Toepassen van deontologische norm nr. 2

Sneezie80
Topic Starter
Berichten: 2

Toepassen van deontologische norm nr. 2

#1 , 22 jun 2006 22:24

Hallo,

In september 2004 hebben wij een architectenovereenkomst getekend. In deze overeenkomst is er uitdrukkelijk sprake van de Deontologische norm nr. 2.

In deze norm worden de prijzen voor architecten vastgelegd (op basis van procenten).

Deze norm is op 24 juni 2004 vernietigd door de Europese commissie. De orde van architecten heeft hiervoor een boete van 100.000? gekregen.

De orde van architecten heeft deze norm eveneens vernietigd.

Mijn vraag: wat zijn nu de gevolgen dat ons contract is gebaseerd op deze norm? Is de berekening van het ereloon dan nog wettelijk inorde?

Mogen architecten zonder overleg hun ereloon verhogen zonder dit met de klant te bespreken?

Heeft het toepassen van deze norm gevolgen voor de wettelijkheid van ons contract?

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 23 jun 2006 15:50

Ik zou zeggen: prijs u gelukkig dat in uw overeenkomst voormelde deontologische norm is opgenomen; deze is immers in uw voordeel geschreven ter verhoging van de transparantie van prijsafspraken bij dergelijke overeenkomsten.

De Europese Commissie heeft inderdaad deze norm in strijd geacht met het Europese mededingingsrecht daar dit de vrije concurrentie tussen architecten aan banden zou leggen. Bij advocaten is identiek dezelfde discussie aan de gang.

M.i. heeft de EU hier een nobel doel (vrije handel en mededinging) verkeerd ge?nterpreteerd om een nog nobeler doel (correcte informatie aan consumenten) teniet te doen.

Sneezie80
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 jun 2006 17:01

Ik zou zeggen: prijs u gelukkig dat in uw overeenkomst voormelde deontologische norm is opgenomen; deze is immers in uw voordeel geschreven ter verhoging van de transparantie van prijsafspraken bij dergelijke overeenkomsten.
OK, en op basis van wat kan mijn architect mij een eenzijdig verhoogd ereloon aansmeren door eenzijdig ons bouwbudget te verhogen? Iets klopt er dan niet h?...

Reclame

Fresh
Berichten: 167

#4 , 23 jun 2006 18:06

m.i. verwart u hier 2 dingen. Het staat u uiteraard vrij uw geval uit de doeken te doen en desgevallend om omstandig advies te vragen

Terug naar “Aanneming”