Resultaten bloedonderzoek beroepsgeheim of niet?

Tascha92
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Resultaten bloedonderzoek beroepsgeheim of niet?

#1 , 12 okt 2019 23:33

Hallo

Onlangs ging ik naar de dokter voor een bloedonderzoek,
Mijn vriend was erbij bij de bloedafname, een paar dagen later belde hij voor de uitslag en kreeg die zonder problemen meegedeeld.
Daarbij werd ook nog eens vermeld dat een sterk vermoeden was naar gebruik van bepaalde middelen.

Het gaat hier om een vreemde dokter die gwn op Google uitgekozen was omdat het dringend was, dus een compleet vreemde voor zowel mij als mijn vriend.

Nu vraag ik me af,kan dit zomaar?
Het gaat tenslotte nog over vermoedens, vandaar het bloedonderzoek, ik ben er niet mee gediend dat 1 mijn vriend deze uitslag te horen krijgt en 2 dat er nog bij vermeld word dat er sterk vermoeden is naar gebruik van bepaalde middelen.
De resultaten gingen nog voor verder onderzoek naar een ziekenhuis gestuurd Worden.

Ik wou gewoon een antwoord of er bepaalde stoffen aanwezig waren of niet.
Ik wil ook niet dat er nog verder onderzoek komt zonder mijn toestemming.
Ik dacht dat dokter beroepsgeheim had en dat deze op zen minst de uitslag enkel tegen mij vertelde.

Ben ik hierin fout of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2019 08:15

Neen u bent niet in fout .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 okt 2019 10:03

Maar jullie gingen samen naar de dokter. Hoe weet die dokter dan wie er juist belde om de uitslag te vragen?

Reclame

Tascha92
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2019 19:27

@mava105

Het verschil tussen een man en een vrouw hoor je toch wel? En aangezien men vriend zei "ik bel voor de resultaten van mijn vriendin" is dit toch overduidelijk dat ik dit niet ben?!

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#5 , 13 okt 2019 19:37

Je zegt dat. Als ik mijn ouders bel, dan durven die zich ook al eens vergissen met mijn broer.
Echter telefonisch resultaten doorgeven lijkt me een no-go want je weet nooit wie er belt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2019 19:50

Als je enkel maar de resultaten wil zien, dan kan je dit via COZO.BE en je ID kaart..

Maar dan heb je enkel de resultaten maar geen uitleg, daarvoor moet je naar de dokter natuurlijk .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tascha92
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 okt 2019 23:58

Akkoord iedereen kan zich vergissen maar als er duidelijk gezegd word
"Ik ben voor de resultaten van mijn vriendin" dan is dit toch zeer duidelijk dat het niet de persoon in kwestie Is?!

Wat betreft die site, hiervan had ik nog nooit gehoord en is wel interessant.
Ik moest namelijk gewoon weten of de aanwezigheid van de bepaalde stoffen was aangetroffen of niet dus eigenlijk een simpele ja/nee vraag die me tot hiertoe al een hele hoop relatieproblemen heeft gebracht

Terug naar “Privacy-bescherming”