Leven zonder onkosten?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

Re: Leven zonder onkosten?

#16 , 12 okt 2019 12:51

Waarom werd het antwoord dat ik aan deze sukkelaar gisteren heb gegeven verwijderd?
Ik stel voor dat deze draad integraal wordt verwijderd. Ik snap niet dat andere forumleden niet doorhebben dat deze kerel een fantast is.

"Wanneer betrokkene zowel feitelijk (effectief wonen) als juridisch (ook gedomicilieerd) bij zijn ouders inwoont kan hij op het vlak van ziektekostenverzekering als persoon ten laste (huishouder) ingeschreven worden ten laste van de ziektekostenverzekering van één van zijn ouders, "

Nogal moeilijk als de ouders naar Spanje emigreren.

"Ik heb geen rijbewijs en eet mee bij mijn familie."

Elke dag te voet naar Spanje om daar te gaan eten?
Inderdaad Thomas.
Nu is hij ook nog in de 40 jaren oud en werkt. Ouders trekken weg en van wie is de woning ? Heeft op alle fronten invloed.
zie #7
En waarom ook niet naar Spanje mee gaan; heeft daar veel siësta's.

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#17 , 12 okt 2019 12:56

Beste Forumleden, ik denk niet dat ik een sukkelaar, noch fantast ben. Ik pas misschien niet in een van uw geijkte hokjes. Ik hoopte hier enkele juridische, fiscale antwoorden te vinden. Want op dat vlak ben ik een inderdaad een leek. Maar aan uw bekrompen mening en persoonlijke beledigingen over een situatie die u niet kent heb ik niets.

bosprocureur
Berichten: 6853

#18 , 12 okt 2019 13:02

Ik stel voor dat u de eerste post eens rustig herleest.
Waarom geeft u niet vanaf de beginpost een completer beeld? Uit uw latere post blijkt inderdaad beetje bij beetje een enigszins andere werkelijkheid.

Reclame

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 okt 2019 13:09

Beste forumleden, ik denk niet dat ik een fantast, noch sukkel ben. Ik pas misschien niet in jullie geijkte hokjes. Ik had gehoopt hier wat juridisch en fiscaal advies te vinden want op dat gebied ben ik inderdaad een leek. Maar aan een bekrompen mening en persoonlijke beledigingen heb ik niets.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#20 , 12 okt 2019 13:11

Bosprocureur, dat is één van de redenen dat ik normaal gezien niet reageer op het "geleuter" en toogpraat.

In dit geval heb ik wel gereageerd omdat er pertinente onjuistheden werden verteld door mensen die laten uitschijnen dat ze alles kennen, maar in feite onwetende zijn.

Thomas Moore, ik weet niet wat je topic inhield en wie het heeft verwijderd. Ik heb deze bevoegdheid niet en heb ook niet de bevoegdheid om een topic te verplaatsen, dit is enkel voorzien voor de kernleden, waartoe ik niet behoor. Dit is echter geen reden om zaken onjuist voor te stellen. Laat ons niet vergeten dat TS in zijn openingstopic niet van domicilie in het buitenland sprak. In TS naar het buitenland zou verhuizen, dan spelen er heel andere voorwaarden, o.a. de verblijfsregeling en verblijfsvoorwaarden in dit land, hetgeen niet meer tot dit juridisch forum hoort, maar tot het forum van het buitenland.

Ik heb enkel een sociaal-juridisch correct antwoord te formuleren.

Wat het topic zelf betreft, ik heb al heel wat zottere vragen en nog onnozeler antwoorden de revue zien passeren.

Ik heb enkel getracht om te TS voldoende elementen aan te reiken om eens goed na te denken.

Prettig weekend.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 okt 2019 13:25

De gehele situatie is te ingewikkeld om even uit de doeken te doen. Ik wilde enkel weten of ik als alleenstaande enkel inkomsten uit verhuur kan hebben en wat ik daarop moet betalen qua belasting en sociale zekerheid. Dat ik dan af en toe in het buitenland vertoef en hoe ik daarheen reis heeft er niet veel met te maken.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 12 okt 2019 14:51

Vraag aan TS: Leeftijd? welke studies? Werk je? Gehuwd?

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#23 , 12 okt 2019 15:20

40, laaggeschoold, nu part-time, ongehuwd, geen kinderen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#24 , 12 okt 2019 16:10

De gehele situatie is te ingewikkeld om even uit de doeken te doen. Ik wilde enkel weten of ik als alleenstaande enkel inkomsten uit verhuur kan hebben en wat ik daarop moet betalen qua belasting en sociale zekerheid. Dat ik dan af en toe in het buitenland vertoef en hoe ik daarheen reis heeft er niet veel met te maken.
Op inkomsten uit verhuur zijn geen sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd, gezien het hier niet om een makelaar gaat. De personenbelasting zal berekend worden op basis van het KI of basis van het aanrekenbaar huurbedrag indien u verhuurt aan een iemand die het onroerend goed voor zijn beroep gebruikt. Indien u wenst te verhuren als vakantiewoning, zie https://www.belgie-vakantiehuis.be/vaka ... aleregels/

Enkele belangrijke vragen

- waar zal u wonen en gedomicilieerd zijn als uw ouders naar het buitenland verhuizen?
- zolang u werkt of een uitkering geniet, bent u sociaal verzekerd voor pensioen en uitkeringen plus ziektekostenverzekerd.
- verzekering als resident is enkel mogelijk als u in België woont en gedomicilieerd zijt en niet hoofdens een uitkering of werken verzekerd zijt.

Ik raad u toch aan om ook contact op te nemen met uw ziekenfonds en daar de vraag voor te leggen, zeker wat betreft verzekering als resident en ziektekosten gemaakt in het buitenland.

Het feit dat u niet het achterste van uw tong laat zien, maakt het voor de "ernstige forumleden" moeilijk om een volledig antwoord te geven.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#25 , 12 okt 2019 17:40

Dankjewel. Het is niet dat ik niet het achterste van mn tong wil laten zien, ik wilde het gewoon eenvoudig houden. Het komt erop neer dat ik part-time werk, bij mijn ouders inwoon. Mij ouders plannen van evt naar het buitenland te gaan en iets meer dan 6 maanden per jaar daar te verblijven. Mijn broer en zijn gezin wonen in Belgie. Ik wil mee kunnen met mijn ouders maar kan dit nu niet door mn job. Als ik huurinkomsten van een woning kan hebben (momenteel is deze niet verhuurd) heb ik daarmee misschien genoeg om te leven. In artikels over sociale zekerheid vind ik dat dit gebaseerd is op inkomen en dan wsl minder dan 700 per kwartaal omdat ik beperkte huurinkomsten heb dan? ook moet ik belastingen betalen in belgie. Ik wilde gewoon weten hoeveel ik overhoud van de Huur en of in dan wettelijk in orde ben. Het ouderlijk huis en op wiens naam dit komt weten we nog niet maar ik zal daar wsl alleen gedomicilieerd blijven. Allesinds heeft uw laatste antwoord en sommige anderen mij wel wat duidelijkheid gegeven zodat ik bij de bevoegde instanties gerichtere vragen kan stellen. Dankjewel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#26 , 12 okt 2019 22:37

.
Lowie, als u me toestaat, wens ik toch aanvullend te reageren op jouw eerste reactie.
Wanneer betrokkene zowel feitelijk (effectief wonen) als juridisch (ook gedomicilieerd) bij zijn ouders inwoont kan hij op het vlak van ziektekostenverzekering als persoon ten laste (huishouder) ingeschreven worden ten laste van de ziektekostenverzekering van één van zijn ouders,De bijdrage residentenverzekering wordt inkomensafhankelijk bepaald.
Denk je nu echt dat ik niet wist dat iedereen die hier in Belgie woont en geen recht heeft op sociale verzekering ook kan genieten van de geneeskundige verzorgingen .

Vroeger noemde men dit onbeschermde personen, heeft men nu een andere naam maar is ongeveer het zelfde.

Ik dacht dat TS een persoon was van 25 a 30 jaar omdat hij schreef ik heb geen kinderen, bij zijn ouders op het ziekenboekje staan als je ouder bent dan 25 jaar zoals u schrijft ??

Personen die geen sociale bijdragen betalen in het kader van een arbeidsinkomen.

Wel deze personen betalen aan hun ziekenfonds een bijdrage, hoeveel dit nu juist is wel dit is me om het even zoek het niet meer op, 30 jaar geleden was het 325 Bef per kwartaal !

Ik ben wat verschoten van je taal Marcus Aurelius, maar ja u als oud ambtenaar begrijp ik het wel hoor, u heeft altijd veel omhaal van woorden . .

grts Lowie
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#27 , 13 okt 2019 10:47

Dus als resume op mijn eerste vraag: ik ben ingeschreven als resident (omdat ik geen andere optie heb) ik genereer huurinkomsten van ong 800euro/maand op een pand dat ik bezit. Mijn onkosten zijn dan het KI+40% + verzekering + onderhoud. Ik betaal geen belastingen op die huurinkomsten. Qua sociale bijdragen betaal ik wsl een minimum (of 0) omdat mijn inkomsten onder het leefloon liggen (900 voor alleenstaanden). Heb ik het zo juist geinterpreteerd dan? Dank iedereen. Nog 1 bijkomende vraag, als ik woon in een huis dat deels van mij, deels van mijn broer is betalen we voor dat pand ook enkel de KI + verzekering + onderhoud?

bosprocureur
Berichten: 6853

#28 , 13 okt 2019 11:07

Als u alleen woont in dat gemeenschappelijk huis, zou u in feite een soort huur verschuldigd kunen zijn aan de mede-eigenaar, uw broer. Afspreken dus, om te blijven overeenkomen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#29 , 13 okt 2019 12:10

Ben ik nu gestoord of niet ?

In #11 ouders gaan zich in het buitenland domiciliëren. In #25 slechts voor 6 maanden, dus daarna terug in ouderlijk huis. # 25 Plots komt broer en gezin boven water die in België wonen ?
Van wie is de woning die te huur gesteld zal worden ?? Van wie is de ouderlijke woning echt ??
In #27 Als ik woon in woning dat deels van hem en deels van zijn broer is ??
Worden de ouders geliquideerd of is woonst van de kinderen ??

Ik voel het wel als ze ermee rammelen en pijn begint te doen. Begint zo een horror verhaal te lijken.

Hij werkt deeltijds, heeft nog nooit van de fiscus gehoord. Zeker in geval de ouders samen met hem in een woning wonen welke van de broers is ?

Luck
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#30 , 13 okt 2019 13:57

Wat is er horror aan? Ik wil gewoon weten hoeveel belastingen ik moet betalen en hoe ik wettelijk in orde ben. Ouders gaan in buitenland wonen, ik wil de vrijheid om daar ook te vertoeven en hen te helpen. Mijn ouders bezitten 2 panden die aan hun kinderen geschonken zullen worden. (Ze gaan van hun pensioen leven). 1,5 aan mij, 0,5 aan mijn broer. Alles in mutual consent. In had al wel vd fiscus gehoord, daarom dat ik deze vraag stelde. Maar zoals ik al zei past mijn situatie niet echt in een geijkt hokje.

Terug naar “Praat café”