Stel men koopt een product bij een grote Europese webshopt.
Men ontvangt het product en de specificaties kloppen niet, een grote afwijking.
Kan de klant dan bij de webshop een reparatie afdwingen of moet de klant een vervanging voor het product accepteren? (dat de reparatie door de fabrikant uitgevoerd lijkt me dan nog logisch maar volgens mij is de webshop dan de tussen persoon/contact)
Het gaat erom dat de webshop al 3x een nieuw product heeft gestuurd met elke keer dezelfde afwijking (opgegeven specs van de fabrikant).
Zij zeggen dat ze een nieuw product niet mogen testen van te voren ivm garantie (anders zouden ze het doen zeggen ze).
Kan in zo'n geval de klant zeggen en afdwingen dat er een reparatie gestart wordt, dit omdat bij een reparatie het specifieke onderdeel nagekeken, gerepareerd en getest moet worden.
Of kan de webshop afdwingen dat de klant genoegen moet nemen met het apparaat zoals het is? Of dat de webshop een ontbinding van koop kan afdwingen?
Verder vroeg ik me nog af, welke mogelijke wetten er worden overtreden als de webshop inmiddels op de hoogte is van de verkeerde specificaties maar toch het product daarmee blijft verkopen aan andere klanten?
Wat als de webshop zelfs recensies verwijdert (die geen smaad bevatten, alleen feiten) mbt het desbetreffende product en de afwijkende specificaties?