verandering contract

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Re: verandering contract

#16 , 28 sep 2019 20:39

Juist !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#17 , 30 sep 2019 16:00

oke dus een update
Mijn vrouw heeft net per mail onderstaande brief omtrent opzegging arbeidsovereenkomst. Van uitkering even niets vermelden, we weten dat de kans groot is dat ze 2 maand geschorst wordt ( ze had nagevraagd bij ACV, maar gaat samen met haar collega dit voorleggen bij RVA)
Geachte mevrouw

Na wederzijds overleg, heeft CEO van dit anoniem bedrijf, john smith,
, beslist om de samenwerking met u stop te zetten.
Gebruikmakend van dit overleg, wordt uw arbeidsovereenkomst
op de vroegst toegelaten datum stopgezet.
De arbeidsovereenkomst wordt stopgezet vanaf 2 oktober en er is geen
opzegtermijn voorzien.
Op 2 oktober gaan we dan ook over tot uitbetaling en onkosten vergoeding.
Wij verwachten u daarom dinsdag 1 oktober om 09:00u te Lummen, deze
afspraak is verplicht. Bij weigering van deze afspraak vervalt het recht op
uitbetaling.
De reden van stopzetting houdt in dat we als bedrijf willen
streven naar een samenwerking met enkel zelfstandigen, hierdoor werd een
samenwerking jammer genoeg onmogelijk. We zijn als bedrijf wel altijd heel
tevreden geweest over de inzet en willen dit ook meegeven aan bedrijven
waar u in de toekomst gaan solliciteren.
Namens dit anoniem bedrijf, wil ik u bij deze hartelijk bedanken
voor uw inzet in de afgelopen periode en wens ik u veel succes toe met het
vinden van een andere werkkring.

MVG
John Smith
(anoniem gemaakt voor geval van twijfel)


Is dit allemaal correct? ze heeft nog niets ondertekent ter ontvanging, aangezien dit per mail is aangekomen.

Ik stel me er wel een paar vragen bij :
geen opzegtermijn voorzien
ze werkt er 1 maand en zou volgens verschillende sites recht hebben op 2 weken opzegvergoeding
Bij weigering van deze afspraak vervalt het recht op uitbetaling.
Kan men dit zomaar maken? wat als ze ziek valt of iets dergelijks?

thanks
Steve

steve1991
Topic Starter
Berichten: 34
Juridisch actief: Nee

#18 , 10 okt 2019 11:29

Update again:
Mijnheer kwam met een schadeclaim naderhand van om en bij de 20K euro met als reden dat targets niet gehaald zijn en dat dit de schade zou zijn die ze zou hebben veroorzaakt hierdoor - aftrek van alle kosten.

Natuurlijk niet mee akkoord gegaan, en zijn bij sociale inspectie gegaan hiervoor. Blijkbaar werkt zijn moeder daar(als inspecteur) en die wist (natuurlijk) van niets wat er gaande was in het bedrijf van haar zoon.

sociale inspectie + moeder nemen contact op met de zaakvoerder om verontschuldigingen en om die schadeclaim volledig in te trekken (want volgens mij zelfs niet wettelijk en dus grotere gevolgen voor hem indien hem dit niet zou doen)

Nadien belt meneer ons met de vraag om een afbetalingsplan met ons op te stellen, wat wij niet willen want mijn vrouw en haar collega hebben recht op loon van september + verbrekingsvergoeding etc.

sociaal inspectie hier terug om gecontacteerd. zij zeggen dat het de bedoeling was dat de zaakvoerder hiervoor naar de bank zou moeten gaan om te zorgen dat wij het het geld dadelijk zouden krijgen en dat hij dan gewoon maandelijks aan de bank kon betalen (wat volgens mij voordeliger zou uitkomen dan aan ons een afbetalingsplan voor te stellen en een tegenaanbod te krijgen). Het was ook niet de bedoeling dat hij ons hiervoor zou contacteren.

Nu, waar hebben mijn vrouw en haar collega nog recht, aangezien hij niet binnen een redelijke termijn het loon had betaald? normaal zou uiterlijk vandaag het geld op onze rekeningen moeten staan, maar dit zie ik niet gebeuren aangezien hij gisteren pas gebeld had naar ons voor afbetalingsplan.

Ook leuk om te weten, hij had ondertekend dat hij 2 oktober het geld zou overschrijven vlak voor hij met de schadeclaim kwam.

Ik wil nu alles doen om te zorgen dat hij zijn verdiende loon krijgt, binnen het wettelijke uiteraard, en er voor zorgen dat hij dit niet meer durft lappen bij iemand anders. Dus alle mogelijke boetes die ik hem ten laste kan leggen om er voor te zorgen dat hij zijn boeken moet neerleggen. (dit is niet enkel het geld, ik wil vooral dat hij zijn lesje hieruit leert en niet verder kan met mensen basically op te lichten.)

beetje meer info over de zaak: het is een eenmanszaak en geen EVBA, dus is hij hoofdelijk aansprakelijk (naar mijn weten)
Het adres van de zaak, en zijn persoonlijk adres, staan op naam van zijn moeder (die nu schrik heeft dat ze eigendom gaat verliezen door stommiteit van zoon)

Hij(zaakvoerder) zelf heeft nog een fulltime job lopen,kan er loonsbeslag worden gedaan om zijn schuld aan ons te dekken? zou totaal zijn van om en bij de 10K totaal voor 2 personen (netto, dus alle belastingen/patronale bijdrages, rsz enz zal hij ook nog moeten betalen denk ik)


verdere vragen beantwoord ik graag

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#19 , 10 okt 2019 12:43

Voor al deze feiten zal hem best dagvaarden bij de arbeidsrechtbank, als je vakbond heeft deze inschakelen anders kan je een advocaat nemen die arbeidsrecht doet .

Verwacht maar niet dat hij persoonlijke boetes gaat krijgen, wel zal hij jullie moeten betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”