EOT

EOT

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

EOT

#1 , 10 okt 2019 13:54

Beste,

Mijn ex en ik hebben een EOT, die ingediend is op de rechtbank op 26/4/2019.
Op 22/8 moesten wij op de rechtbank verschijnen om vragen te beantwoorden over onze EOT.
Na onze antwoorden besliste de rechter dat ze akkoord was en dat ze zou tekenen op 2/9/2019.
Twee weken geleden kregen wij opnieuw een brief waarin we gevraagd werden te verschijnen op 10/10, vandaag dus.
Nu zat er een andere rechter, met dezelfde voorbereiding als die van 22/8, die ons dus dezelfde vragen stelde.
Als wij zeiden dat we deze vragen al op 22/8 beantwoord hadden en dat de rechter van toen onze EOT goedgekeurd had,
viel hij uit de lucht. Wat er fout gelopen is weet ik niet, maar onze EOT wordt dus twee maal beoordeeld.
De rechter van vandaag gaat niet akkoord met onze EOT, hij was ook niet geïnteresseerd in onze antwoorden, want hij luisterde niet.
Wij hebben fel aangedrongen om de rechter van 22/8 te kunnen spreken. Hierop heeft hij ons beloofd om met haar te overleggen en nadien neemt hij een beslissing.

Kan dat : dat hij een eerder genomen beslissing van een collega, verwerpt en anders beslist?
En is dat correct dat hij overlegt, maar dan zelf de uiteindelijke beslissing neemt??
En hoe kunnen wij er zeker van zijn dat hij überhaupt overlegt met zijn collega?

Wat kunnen wij in deze zaak doen?

Dank voor de antwoorden,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2019 15:03

Bizar.
Eens zien wat er op het proces-verbaal van de terechtzitting van 22/8 geschreven staat. Werd de zaak toen in beraad genomen of werd er iets anders vermeld?

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2019 18:46

De zaak werd niet in beraad genomen, de rechter heeft ons mondeling gezegd dat ze akkoord was en op 2 sept. zou tekenen.

Op 22/8 zat er voor ons een vrouwelijke rechter en een tweede persoon (ook vrouwelijk).
Wij hebben van die uitspraak niets op papier.
De rechter zei nadat wij haar vragen beantwoord hadden :
voor mij is het dan in orde, op 2 september teken ik.
De persoon naast haar gaf ook haar goedkeuring, zei dat het voor haar ook in orde was.
Die twee (oudere) mannen van de wachthal riepen ons na of we de champagne koud hadden staan.
Zei wisten dus ook dat het in orde was.

Die rechter van vandaag wilde eerst niet geloven dat wij al verschenen waren op 22/8.
Nadien geeft hij toe dat zij zich dan vergist hebben.
En dan zegt hij dat hij met zijn collega (= vrouwelijke rechter van 22/8) gaat overleggen en dat HIJ dan een beslissing neemt!
Maar het wàs al beslist, goedgekeurd door zijn collega.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2019 19:52

De rechter heeft pas beslist als hij/zij het vonnis ondertekent en uitspreekt. Als de rechter zegt: "ik teken op 2 september" heeft de rechter dus op 22 augustus juridisch gezien nog geen beslissing genomen.
Als de rechter zegt: "ik heb jullie gehoord, alles is in orde, ik zal op 2 september tekenen", betekent dit dat de rechter de zaak in beraad neemt om op 2 september uitspraak te doen.
Dan moet die rechter uitspraak doen, tenzij die ziek wordt, in dat geval moeten de debatten heropend worden.
Of de rechter op 22 augustus de zaak in beraad nam blijkt uit het proces-verbaal van de terechtzitting.
Als de rechter de zaak niet in beraad nam, wordt de zaal later verder behandeld. Dat kan door een andere rechter zijn.

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 okt 2019 22:04

Is er een manier om het proces-verbaal van de terechtzitting in te kijken? Of om te weten te komen wat er in staat?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 okt 2019 22:51

Op de griffie.

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 okt 2019 23:07

Dus als ik morgen naar de griffie bel, kan ik daar antwoord op krijgen?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 okt 2019 10:11

Je kan proberen. Het is niet zeker dat men je dat telefonisch meedeelt.

Jelie0566
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 okt 2019 19:41

Heel fel bedankt voor je antwoorden!

Terug naar “Echtscheiding”