Met mondelinge toestemming takken van buurman gesnoeid

Rogerroger
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Met mondelinge toestemming takken van buurman gesnoeid

#1 , 09 okt 2019 23:09

Goeiedag,
De takken van een 10-tal bomen van mijn buurman groeiden reeds een aantal jaren over de perceelsgrens, het laatste jaar bijna 3m. De bomen staan geplant op wettelijke afstand. Mijn bejaarde buurman, waar ik altijd een goede relatie mee heb gehad, gaf mij nadat ik hem hierover aangesproken had, (mondeling) de toestemming dat ik de takken zelf mocht insnoeien. Zo gezegd, zo gedaan, ik werk graag in de tuin en beschik over het nodige tuingereedschap. 's Avonds na de snoeiwerken, kwam hij een kijkje nemen en schrok van de impact van het snoeien op zijn bomen , ik heb ze volgens hem te kort ingesnoeid tegen de stam. Om een lang verhaal kort te maken: binnenkort komt de zaak voor de rechtbank en hij vraagt schadevergoeding. Ik heb het gevoel dat hij er op uit is om financieel van deze zaak te profiteren. Of hoe een goede vriendschap en een goed bedoeld werk is uitgedraaid in een hel voor mij. Hoe kan ik zorgen voor een redelijke oplossing? Er is geen blijvende schade aan de bomen. Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2019 09:05

Gewoon langs gaan bij de vrederechter, met een heel aantal duidelijke foto's. Ook overzichtsfoto's, dus niet allemaal te veel in detail gaan nemen.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 10 okt 2019 09:10

En de volgende keer een aangetekende brief naar de buurman om Hem de overhangende takken te Laten verwijderen.

Mooie buurman heb je ;-(

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 okt 2019 09:23

Zolang jij binnen de perceelgrens bent gebleven met uw snoeien zou er geen probleem mogen zijn. Je zegt echter dat buurman klaagt dat ze te kort tegen de stam werden ingekort, een stam die op de wettelijke afstand stond. Ben je dan mogelijks over die perceelgrens geweest,?

Rogerroger
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2019 12:49

Ik ben inderdaad over de onheining geweest op zijn eigendom, ik had mondelinge toestemming van hem. Het zijn hoge bomen van 15 m hoog en ik heb van iedere boom de onderste takken (geen hoofdtakken!) tegen de stam afgezaagd. Het zijn snelgroeiende bomen en ik wou vermijden dat er volgend jaar opnieuw zou moeten gesnoeid worden. Ik heb hem de kosten bespaard om een firma de snoeiwerken te laten uitvoeren. De zaak is reeds voor de vrederechter verschenen en daar beweerd hij nu dat er geen mondeling akkoord was. Nu komt de zaak voor de rechtbank omdat ik niet akkoord ga met zijn buitensporige schadevergoedingseis van tienduizenden euros.

Rogerroger
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2019 12:18

Niemand een opinie?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 12 okt 2019 12:27

Indien je meer dan het overhangend deel hebt afgezaagd dan sta je zwak.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


Rogerroger
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 okt 2019 16:08

Dit is een ware nachtmerrie voor mij. De takken zijn met de beste bedoelingen na mondelinge toestemming netjes afgezaagd. Er moest sowieso gesnoeid worden want zijn takken hingen 3 m over de gemeenschappelijke afsluiting. Mijn buurman heeft alle contact verbroken. Welke stappen kan ik nu best ondernemen?

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 12 okt 2019 16:18

"Nu komt de zaak voor de rechtbank "
Indien u vreest dat u zichzelf niet kan verdedigen best een advocaat aanstellen.
Gelet op de geëiste schadevergoeding van "tienduizenden EUR" is dat dan aan te raden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 12 okt 2019 17:56

Voor welke rechtbank terug vrederechter of andere??

Rogerroger
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 okt 2019 19:28

Vrederechter komt ter plaatse binnenkort.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 12 okt 2019 20:06

U hebt geschreven 's avond na het snoeiwerk....en was die man de ganse dag thuis geweest ?
Heeft die gezien dat u in zijn tuin bezig was? U spreekt over meerdere bomen in het geval dat hij thuis was had hij dus al vroeger kunnen protesteren en tussenkomen. Ik schrijf maar.
Hebt u foto's van voor en daarna?

Rogerroger
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 okt 2019 20:43

Buurman was niet thuis tijdens mijn snoeiwerken. Ik heb foto's van voor en na de snoeiwerken. Ik heb intussen ook een advocaat. Ik ben van plan om me ook door een technisch raadsman te laten bijstaan als de vrederechter ter plaatse komt.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 13 okt 2019 13:33

goed gedacht. Alhoewel de vrederechter ook zelf een deskundige kan aanstellen en die zijn woord heeft wel waarde.
Maar kan voor u - ttz hij 'fluistert' u de antwoorden in nooit geen kwaad.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”