informatie

1606friedl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

informatie

#1 , 08 okt 2019 14:13

Vorige week is de vader v mijn kinderen over leden, mijn ex man. Onze Dochter, 22,had veel contact mt hem. Onze Zoon,15, wou mijn ex gn contact mee. Wil dat alles wettelijk verloopt en de kids krijgen waar ze recht op hebben.
Moet ik sowieso een notaris inschakelen? Of kan een advocaat die zaken ook afhandelen?
Mijn ex had een nieuwe vriendin, en hadden samen een huis gekocht. Ze waren nt getrouwd. Weet nt of er een samenlevingscontract is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 okt 2019 15:06

Vermits er sprake is van een minderjarig kind, moet u sowieso een notaris inschakelen.

Akte van erfopvolging opgemaakt door de notaris
In de volgende gevallen kan FOD Financiën geen attest van erfopvolging afleveren en is het wettelijk verplicht om een akte van erfopvolging te laten opmaken door een notaris:

de overledene was gehuwd met een huwelijkscontract
de overledene heeft een akte 'schenking tussen echtgenoten' laten opmaken bij een notaris
de overledene heeft een eigenhandig of een notarieel testament nagelaten
de overledene heeft 'handelingsonbekwame' erfgenamen zoals bijvoorbeeld minderjarigen
De notaris onderzoekt de aanvraag en bezorgt dan het attest met vermelding van het aandeel van ieder van de erfgenamen in de nalatenschap.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”