vennootschappen met vruchtgebruik in nalatenschap

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

vennootschappen met vruchtgebruik in nalatenschap

#1 , 09 okt 2019 09:56

Mijn vader is in september overleden. Zijn nalatenschap bestaat uit onroerende goederen in volle eigendom, en 2 onroerende goederen met naakte eigendom waarvan 2 verschillende vennootschappen het vruchtgebruik hebben. De successie op de goederen in volle eigendom zijn mij uiteraard duidelijk. Maar de constructie met de vennootschappen is mij niet helemaal duidelijk hoe dat in de nalatenschap opgegeven moet worden. Ik schets even de situatie:

Vennootschap 1:
- Opgericht in 2008
- Onroerend goed aangekocht in 2010 met naakte eigendom in de huwelijksgemeenschap, vruchtgebruik voor de vennootschap gedurende 20 jaar
- De waarde van het vruchtgebruik in de boekhouding staat momenteel op 110.000 euro
- De reele waarde van het onroerend goed ligt intussen vermoedelijk een stuk hoger dan bij aankoop
- De vennootschap heeft een zeer grote schuld naar de RC van mijn vader (+- 480.000 euro)

Vennootschap 2:
- Opgericht in 2016
- Onroerend goed aangekocht in maart 2019 met naakte eigendom voor mijn vader (intussen gescheiden), vruchtgebruik voor de vennootschap gedurende 15 jaar
- De waarde van het vruchtgebruik is dus zeer recent en komt vermoedelijk overeen met de waarde van het onroerend goed.

De vennootschappen zelf willen we eigenlijk niet meer behouden en zouden we liefst vereffenen.

Er zijn 2 erfgenamen.

Hoe kunnen we deze nalatenschap het best indienen zodat we met zo weinig mogelijk kleerscheuren er uit komen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 09 okt 2019 10:01

In zo'n geval zou ik het laten regelen door een notaris.

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2019 11:20

Hallo Leen,

Dat is inderdaad het plan, maar ik vraag me al af wat we kunnen verwachten. Voornamelijk vennootschap 1 is voor mij een vraagteken. Ik vraag me af wat de waarde van de aandelen precies kan zijn want deze waarde komt in het roerend gedeelte van de nalatenschap. En dan vraag ik me ook af hoe het gedeelte van de naakte eigendom in de nalatenschap gaat zitten en hoe deze zich gaan verhouden tegenover het vruchtgebruik.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 09 okt 2019 12:49

De waarde van de resterende looptijd van het vruchtgebruik moet bepaald worden evenals de waarde van de blote eigendom.
Door waardebepaling volle eigendom van het onroerend goed op tijdstip van overlijden valt de waarde van de resterende looptijd van het vruchtgebruik perfect te berekenen.
Ook de actuele waarde van de blote eigendom, die volgt
uit: blote eigendom = volle eigendom - vruchtgebruik.

Zal geen probleem vormen voor de notaris.

ps: al of niet ontbinden vennootschappen gaat geen invloed hebben op berekening successierechten
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”