Verantwoordelijk voor de schulden van vader?

wout.pelckmans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verantwoordelijk voor de schulden van vader?

#1 , 04 okt 2019 14:32

Hallo iedereen,

Mijn vader is zich al lange tijd financieel dieper en dieper in de problemen aan het werken. Hij was een zelfstandige (had een eigen zaak) maar is nu failliet. Ik wil gerust instaan voor het onderhoud van mijn moeder, maar mijn vader verdient dit echt niet want zijn leven bestaat uit fouten.

Is het op een of andere manier mogelijk dat die schulden van mijn vader overgaan op de kinderen? Ik vermoed door de erfenis te aanvaarden dat ik ook de schulden op mij neem? Ik moet dus enkel de erfenis van mijn vader weigeren, of kan ik op een of andere manier (ook wanneer hij nog leeft) verplicht worden de schulden (mee) te betalen? Stel dat hij ze niet meer kan betalen en geen eigen middelen heeft. :cry:

Kunnen jullie mij hiervoor even toelichten?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,
Wout

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2019 14:40

De schulden zijn voor rekening van de schuldenaar. Zij zijn niet overdraagbaar op de kinderen. Wel bestaat er een onderhoudsplicht t.a.v. de ouders en deze onderhoudsplicht kan ingeroepen worden door het OCMW indien zij tussenkomen in verzorgings- en opnamekosten.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 okt 2019 18:29

Is het op een of andere manier mogelijk dat die schulden van mijn vader overgaan op de kinderen? Ik vermoed door de erfenis te aanvaarden dat ik ook de schulden op mij neem? Ik moet dus enkel de erfenis van mijn vader weigeren
Via erfenis is eigenlijk de enige manier

U kan dat vermijden door een eventuele erfenis
of te weigeren (verwerpen) als u zeker bent dat er meer schulden dan baten zijn
of te aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (kost extra werk, dus ook wat extra €) als er misschien toch batig saldo is


Onderhoudsplicht wordt niet door alle OCMWs gevorderd

Reclame

wout.pelckmans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2019 18:45

Bedankt voor jullie snelle reactie!

3 maanden geleden kwam de deurwaarder bij ons thuis en ze hebben alles dat wij hebben op een papier geschreven. In die lijst stond mijn auto(die ik zelf betaald heb) ook erbij. Deze auto is ook op mijn naam ingeschreven.

Stel als ze morgen weer bij ons thuis zijn,
is er dan kans dat ze mijn auto kunnen afpakken van me omdat ik nog steeds bij mijn ouders woon?

Alvast bedankt!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2019 19:24

Het belangrijkste had u niet vermeld, nl. dat u op hetzelfde adres woont als de schuldenaar. Dit betekent dat de deurwaarder alles opschrijft wat zich op dat adres bevindt. Dus ook uw spullen.
U kan uw eigendom bewijzen door het inschrijvingsbewijs van de auto voor te leggen.
U dient een revindicatievordering – bezit – weerlegging van het eigendomsvermoeden van artikel 2279 BW – deugdelijk bezit – goede trouw in te stellen.

De vordering tot revindicatie is een zakelijke vordering. De beweerde eigenaar moet het bewijs leveren dat hij beschikt over de eigendomsrechten daarvan.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 06 okt 2019 09:58


U kan uw eigendom bewijzen door het inschrijvingsbewijs van de auto voor te leggen.
Dat is het document waarop : “Dit certificaat is geen eigendomsbewijs van het voertuig” staat. Ik zou de factuur klaarleggen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2019 10:40

Factuur plus inschrijvingsbewijs plus autopolis.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 06 okt 2019 11:10

En het betalingsbewijs.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 okt 2019 13:33

Bij mijn factuur staan de betalingsgegevens op de factuur zelf vermeld en dat zal wel zo in veel gevallen zijn. Als ik van een factuur zou spreken als bewijs voor eigendom, spreek ik uiteraard over een factuur met vermelding voldaan. Dit is toch echt wel haarklieverij.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

wout.pelckmans
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 okt 2019 21:34

Hartelijk dank voor jullie antwoord!

Mijn auto staat momenteel te koop op internet en gaat dus binnenkort weg. Ik heb alleen een klein bedrag op mijn bankrekening dat ik gespaard heb door te werken als jobstudent.

Is dat geld dan ook in gevaar omdat ik op hetzelfde adres woon als de schuldenaar (mijn vader)?

Kan ik dat ook niet vermijden door een eventuele erfenis te weigeren (verwerpen)?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 okt 2019 22:12

Zoals al zo vaak gesteld op dit forum. Er is pas sprake van een erfenis als de erflater is overleden. Je persoonlijk geld op jouw bankrekening komt niet in gevaar door de schulden van je vader.

Indien jouw auto werd opgeschreven door de deurwaarder, raad ik je ten stelligste af om deze te verkopen, tenzij de deurwaarde de auto heeft vrijgegeven na positief antwoord op revindicatievordering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 06 okt 2019 23:31

Bij mijn factuur staan de betalingsgegevens op de factuur zelf vermeld en dat zal wel zo in veel gevallen zijn. Als ik van een factuur zou spreken als bewijs voor eigendom, spreek ik uiteraard over een factuur met vermelding voldaan. Dit is toch echt wel haarklieverij.
U bevestigd daarmee wat ik schreef: factuur met/en bewijs van betaling!
Dikwijls wordt op een factuur geen kwijting gegeven en dan dient het uitttreksel van overschrijving als bewijs.
In een revindicatieprocedure wordt normaal factuur + bewijs dat degene op wiens naam de factuur staat heeft betaald, geëist als eigendomsbewijs.

"Die persoon moet harde bewijzen leveren –aankoopfactuur én betalingsbewijs- én een gerechtelijke procedure van revindicatie of terugvordering opstarten om zijn of haar spullen terug te zien. "
bron: https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... in-erfenis
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”