het hof van cassatie is geraakt van een buurman van een café die beweerde dat een luifel aan de gevel van het café dat ik beheerde al zijn zou wegpakte, totdat onze raadsman zegde dat die gevels pal noord lagen en tijdens de hele dag geen zon zagen.
Dat argument was bij de vorige zaken nog nooit tersprake gekomen.
Door die zaak kon die luifel pas 3 jaar later gezet worden.

Terug naar “Milieurecht”