Éénoudertoeslag co ouderschap

ItsMe_1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Éénoudertoeslag co ouderschap

#1 , 13 sep 2019 04:36

Beste

Ik ontvang een éénoudertoeslag bij het kindergeld voor mijn kinderen.
Kinderen worden opgevoed in co ouderschap.
In de regeling staat er dat het kindergeld op een gemeenschappelijke rekening moet gestort worden.
Hoort die éénoudertoeslag die ik krijg op basis van mijn loon, daar ook bij mij of enkel de gewone kinderbijslag?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vely
Berichten: 72

#2 , 14 sep 2019 05:22

Als het niet gespecificeerd is in het vonnis, zal je Uitbetalingsactor er van uitgaan dat ook de eenoudertoeslag op die manier betaald moet worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2019 07:22

Wat is co-ouderschap?
Bron: famifed.
Als beide ouders samen het wettelijke gezag over de kinderen hebben, dan spreekt men van co-ouderschap.
Wie ontvangt de kinderbijslag bij co-ouderschap?
Bij co-ouderschap wordt er aan dezelfde persoon betaald als voor de scheiding. Ook als ouders die niet getrouwd waren uit elkaar gaan, gaat het kinderbijslagfonds ervan uit dat er co-ouderschap is.
Als de kinderen bij de vader gedomicilieerd zijn, dan kan hij schriftelijk vragen om de kinderbijslag aan hem te betalen. Als hij dat niet doet moet er verder aan de moeder betaald worden.
Je kunt de kinderbijslag ook op een gezamenlijke kinderrekening laten storten. Dit gebeurt op vraag van beide ouders.
Als het kind 18 jaar wordt, dan wordt er betaald aan de ouder bij wie het kind gedomicilieerd is.
Als de vader werkt en de moeder een uitkering geniet, dan kan de vader een afstand doen van zijn recht op kinderbijslag. Zo kan de moeder een toeslag krijgen, als haar inkomen lager dan € 2.501,28 bruto is.
Als alleenstaande ouder, met een inkomen dat lager is dan € 2.501,28 bruto, heb je recht op de éénoudertoeslag (zie eenoudergezin).
Adoptieouders van hetzelfde geslacht of meemoederschap?
Als de kinderen bij de andere ouder gedomicilieerd zijn, dan kan die schriftelijk toestemming vragen om de kinderbijslag aan hem/haar te betalen. Als die dat niet doet, moet er verder aan de (oorspronkelijke) ouder betaald worden.
Als de rechthebbende ouder werkt en de andere ouder een uitkering geniet, dan kan de rechthebbende ouder afstand doen van zijn/haar recht op kinderbijslag. Zo kan de bijslagtrekkende ouder een toeslag krijgen, als zijn/haar inkomen lager is € 2.501,28 bruto is.
Heeft de rechter het ouderlijke gezag exclusief aan jou toegewezen?
De kinderbijslag wordt dan aan jou betaald, op basis van je werk of uitkering. Heb je geen werk of uitkering, dan kan een nieuwe partner een aanvraag doen. Kan dit niet, dan betaalt het kinderbijslagfonds van de andere ouder.
Je moet het kinderbijslagfonds zo vlug mogelijk een kopie van de notariële akte en het vonnis bezorgen waarin beslist wordt over het ouderlijke gezag. Het fonds heeft dit nodig om verder kinderbijslag te kunnen betalen.
Eenoudergezin
Wat is een éénoudergezin?
Je vormt een eenoudergezin als je alleen woont met één of meerdere kinderen. Die kinderen kunnen ook stiefkinderen, pleegkinderen, kleinkinderen, neven of nichten zijn.
Je vormt ook een eenoudergezin als je samenwoont met je kind(eren) en met een familielid zoals je vader, je zus of je tante. Zolang het een verwantschap is tot maximaal een derde graad, blijf je recht hebben op de éénoudertoeslag.
Wat is de toeslag voor eenoudergezinnen?
Als eenoudergezin heb je naast de basiskinderbijslag recht op een bijkomende toeslag, de toeslag voor eenoudergezinnen. Je totale inkomsten mogen echter niet hoger liggen dan € 2.501,28 bruto per maand.
Hoeveel bedraagt de eenoudertoeslag ?
Kind Bedrag
Eerste kind € 48,77
Tweede kind € 30,23
Derde kind € 24,38
Als je al een toeslag krijgt als langdurig werkloze, langdurig zieke, invalide of gepensioneerd, dan krijg je als alleenstaande ouder nog € 17,97 extra vanaf het derde kind.
De leeftijdsbijslag voor het oudste kind wordt bij gezinnen die recht hebben op een eenoudertoeslag niet gehalveerd of geblokkeerd.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 17 sep 2019 20:00

Als de kostenverdeling correct is gebeurd, staat er in het vonnis (of EOT) vermeld met welk bedrag kinderbijslag er rekening gehouden werd.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

ItsMe_1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2019 20:32

Er staat in onze EOT enkel kinderbijslag vermeld. Die éénoudertoeslag krijg ik er bij omdat mijn inkomen onder de grens valt. De papa heeft hier geen recht op omdat zijn inkomen beduidend hoger is. Ik stort die toeslag nu telkens mee op de gemeenschappelijke omdat de papa zegt dat ik dit moet doen. Hij is nogal dominant en ik vind het moeilijk om tegen hem in te gaan.

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 19 sep 2019 17:49

Het bedrag van de gewone kinderbijslag wordt vermeld in het vonnis?
In dat geval is er voor de berekening van de alimentatie geen rekening gehouden met de eenoudertoeslag en is die voor u. De toeslag op de kindrekening storten, zou bij een berekening wellicht tot gevolg hebben dat de alimentatie (licht) daalt.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 sep 2019 08:11

Kunt u specifiëren wat er in het EOT staat? In de ene post meldt u dat het op de kindrekening gestort wordt, in de andere maakt u melding dat u het doorstort?
In principe behoort het kindergeld de kinderen en wordt het integraal ingezet voor de opvoeding van de kinderen. Tenzij in het EOT een exact bedrag vermeld staat - maar dat gebeurt bijna nooit. Het niet doorstorten (zelfs gedeeltelijk) kan de hele financiële regeling op de helling zetten en aanleiding geven tot het herbekijken van bijvoorbeeld alimentatie (waar Evi op doelt denk ik) - dus dat wordt een nul-operatie voor u. Bijkomend: als u het tot vandaag doorstort/op de kindrekening laat, dan zal u moeten verdedigen waarom u het op vandaag opeens niet meer zo wil (precedenten).

Terug naar “Echtscheiding”