verbrekening huurovereenkomst

Karolientje_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

verbrekening huurovereenkomst

#1 , 08 okt 2019 11:11

Hallo
Ik verhuur mijn huis. Drie jaar geleden maakte ik een standaard huurcontract op Voor 3 jaar (start van 3-6-9 denk ik). Huurder tekende voor 3 jaar maar expliciet met idee om langer te huren. Huurster bleef er wonen, dus werd automatisch tot 9 jaar herleid neem ik aan.

Huurster heeft nu huis gekocht en wil woning verlaten in januari. In theorie zit er nu in jaar 4 van de huurovereenkomst (afin, 1 ste jaar van verlenging zeg maar).

Dit staat er in het contract:
De overeenkomst verstrijkt op het einde van de overeengekomen periode door middel van een opzegging die de ene of andere partij ten minste zes maanden op voorhand betekent. Bij gebrek aan betekening van opzegging binnen deze termijn wordt de huurovereenkomst telkens opnieuw verlengd voor een periode van drie jaar, tegen dezelfde voorwaarden.
.....
Van zijn kant kan de huurder de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden en met betaling van een vergoeding gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst verstrijkt tijdens het 1ste, het 2de of het 3de jaar. Na de periode van twee maanden die de wet invoert om een huurovereenkomst te laten registreren die uitsluitend betrekking heeft op een woning, en zolang deze overeenkomst niet is geregistreerd, zijn zowel deze opzeggingstermijn als deze vergoeding niet toepasbaar.
Maakt de verhuurder gebruik van de mogelijkheid om de huurovereenkomst vervroegd te verbreken, dan kan ook de huurder de huurovereenkomst gelijk wanneer beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van één maand en zonder daarvoor een vergoeding verschuldigd te zijn.

Betekent dit dan dat de huurster nu tijdig heeft opgezegd, maar dat ze alsnog 3 maand vergoeding moet betalen?
grt
Karolien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 okt 2019 12:02

Ik veronderstel dat het huurverenkomst dezelfde is gebleven, maar enkel de naam van de 2de partij werd geschrapt . Als ze in het 4de jaar zit mag ze na een opzeg van 3 maanden, gratis vertrekken.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 08 okt 2019 12:13

Als het huurcontract niet geregistreerd was kan de huurder “morgen” vertrekken zonder vooropzeg van 3 maand.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 08 okt 2019 12:36

Geregistreerd of niet: dit contract loopt zit in zijn vierde jaar, dus geen vergoeding.

Karolientje_
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 okt 2019 17:22

Ovk is geregistreerd
Dus samengevat:
drie maand opzeg en geen vergoeding
Correct?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 08 okt 2019 20:20

Ja, zoals ik al eerder had vermeld, en later werd bevestigd door andere leden hier

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2019 11:07

Ovk is geregistreerd
Dus samengevat:
drie maand opzeg en geen vergoeding
Correct?
Correct, en de opzegperiode gaat in de eerste van de maand die volgt op het ontvangen van de opzegbrief. Met andere woorden, als de brief gedurende de maand oktober geschreven werd dan gaat de opzegperiode november, december en januari zijn.

Terug naar “Huren”