Wat met "UBO's" bij faillisement VZW?

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

Wat met "UBO's" bij faillisement VZW?

#1 , 11 sep 2019 12:42

Mijn vader is bestuurslid bij een vereniging (VZW). Ikzelf ben vrijwillige medewerker en ben bijgevolg geen wettelijke vertegenwoordiger.
Volgens een recente wet heeft deze VZW ook het UBO register ingevuld.
Als ik het allemaal goed begrijp wordt hierin geregistreerd wie de "uiteindelijke begustigden" zijn. Dus de personen naar wie het geld/materiaal gaat wanneer de vereniging ermee stopt.

Maar stel dat de vereniging zou stoppen omdat er geld te kort is of omdat ze failliet zijn (maar niet omwille van misbruik/bedrog). Voor zover ik weet zijn de bestuursleden niet persoonlijk aansprakelijk hiervoor, maw. hun eigen vermogen kan niet aangesproken worden door eventuele schuldeisers.
Maar wat met de personen die geregistreerd staan in het UBO register en de VZW gaat failliet? Gaan de schulden dan naar deze personen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 sep 2019 16:48

Ik heb nog nooit persoonlijk een faillissement van een VZW mee gemaakt weet niet hoe dit werkt maar denk dat het net zoals bij een vennootschap het geval is.

En de inschrijving in de UBO is enkel voor te tegoeden aan de VZW men zou weten wie dit is, voor het witwassen van geld tegen te gaan.

Deze personen kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden !

Tenzij natuurlijk deze persoonlijke borg zouden hebben gesteld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 sep 2019 17:08

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”