zwerver worden

sailor11647
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

zwerver worden

#1 , 10 okt 2019 10:50

Ik ga binnen een paar jaar op pensioen en zou willen wereld(boot)zwerver worden.
Iemand enig idee hoe ik dit best aanpak ivm adres en zo?
Beter een slechte dag op zee
Dan een goede dag op het bureel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

sailor11647
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2019 16:26

Ik heb de vraag ook gelanceerd naar FOD Binnenlandse Zaken en van daar kreeg ik het volgende antwoord
Het is mij nu niet helemaal duidelijk



Indien u niet langer in België uw feitelijke hoofdverblijfplaats hebt, zal een tijdelijke afwezigheid niet mogelijk zijn. Het referentieadres voor rondtrekkenden, eventueel bij een belangenvereniging, is eveneens beperkt in die zin dat u dan eveneens nog hoofdzakelijk in België dient te verblijven. Dit blijkt niet wat u voor ogen hebt. In het geval dat u schetst, zie ik geen mogelijkheid om een inschrijving de Belgische bevolkingsregisters te behouden.

Het meest voor de hand liggende is een afvoering naar het buitenland te verzoeken (op deze wijze blijft uw identiteitskaart geldig gedurende de erop vermelde termijn, indien de gemeente u schrapt indien zij vaststelt dat u vertrokken bent zonder aangifte te doen, vervalt uw identiteitskaart onmiddellijk) en eventueel een inschrijving in een consulair register te verzoeken indien u veel in een bepaald land verblijft. (niet evident in het geval van een zeilreis, maar bepaalde landen lijken combineerbaar met reizen over water eg: Indonesië, Verenigd Koninkrijk (en de Crown-dependencies),…) Een praktische mogelijkheid is om u eerst in het buitenland te vestigen, er een consulaire inschrijving te bekomen en dan op zeilreis te vertrekken, aangezien er geen actieve controle is op het feitelijk verblijf op een buitenlands adres. Indien u een consulaire inschrijving weet te bekomen, doet het desbetreffende consulaat dienst als gemeenteloket en zal uw inschrijving tal van andere dienstverleningen vergemakkelijken. Om de voorwaarden voor inschrijving te kennen neemt u best contact op met het Belgische consulaat dat bevoegd is voor het land van uw keuze.

Ik kan u eveneens aanraden om alvast contact op te nemen met uw verzekeringsinstellingen en eventuele andere relevante instellingen (pensioenen, fiscus,…) om alvast de mogelijkheden te bespreken. Het feitelijke vertrek uit België maakt dat tal van regelingen niet langer van toepassing zullen zijn en dit kan mogelijks voor problemen zorgen.
Beter een slechte dag op zee
Dan een goede dag op het bureel

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 okt 2019 16:41

En zo komen veel mensen tot domicilie-fraude als oplossing ...
Omdat er ondanks onze talloze regeltjes geen werkbare oplossing is.
"Verhuis naar het buitenland ..." :roll:

Er is hier evenmin actieve controle () op het feitelijk verblijf op een BINNENlands adres.
(Na eerste controle of u wel op adres X woont - en zelfs dat gebeurt niet altijd.)


Praktisch is uw telefonie-operator de enige die echt weet waar u werkelijk zit ...
Als u niet met vliegtuig vertrekt of vanuit Belgische haven wegvaart, kraait er geen kat naar u.

Terug naar “Administratief recht”