Aftrek studietoelagen staat niet in vonnis

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

Aftrek studietoelagen staat niet in vonnis

#1 , 24 sep 2019 13:01

Dag allemaal
Ik heb een vraag. In het vonnis van 2011 staat dat ex instaat voor de helft van de buitengewone schoolkosten. Er staat niet in dat studietoelagen hier van af moeten worden getrokken. Ik weet dar het in sommige vonnissen expliciet staat, maar de rechter heeft dat niet opgenomen in het vonnis.
Ik hou mij aan het letterlijke woord van het vonnis. Ex weigert te betalen omdat hij vindt dat eerst de studietoelagen moeten worden afgetrokken.
Kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 sep 2019 14:44

Studiekosten betekent m.i. de uiteindelijke studiekosten dus na aftrek van de tussenkomsten in de kostprijs van de studies. Daarvoor zijn immers de studietoelagen voorzien, tussenkomst in de kostprijs van de studies. Worden dus niet gebruikt voor louter bijzondere kosten buiten het schoolgebeuren, maar in eerste instantie voor de primaire kosten. Uiteindelijk maakt dit uiteraard wel iets uit op het totale kostenpakket.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 24 sep 2019 16:54

Maar de rechter heeft daar niks over gezegd. Hij spreekt alleen over ziektekosten na aftrek van de mutualiteit. Over studiekosten zegt hij alleen dat deze gedeeld moeten worden, niks na aftrek van iets.

Reclame

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#4 , 25 sep 2019 18:57

Nog iemand die er iets over kan zeggen?


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2019 22:46

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 sep 2019 09:35

Ik ben even niet helemaal mee veronderstel ik: u zou uw ex laten opdraven voor de helft van de studiekosten, en de studietoelage 100% gewoon houden en gebruiken voor...wat dan?
Studietoelage = toelage om de studies te betalen - het lijkt me logisch dat die eerst wordt aangewend om de studiekosten integraal te betalen en wat aan kosten overblijft wordt door 2 gedeeld (of een andere verdeelsleutel indien zo afgesproken).
Net hetzelfde met kinderbijslag en verhogingen = bijslag om de kinderen te kunnen opvoeden: na het opgebruiken van de kinderbijslag worden bijzondere kosten door 2 gedeeld (of andere verdeelsleutel).

Hanaa
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 26 sep 2019 12:22

Niet aangerekend heb ik: kost tweedehands fiets van 150 euro, er komt nog een kost van een meerdaagse reis aan a 360 euro, nog een andere studiereis van 3 dagen a 150 euro.
Ik moet er wel bij vermelden dat de vader bijna 9 jaar geen contact heeft met zijn eigen kind (eigen keuze, nieuw gezin gestart) en de rechter heeft bepaald dat overleg tussen ouders onmogelijk is omdat vader geen interesse in kind heeft (staat zwart op wit in vonnis)

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 sep 2019 13:01

Als de opgenoemde kosten in het vonnis staan als bijzondere of buitengewone kosten, dan kan u daar de helft van terugvragen aan de vader van het kind. Als u het vonnis 1 op 1 wil volgen, dan geldt dat ook voor deze kosten.
Een meerdaagse studiereis wordt typisch aanzien als buitengewone kost, maar kan verschillen van situatie tot situatie. De fiets lijkt me een éénzijdige keuze, maar als die wordt uitgewisseld met de vader van de kinderen, dan lijkt het me ook logisch dat die kost gedeeld wordt.
Overleg is alles, en als u zegt dat dit ontbreekt, dan staat u vrij machteloos om bepaalde zaken te gaan bespreken. Daarom: hou u aan het vonnis en redeneer daar menselijk in: studiekosten worden gefinancierd met de studietoelage, is die op, dan geldt voor alle andere kosten: 50/50 verdeling door terugvordering of werken met een kindrekening.

Terug naar “Echtscheiding”