Welke Procedure volgt deurwaarder en wat indien schuldenaar dakloos is

Tascha92
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Welke Procedure volgt deurwaarder en wat indien schuldenaar dakloos is

#1 , 18 sep 2019 13:19

Hallo iedereen

Na al zeer veel instanties te hebben geraadpleegd sta ik helaas nog steeds nergens met mijn vragen. Niemand kan me een duidelijk antwoord geven hopelijk weet hier iemand raad.

De situatie in het kort;

Huurcontract op beide samen begon op 1november 2018, in april liep de relatie mis met gevolg er een huurachterstand kwam.
1 augustus 2019 komt dit voor het vredegerecht
Vonnis ; huurachterstand betalen + schadevergoeding + rolrecht + binnen de maand het pand te ontruimen en ter volledige beschikking te stellen aan schuldeiser.
Mijn ex trekt dit zich niets aan reageerd niet elke vorm van contact oonmogelijk,
Ikzelf meiske van 26 werkloos door men ex (zware depressie beland hierdoor ontslagen) financiël geplunderd door ex (heeft bankrekening leeg gehaald).
Gevolg vanaf 1 september dakloos, geen enkele verhuurder wou namelijk mij als huurder (begrijpelijk)
Toch heb ik gezorgd dat op 29 augustus het pand leeg was, bij het contacteren van de huisbaas voor overdracht sleutels zei deze me doodleuk niet te kunnen voor 2 september, in het vonnis stond ook dat vanaf de 1ste van een maand er 750 bezettingsvergoeding bijkomt. Dus huisbaas eist die 750 euro voor de maand september nu ook. Kan dit zomaar? Ik heb namelijk gezorgd dat het pand leeg was voor 1 september en ik kan er toch niet aan doen dat huisbaas pas vanaf 2 september sleutels in ontvangst wilt/kan nemen?!

Nu dat ter zijde, op 27 augustus heb ik nog een brief van deurwaarder ontvangen ter betekenis van het vonnis. (Totale schuld +-6500)
Ik heb mijn deel van de achterstand van de huur (1500) op de derde rekening van advocaat van de huisbaas gestort.

Situatie nu is ik eve onderdak krijg van een kennis maar mijn adres hier niet mag plaatsen, ik ben dus eigenlijk ambtelijk geschrapt.
Wat zijn nu de stappen die de deurwaarder gaat ondernemen? Beslag op meubels lijkt me onmogelijk aangezien ik geen adres meer heb, loonbeslag toepassen op leefloon dat wrs nog eens stopgezet word omwille van geen adres lijkt me dus ook niet mogelijk.

Mijn ex heeft wel een vast inkomen en zich late inschrijven bij een vriend maar zoals al vermeld deze voelt zich koning en onaantastbaar steekt net als struisvogel zijn kop int zand voor alles.

Alle instanties die ik al ten rade gevraagd heb zegge me steeds "hier kom je nie onderuit dit volgt u u leve lang je moet gewoon betalen en achteraf deel van u ex terug eisen via aparte procedure"

Ik kan nu al amper eten kopen, ik weet niet meer wat ik moet doen, ik wil werken maar heb geen adres dus kan niet naar interim gaan, ik heb geen inkomen dus geen enkele huisbaas wilt me. OCMW kan me niet helpen (pas na +- 5jaar kans op sociale woning, ik heb geen kinderen dus ben geen prioriteit).
Ouders of familie heb ik helaas niet.

Is mijn leven voorgoed omzeep? Raak ik hier ooit nog uit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiets
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2019 13:01

Je hoeft geen officieel adres te hebben om een leefloon te ontvangen. Een leefloon is te laag om beslag op te leggen.

En hoelang kan je bij die kennis blijven? Gewoon naar het OCMW gaan met de boodschap dat je op straat komt te staan. Opvang eisen. Is geen probleem want er is altijd een noodopvang, zelfs als je midden in de nacht bij de politie binnenstapt met die boodschap.

Paar maanden ergens in een daklozenopvang en van daaruit naar een woning/studio van de sociale verhuurmaatschappij.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2019 15:04

Neem inderdaad contact op met het OCMW waar je nu woont en tracht zeker te vermijden dat je ambtshalve wordt afgeschreven. Een referentieadres kan een oplossing gebieden. Houd altijd goed voor ogen dat een ocmw moet kunnen uitmaken of het wel bevoegd is. Vanaf het moment dat je niet meer in België bent ingeschreven heb je geen recht op leefloon. Een leefloon is immers een bijstanduitkering en deze is niet exporteerbaar. Ook voor de andere sociale takken van de sociale zekerheid moet er een adres zijn. Jammer dat je niet eerder hulp hebt gezocht bij het OCMW of het CAW, dan had men eerder al naar een oplossing kunnen zoeken, op voorwaarde uiteraard dat u meewerkt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 sep 2019 17:39

Heb jij aan de verhuurder gezegd dat je de overdracht wil doen tegen eind augustus? Staat dat op papier of op mail? Als je dat tijdig hebt gedaan, en verhuurder kan niet aanwezig zijn, kan hij de volgende maand huur niet opvragen, want hij heeft het probleem veroorzaakt

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 22 sep 2019 15:01

De gelden die u teveel betaald hebt - het deel van uw medehuurder kan u bij deze terugvorderen via rechtbank - U zal wel recht hebben op een pro-deo advocaat.

Hier meer uitleg
https://www.belgium.be/nl/justitie/slac ... sbijstand/

Tascha92
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2019 23:36

Ik had wel al eerder bij het OCMW en caw hulp gezocht maar deze lieten me letterlijk in de steek.

Tot eindelijk heeft de huisbaas de maand september toch niet aangerekend.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 14 okt 2019 12:57

Terug naar uw ouders, eventueel grootouders! Nieuwe start!

Terug naar “Huren”