Kan ik wagen verkopen zonder opnieuw te keuren?

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

Kan ik wagen verkopen zonder opnieuw te keuren?

#1 , 03 okt 2019 14:20

Kan ik een wagen als particulier verkopen (aan andere partikulier) zonder deze wagen opnieuw te laten keuren voor verkoop?

Het gaat hier namelijk om de auto van een tante. Mijn oom is enkele jaren geleden overleden en zelf is ze al enige tijd niet meer instaat om met de auto te rijden. Het laatste anderhalf jaar heeft deze auto weinig gereden. De laatste keuring dateert van in mei. Daarbij is hij nog langs de garage geweest voor een kleine controle (lichten en dergelijke). Gezien deze auto daar nu toch zomaar staat en niemand van de familie interesse heeft om deze over te nemen (te oud en/of te klein) vroeg ze of ik deze voor haar wilde verkopen zonder er al te veel moeite en tijd in te steken.
Het liefst zou ik deze verkopen gewoon zoals hij daar nu staat. Dus zonder opnieuw naar de keuring te gaan. Dat hij zonder keuring minder opbrengt is dan maar zo.

Maar kan ik een wagen verkopen "in de staat zoals hij is".
Met andere woorden: een koper komt hem ophalen en doet er dan maar mee wat hij wil (keuring, uitvoeren of wat dan ook)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 okt 2019 16:12

Neen kan niet.
Je dient aan te geven dat het een speciale keuring is voor verkoop, en dan krijg je ook uw carpass. Dat document is maar een beperkte tijd geldig (denk 3 maanden)

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 03 okt 2019 16:16

U kan verkopen aan een handelaar; geen administratie, een heel klein beetje geld...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 okt 2019 17:14

Kan ik een wagen als particulier verkopen (aan andere partikulier) zonder deze wagen opnieuw te laten keuren voor verkoop?
Praktisch kan u dat, maar eigenlijk mag het niet en u riskeert dat de verkoop aan een particulier nadien ontbonden wordt

Maar kan ik een wagen verkopen "in de staat zoals hij is".
Je verkoopt een tweedehands altijd in die staat
Ook mét keuring & car-pass
Met andere woorden: een koper komt hem ophalen en doet er dan maar mee wat hij wil (keuring, uitvoeren of wat dan ook)
Professionele koper zoeken

Er zijn er genoeg op 't net te vinden
kan zeer snel gaan
maar zal weinig opbrengen, want ze bieden echt niet de beste prijs

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2019 09:36

Kan ik een wagen als particulier verkopen (aan andere partikulier) zonder deze wagen opnieuw te laten keuren voor verkoop?
Bij mijn weten heeft er daar nog nooit iemand problemen mee ondervonden.
Er zijn honderden redenen waarom een particulier een wagen zou aankopen zonder dat die opnieuw in het verkeer gaat gebracht worden.
Ik denk dan aan autosport, carnaval toestanden, hergebruik van onderdelen - inschrijving in het buitenland - en noem maar op.
Het zou vrij absurd zijn om in bovenstaande gevallen het materiaal ( in dit geval een oude wagen ) te onderwerpen aan een keuring, deze is totaal waardeloos.
Het lijkt me evident dat men op het factuur echt duidelijk maakt dat het gaat om een verkoop als onderdelendrager, export, of wat dan ook.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 okt 2019 10:46

Verkoopprocedure
Als u uw voertuig verkoopt aan andere particulieren hangt de procedure af van de staat van het voertuig. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen voertuigen die nog op de openbare weg kunnen rijden en voertuigen die daarvoor niet meer geschikt zijn.

De informatie hieronder wordt beperkt tot de verkoop van voertuigen die nog op de openbare weg kunnen rijden.

Technische keuring
Als het voertuig nog kan rijden, moet u het voor een technische controle aanbieden in een keuringscentrum. Bij deze controle moet u het inschrijvingsbewijs van het voertuig kunnen voorleggen. Als u dat bewijs niet meer heeft, moet u in de plaats daarvan een attest van verlies afgeven. Dat document kunt u krijgen bij de politie.

Het controlestation zal u na de afloop van de controle een formulier voor de aanvraag tot inschrijving geven met daarop een speciaal vignet van de technische controle. Dat vignet is twee maanden geldig. De koper van uw voertuig moet de aanvraag tot inschrijving binnen die periode van twee maanden indienen.

De technische controle is niet nodig in de volgende omstandigheden:

De koper van uw voertuig is uw echtgeno(o)t(e), uw wettelijke samenwonende partner, uw zoon of dochter, en het betreft een overdracht van een Europese kentekenplaat.
U wilt ook de nummerplaat en het inschrijvingsbewijs aan de koper overdragen.
De koper is zelf een garagist of het voertuig dient voor export. In dat geval kunt u de technische controle overlaten aan de koper en moet deze afspraak worden vermeld op de factuur.
Documenten
Als u uw voertuig verkoopt, moet u volgende documenten voorleggen aan de koper:

de originele verkoopfactuur
het inschrijvingsbewijs
het roze formulier 'aanvraag tot inschrijving van een voertuig', afgeleverd en afgestempeld door de technische controle
het keuringsattest
het gelijkvormigheidsattest
een attest voor een lpg-installatie, als het voertuig daarmee uitgerust is
het tweedehandsrapport(externe link) opgesteld door de technische controle
de CAR-PASS, een officieel document met de kilometerstand van het voertuig dat u kunt verkrijgen bij het keuringsstation
het onderhoudsboekje
Btw
Als particulier hoeft u geen btw aan te rekenen bij de verkoop van een voertuig.

In sommige gevallen kunt u bij de verkoop van uw voertuig aan een officiële verkoper btw recupereren. In dat geval spreekt men van teruggaaf(externe link).
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 okt 2019 11:14

De informatie hieronder wordt beperkt tot de verkoop van voertuigen die nog op de openbare weg kunnen rijden.
Sorry, maar ik snap het onderscheid niet.

Volgens mij kan een niet gekeurde wagen niet op de openbare weg rijden en zou dus buiten uw aangehaalde procedure vallen.
Vervolgens kan een particulier na aankoop en controle vaststellen dat de wagen na herstelling toch een derde of vierde leven kan starten.
Dit gebeurd vaak na aanschaf van oldtimers of andere waardevolle wagens.

Waar is er ergens tegen en welke wet gezondigd in bovenstaand geval?

Om mijn gezin van vervoer te voorzien heb ik de laatste 10 jaar niks anders gedaan dan bij particulieren afgedankte wagens opgekocht die ik terug rijklaar heb gemaakt. Ik heb er nooit stil bij gestaan dat ikzelf of de verkoper strafbare feiten zou hebben gepleegd.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 06 okt 2019 12:11

Ik heb er nooit stil bij gestaan dat ikzelf of de verkoper strafbare feiten zou hebben gepleegd.
Een geluk voor u hebben ze u nooit tegengehouden, of je had naast de fiscus nog een anderen tegenpartij gehad

Daelemans Johan
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 okt 2019 12:42

Ik heb er nooit stil bij gestaan dat ikzelf of de verkoper strafbare feiten zou hebben gepleegd.
Een geluk voor u hebben ze u nooit tegengehouden, of je had naast de fiscus nog een anderen tegenpartij gehad
Waar zouden ze me hebben tegengehouden en welke inbreuk zou ik dan hebben gepleegd?

Ondertussen worden onze 'afdankertjes' zonder uitzondering in Nederland aangekocht. Een voorbeeld hoe alles eignlijk zou moeten geregeld zijn.
Een nog geldig keuringsbewijs, een aankoopfactuur en minuten later rij je met Nederlandse nummerplaten EN geldige verzekering naar huis.
Met die Nederlands nummerplaten kan je ook nog naar de Belgische keuring. Fantastisch toch?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 08 okt 2019 17:32

De informatie hieronder wordt beperkt tot de verkoop van voertuigen die nog op de openbare weg kunnen rijden.
Sorry, maar ik snap het onderscheid niet.
Bedoeling van de car-pass is consumentenbescherming bij verkoop van rijdende voertuigen.
TTZ, voertuigen die verkocht worden alsof ze bruikbaar zijn

Als autootje niet eens meer rijdt, gaat er bij een consument ook wel een :idea: branden dat die auto misschien wel eens defect zou kunnen zijn ...

Waarbij dan klaar en duidelijk in verkoopovereenkomst gezet wordt dat het voertuig niet meer rijdt, of hersteld dient te worden door koper, of verkocht wordt voor onderdelen, ...

Volgens mij kan een niet gekeurde wagen niet op de openbare weg rijden
Kan perfect
Gebeurt dagelijks
Legaal : naar garage, keuring
Illegaal: gewoon rondrijden zonder keuring

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 08 okt 2019 18:02

Kan ik een wagen als particulier verkopen (aan andere partikulier) zonder deze wagen opnieuw te laten keuren voor verkoop?

Het gaat hier namelijk om de auto van een tante. Mijn oom is enkele jaren geleden overleden en zelf is ze al enige tijd niet meer instaat om met de auto te rijden. Het laatste anderhalf jaar heeft deze auto weinig gereden. De laatste keuring dateert van in mei. Daarbij is hij nog langs de garage geweest voor een kleine controle (lichten en dergelijke). Gezien deze auto daar nu toch zomaar staat en niemand van de familie interesse heeft om deze over te nemen (te oud en/of te klein) vroeg ze of ik deze voor haar wilde verkopen zonder er al te veel moeite en tijd in te steken.
Het liefst zou ik deze verkopen gewoon zoals hij daar nu staat. Dus zonder opnieuw naar de keuring te gaan. Dat hij zonder keuring minder opbrengt is dan maar zo.

Maar kan ik een wagen verkopen "in de staat zoals hij is".
Met andere woorden: een koper komt hem ophalen en doet er dan maar mee wat hij wil (keuring, uitvoeren of wat dan ook)
Dat kan indien de KOPER daarmee instemt.
U maakt een overeenkomst (schriftelijk!) dat hij verantwoordelijk is voor de technische controle + verkoop in de staat waarin de wagen zich bevindt.

""Artikel 7 wet van 11 juni 2004 tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen bepaalt: ‘elke inbreuk op de bepalingen van de artikelen 3 en 4 (geeft) aanleiding tot de ontbinding van de verkoop, indien de koper hierom verzoekt’. Uit de bewoordingen ‘indien de koper hierom verzoekt’ volgt, eensdeels, dat de verkoop niet automatisch wordt ontbonden, en, anderdeels dat de koper er afstand van kan doen” ( arrest van het hof van beroep te Luik van 18 januari 2011).

De wet is noch van openbare orde, noch van dwingend recht, derhalve kan men er door onderlinge overeenkomst van afwijken. Vandaar het belang dat TS het akkoord van de koper kan bewijzen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Andere”