Waterschade nieuwbouwwoning voor akte.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

Waterschade nieuwbouwwoning voor akte.

#1 , 06 okt 2019 09:28

Wij kochten vorige week een nieuwbouwwoning die reeds volledig afgewerkt was. We spraken wel af met de bouwheer om nog een soort voorlopige oplevering te doen voor puntjes die wij nog wensten uitgevoerd te zien.
Gisteren kregen we telefoon van de bouwheer dat er donderdag ( dag na ondertekening verkoopsovereenkomst ) een leiding los geraakt was van de cv ketel waardoor er een periode water door het huis gestroomd heeft. ( Eigenaar spreekt van max. 15 minuten hoewel hij dit niet kan weten )
De laminaat in alle kamers heeft bijgevolg doorweekt gestaan, water is door ventilatiebuizen naar beneden gestroomd op de keuken met keukentoestellen, natte plekken op pleisterwerk beneden,....en eventuele schade die wij nog niet konden opmerken.
Bouwheer heeft in alle haast twee bouwdrogers in de woning gaan plaatsen om alles zo vlug mogelijk droog te krijgen of in de hoop dat wij dit niet gingen opmerken???

Wij hadden al een afspraak aanstaande donderdag voor de voorlopige oplevering.

Wat kunnen wij hier best mee doen of wat moeten we laten opnemen in deze oplevering zodat ons geen gevolgschade hiervan in onze schoenen kan geschoven worden?

Dank voor uw reactie alvast.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 okt 2019 10:45

Bouwheer zal alle parket moeten vervangen, en alle waterschade herstellen. Als hij nu al achterbaks de schade wou wegstreken, zou ik zeer wantrouwig staan tegenover hem. Neem zeker een architect of deskundige terzake van uw eigen keuze mee naar de oplevering, en laat alle vochtschade of alle vermoedelijke problemen vermelden in het verslag.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 06 okt 2019 11:34

En laat dat maar een echt deskundige zijn, dus een beroeps. Zal misschien wat kosten, maar je wil niet weten wat een degelijke herstelling kan kosten.

Voor de rest, als een nieuw geplaatste (en geteste??) cv-ketel al gaat lekken, al dan niet door een slecht aangesloten buis, zou ik me toch meer dan gewone vragen stellen over de rest van de afwerking en materialen en werkwijze en....

Reclame

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 okt 2019 11:42

Architect mee nemen dan of verzekeringsexpert ofzo? Probleem is dat we voor die woning nog niet verzekerd zijn, daar de akte officieel pas eind november word verleden.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 okt 2019 12:16

Een expert van uw huidige verzekering dan, met de belofte dat je die woning ook bij hen zal verzekeren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 06 okt 2019 12:18

Architect mee nemen dan of verzekeringsexpert ofzo? Probleem is dat we voor die woning nog niet verzekerd zijn, daar de akte officieel pas eind november word verleden.
Cruciale vraag is hier m.i. of dt risico überhaupt bij u ligt of lag.

U hebt een overeenkomst voor een nieuwbouwwoning in een toestand waarvan u mag veronderstellen dat hij " goed " was. Die overeenkomst moeten de verkopers volgens mij ook waarmaken. Niet meer of niet minder.

Neem geen "vriend" mee van u, maar een persoon met de nodige echte kennis terzake. Dat kan u behoeden voor ernstige schade, die een pak meer bedraagt dan een paar honderd euro die u eventueel moet besteden.

poorterke
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2019 19:25

Het risico ligt tot aan de akte bij de verkoper. Ik wil gewoon dat als we er binnen twee maand gaan in wonen we niet moeten constateren dat de laminaat opgezwollen is, schilderdeuren die vocht opgenomen hebben,.....
Het risico ligt pas na verlijden van de akte bij ons.
Een expert zou ons 750 euro kosten.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 07 okt 2019 19:58

Voor uw gemoedsrust, betaal een expert; en als er dan toch iets te betwisten blijkt, regel dat dan zeker absoluut voor de akte.

Ik kan moeilijk geloven dat laminaat waar water over gestroomd heeft, helemaal geen schade zal hebben; ook de isolerende onderlaag kan vochtig zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 okt 2019 20:07


Ik kan moeilijk geloven dat laminaat waar water over gestroomd heeft, helemaal geen schade zal hebben; ook de isolerende onderlaag kan vochtig zijn.
Er is laminaat die tegen water kan, deze gebruik men in de badkamers !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 07 okt 2019 20:16

Ik denk niet dat een bouwheer die bouwt om te verkopen die extra kost voor watervast laminaat zal doen, zeker als zijn cv installatie het niet lang heeft uitgehouden. Die mannen gebruiken enkel maar de goedkoopste materialen voor zover ze maar mooi ogen.

Terug naar “Kopen”