Rekening geblokkeerd - wat nu?

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Rekening geblokkeerd - wat nu?

#1 , 16 okt 2019 08:37

Een persoon heeft mij gebeld ivm de aankoop van mijn appartement dat ik verkoop. Hij had nogal haast en wilde die avond nog afspreken. Omdat ik nog andere geïnteresseerden had, wilde ik niet zo snel handelen. Daarop zei hij dat hij me geld zou storten op mijn rekening om de afspraak te hebben en dat ik zeker kon zijn dat hij een koper was. Na het storten zou hij mij bellen voor een afspraak en die avond nog zouden we papieren tekenen. Daarop vroeg hij mijn naam en rekeningnummer. Die heb ik gegeven en gewacht.

Na te hebben gewacht heeft hij mij opnieuw gebeld en gevraagd of het geld erop stond. Ik zei "nee". Toen heeft hij gezegd dat ik de waarheid moest zeggen, anders ging hij de bank bellen.

Uiteindelijk heeft hij, vermoed ik, de bank gebeld. Ik heb nooit geld mogen ontvangen maar mijn rekening is wel geblokkeerd.

Via mijn bank heb ik dan vernomen dat mijn rekening bij een phishing-poging betrokken is.

Mijn vragen:
- mag een bank zomaar ALLES blokkeren? Ik kan geen aankopen of boodschappen doen. Ik moet toch eten.
- hoe kan ik mijn rekening deblokkeren?
- wat zijn mijn rechten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 okt 2019 09:30

Daarop zei hij dat hij me geld zou storten op mijn rekening om de afspraak te hebben en dat ik zeker kon zijn dat hij een koper was. Na het storten zou hij mij bellen voor een afspraak en die avond nog zouden we papieren tekenen. Daarop vroeg hij mijn naam en rekeningnummer.
En dat vond u allemaal niet verdacht? :roll:

Anyway, uw bank mag inderdaad uw rekening blokkeren als er vermoeden van fraude is. Bovenstaande lijkt me eerder een (mislukte) poging om u als "money mule" te gebruiken, waarbij u eventueel zelf strafbaar bent.

Klaar dit uit met uw bank: vraag hen in detail wat er aan de hand is met uw rekening, wat er nu zal gebeuren, en wat u zelf moet doen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2019 09:46

Daarop zei hij dat hij me geld zou storten op mijn rekening om de afspraak te hebben en dat ik zeker kon zijn dat hij een koper was. Na het storten zou hij mij bellen voor een afspraak en die avond nog zouden we papieren tekenen. Daarop vroeg hij mijn naam en rekeningnummer.
En dat vond u allemaal niet verdacht? :roll:
Natuurlijk vond ik dat verdacht en daarom heb ik nix gedaan en gewoon gewacht. Ik dacht:
- als er geld binnenkomt, dan moet dat wel van een andere rekening komen
- als er geen geld binnenkomt, ga ik gewoon niet naar de afspraak

Nu:
- ALLE rekeningen zijn geblokkeerd zonder waarschuwing
- de bank verwijst mij naar de politie en helpen mij met niets

Wat zijn mijn rechten? Graag wetteksten aub.

Reclame

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 okt 2019 10:04

Natuurlijk vond ik dat verdacht en daarom heb ik nix gedaan
U hebt weldegelijk iets gedaan! U hebt uw rekeningnummer doorgegeven. Waarom geeft u die info door indien u vermoed dat u dan betrokken raakt bij een verdachte transactie?
Nu:
- ALLE rekeningen zijn geblokkeerd zonder waarschuwing
- de bank verwijst mij naar de politie en helpen mij met niets
Dan is dit teken dat er al een onderzoek gestart is en uw rekeningeng betrokken zijn bij dit onderzoek. Wend u dan tot de politie om meer informatie te krijgen (als u die al krijgt, mogelijk is de info die u krijgt héél beperkt als er een onderzoek lopende is. Vandaar ook dat de bank u geen verdere informatie geeft: zij mogen dit gewoonweg niet!).
Wat zijn mijn rechten? Graag wetteksten aub.
Uit het Wetboek van Economisch Recht (lees vooral vanaf § 2):
Art. VII.37. § 1. Wanneer voor de mededeling van de instemming gebruik wordt gemaakt van een specifiek betaalinstrument, kunnen de betaler en de betalingsdienstaanbieder uitgavenlimieten overeenkomen voor betalingstransacties die met dat betaalinstrument zijn uitgevoerd.
§ 2. Indien zulks in het raamcontract is overeengekomen, kan de betalingsdienstaanbieder zich het recht voorbehouden het betaalinstrument te blokkeren om objectief gerechtvaardigde redenen die verband houden met de veiligheid van het betaalinstrument, een vermoeden van niet-toegestaan of frauduleus gebruik van het betaalinstrument of, in geval van een betaalinstrument met een kredietlijn, een aanzienlijk toegenomen risico dat de betaler niet in staat is zijn betalingsplicht na te komen.
In dergelijke gevallen informeert de betalingsdienstaanbieder de betaler op de overeengekomen wijze en onverminderd de toepassing van artikel VII.98, § 2, van de blokkering van het betaalinstrument en van de redenen daarvoor, indien mogelijk voordat het betaalinstrument wordt geblokkeerd, en ten laatste onmiddellijk daarna.
De informatieverstrekking, bedoeld in het voorgaande lid, is niet vereist wanneer dit objectief gerechtvaardigde veiligheidsoverwegingen zou doorkruisen of verboden is krachtens een andere wetgeving.
De betalingsdienstaanbieder deblokkeert het betaalinstrument of vervangt dit door een nieuw betaalinstrument zodra de redenen voor de blokkering niet langer bestaan.
Ik denk dat u best elders een rekening opent en uw loon op die nieuwe rekening laat storten (eventueel al een voorschot op uw loon vragen) om de periode te overbruggen dat uw andere rekening geblokkeerd is, en verder het onderzoek afwacht. Hopelijk komt u hier verder niet mee in de problemen.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2019 11:00

Natuurlijk vond ik dat verdacht en daarom heb ik nix gedaan
U hebt weldegelijk iets gedaan! U hebt uw rekeningnummer doorgegeven. Waarom geeft u die info door indien u vermoed dat u dan betrokken raakt bij een verdachte transactie?
Bedankt voor de wettekst.

Een opmerking: als mensen op afstand iets willen kopen van u, geeft u toch ook uw naam en rekening door of niet? Als iemand bijvoorbeeld iets verkoopt via 2dehands of een andere site en iemand wil het kopen, vraagt hij naam en rekeningnummer. Een ander voorbeeld: ge verkoopt bijvoorbeeld uw wagen, jullie worden het eens over de prijs en wisselen gegevens uit. De volgende dag verschijnt er een paar duizend euro op uw rekening. Is dat dan ook verdacht? Als het zo is, dan kan niemand nog niemand vertrouwen. Alles moet dan via makelaars, auto-dealers, winkels...nix meer 2dehands, verkoop uit de hand... Dan gaat het wel heel triest worden.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 okt 2019 11:19

De voorbeelden die u geeft zijn niet verdacht, aangezien dit gebruikelijke betalingsmethoden zijn voor dit soort gevallen.

Maar als u een woning verkoopt, is het ABSOLUUT niet gebruikelijk dat iemand voorstelt om op voorhand al een bedrag te storten, nog voor hij ook maar het appartement bezichtigt heeft, een gesprek met u gehad heeft of nog voor jullie het ook maar eens zijn over de prijs. Dit is toch sowieso vreemd, niet? Als u een mail krijgt van een Nigeriaanse bankier die meldt dat iemand u een groot bedrag wenst over te maken, dan is uw eerste reactie toch ook "yeah, right!", niet? Uw situatie was misschien iets minder doorzichtig, maar zou je toch als verdacht moeten gezien hebben. Maar bon, wat gebeurd is, is gebeurd.

Je zal er nog wel iets van horen, denk ik. Hopelijk gaat een onderzoeksrechter / het parket er ook van uit dat u iets te naïef geweest bent en zelf niet te kwader trouw was, en dan zullen er ook geen gevolgen voor u zijn. Maar voorlopig zit je wel met een geblokkeerde rekening waar je volgens mij weinig kan aan doen.

Dus wat je concreet kan doen is:
1. Politie contacteren en vragen om inlichtingen (voor zover u die krijgt) en vragen hoe lang uw rekening nog geblokkeerd zal blijven.
2. Als de blokkering nog lang zal duren: bij een andere bank een (eventueel gratis basis-)rekening openen en uw loon voorlopig daarop laten storten.
3. Afwachten tot u nieuws krijgt van politie of parket. Mogelijk zal u uitgenodigd worden voor een gesprek bij de politie. Vertel daar dan hetzelfde als wat je hier verteld hebt.

Laat ons weten hoe dit afloopt?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 16 okt 2019 11:33

Het doorgeven van een bankrekeningnummer is niet verboden (hoe kan er anders gebruik van worden gemaakt).
Aangezien de bank zegt dat er een phishing poging was moet er meer aan de hand zijn.
Maar dan volstaat het dat de bank een nieuwe toegangscode geeft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 okt 2019 11:36

- Ik ben iets te naïef geweest omdat het dit keer er niet dik op lag dus geen 1 of andere Afrikaan maar een Vlaming die mij belt (geen accent en niets). Ik had ook niet verwacht dat zoiets zou gebeuren met een aan/verkoop dus had niet dadelijk belletjes horen rinkelen bij mij. Mij een raadsel wat zijn gewin zou geweest zijn...
=> dus naïef geweest: SCHULDIG; ik geef toe dat het dom geweest is maar wat gebeurd is, is gebeurd

- erg vind ik dat de bank gewoon ALLES blokkeert en mij op geen enkel moment heeft geïnformeerd; ook niet dadelijk na het blokkeren...ik ben er zelf achter gekomen

- ik zal een rekening openen bij een andere instelling maar in zo'n gevallen moet er toch een soort van vangnet zijn; bijvoorbeeld een andere rekening waar een klein beetje geld staat die je kan aanspreken voor aankopen van boodschappen ofzo. Ik kan me inbeelden dat een alleenstaande met maar 1 bankrekening grote problemen heeft in zo'n geval. Men zou geen aankopen kunnen doen, geen eten kunnen kopen...niets.
=> Enkele belangrijke lessen:
1/ zorg dat ge thuis een beetje geld in cash hebt voor het geval dat
2/ vertrouw nooit op 1 bank; zorg dat je rekeningen hebt bij ten minste 2 banken

- ik zal zoveel mogelijk posten hier zodat jullie een idee hebben welke stappen te moeten doen (misschien leest er iemand mee die iets gelijkaardigs aan de hand heeft; op deze manier weten jullie uiteindelijk ook hoelang zoiets duurt (ik veronderstel minstens 6-8 weken)
Laatst gewijzigd door Yakamoz84 op 16 okt 2019 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 16 okt 2019 11:39

Het doorgeven van een bankrekeningnummer is niet verboden (hoe kan er anders gebruik van worden gemaakt).
Dit is uiteraard niet verboden, maar uw rekening (laten) gebruiken voor illegale geldtransacties, is uiteraard wel verboden. Ik denk dat het dit is wat onderzocht wordt.
Aangezien de bank zegt dat er een phishing poging was moet er meer aan de hand zijn. Maar dan volstaat het dat de bank een nieuwe toegangscode geeft.
Ik denk ook dat het meer is dan puur fishing. Ik heb een sterk vermoeden dat de bank een verdachte geldtransactie van rekening A naar rekening B gedetecteerd (en geblokkeerd) heeft, waarbij rekening B de rekening van de topic starter is, en rekening A de rekening van een oplichter die waarschijnlijk vanop die rekening meerdere verdachte transactie naar meerdere rekeningen van "slachtoffers" proberen doen heeft. Ik vermoed dan ook dat de politie nu een onderzoek aan het doen is naar al die transacties en ondertussen alle betrokken rekeningen geblokkeerd heeft.

Geen fishing, maar eerder een poging tot money muling, als je het mij vraagt...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 16 okt 2019 11:40

Ik herhaal: als je enkel en alleen uw rekening nummer hebt doorgegeven is er geen sprake van schuld.
Bewust uw rekening laten misbruiken wel.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 16 okt 2019 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#11 , 16 okt 2019 11:43

1/ zorg dat ge thuis een beetje geld in cash hebt voor het geval dat
2/ vertrouw nooit op 1 bank; zorg dat je rekeningen hebt bij ten minste 2 banken
Inderdaad... Ikzelf heb een courante zichtrekening bij één bank, en een spaarrekening (+ ongebruikte zichtrekening) bij een andere online bank, waar ik eventueel ook een bankkaart zou kunnen aanvragen voor in dit soort gevallen. Verder ook nog een PayPal rekening met wat geld op.
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#12 , 16 okt 2019 11:46

Ik herhaal: als je enkel en alleen uw rekening nummer hebt doorgegeven is er geen sprake van schuld.
Bewust uw rekening laten misbruiken wel.
Volledig akkoord. En ik vermoed dat de politie nu aan het uitzoeken is of er sprake kan zijn van dit laatste. Als ik het verhaal van de topic starter zo hoor, denk ik niet dat men hem van veel meer zal kunnen beschuldigen dan een beetje naïviteit, maar ook dat is niet strafbaar.

Ik hoor graag hoe dit afloopt...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 16 okt 2019 11:49

Meestal gaat het dan om veel grotere bedragen dan de opbrengst van de herverkoop van een modaal appartement. Er zou anders nogal wat geblokkeerd moeten worden!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#14 , 16 okt 2019 12:00

Feit is dat de rekening geblokkeerd is, en de bank de topic starter doorverwijst naar de politie. Er is waarschijnlijk dus wel iets meer aan de hand met die rekening dat wel wat ernstiger is dan puur "fishing".

Als in mijn voorbeeld rekening A telkens €20.000 verstuurt naar rekeningen B, C, D, E, F, G, H, I, J,... en de bank van rekening A meld dit, dan denk ik wel dat alle betrokken rekeningen (waaronder ook B) geblokkeerd worden. Anyway. Allemaal speculatie. Enkel de politie weet momenteel wat er aan de hand is...

Mag ik vragen aan de topic starter wat het bedrag was dat de persoon ging overschrijven?
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Yakamoz84
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 okt 2019 12:06

Het appartement is 84.000 EUR en er zou 3.000 EUR overgeschreven worden (om zeker te zijn dat hij de aankoop mocht doen). Aangezien het via overschrijving ging, kan ik er niets mee doen aangezien er een spoor is.

Ik zag er toen geen graten in en eerlijk gezegd nog steeds niet. Als het vuil geld is en ze komen ermee weg, wat kunnen zij ermee winnen? Ik denk daar nog steeds aan...

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”