Verhuizen in 2019 of 2020 (woonbonus)

highcontrast
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verhuizen in 2019 of 2020 (woonbonus)

#1 , 10 okt 2019 15:03

Beste lezers,

Mijn vriendin en ik wonen momenteel in mijn appartement, dat aangekocht in in juli 2015. Hierdoor geniet ik van de gewestelijke woonbonus t.w.v. € 1520 + € 760 (eerste 10 jaar).

Wij hebben beslist om samen te gaan wonen en hebben hiervoor een nieuwe hypothecaire lening aangegaan, die getekend is op december 2018.
Aangezien het om een nieuwbouwwoning gaat, is deze nog steeds in opbouw. Voorlopig geniet ik dus nog van de woonbonus voor mijn appartement. Voor 2018 waren de interesten slechts enkele EUR, dus heb ik deze niet ingegeven voor de belastingen (federaal langetermijnsparen).

De bedoeling is dat we rond maart 2020 kunnen verhuizen naar onze woning. Op dit ogenblik zou ik het appartement verhuren. Daardoor wordt de nieuwe woning mijn eigen woning, waardoor de gewestelijke woonbonus naar de woning zou verplaatsen (weliswaar maar voor € 1520 dus zonder de verhoging aangezien ik nog een appartement heb). De interesten die afbetaald worden voor het appartement kunnen dan worden ingegeven als federaal lange termijn sparen als ik mij niet vergis..?

Mijn vraag is nu: aangezien we pas in maart 2020 kunnen verhuizen, is de woonbonus dan wel geldig? Ik dacht dat deze pas omgevormd werd zodra mijn domicilie daar staat. Of heb ik hier sowieso recht op aangezien de akte reeds in december 2018 getekend is?
Of moeten we zorgen dat onze domicilie reeds laten veranderen in 2019 om recht te hebben op de woonbonus voor het huis?

Hopelijk weet hier iemand raad mee.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,
Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 10 okt 2019 15:04

wat telt is de datum van de akte

Reclame

Terug naar “Kopen”