Laster en eerroof van politie mogelijk?

jirachi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Laster en eerroof van politie mogelijk?

#1 , 10 sep 2019 17:30

Weet niet goed in welke categorie ik dit moet plaasten, dus maar in de algemene sectie.

Kan je tegen een agent klacht neerleggen wegens laster en eerroof?

Voorgaand:
Begin vorig jaar wordt (tijdens een etentje) een bejaard koppel hun auto gestolen.
2 weken later wordt deze teruggevonden, door de eigenaar, die zijn auto ziet staan op een parking in dezelfde gemeente waar hij gestolen was.
Hij belt de politie. Deze doen eerst sporenonderzoek alvorens hem vrij te geven.

Ze horen hier niets meer van tot vandaag, wanneer ze worden ontboden op het politiekantoor.
Daar worden ze beide afzonderlijk genomen.
Politie gaat redelijk hard tekeer, zowel verbaal als fysiek.

Zij gaan er van uit dat er niets van waar is.
Eigenaar zou wagen zogezegd laten verdwijnen hebben om zijn overspel te camoufleren.
????

Hier is natuurlijk niets van waar. Geen idee hoe ze hierbij komen.
Het is een koppel dat echt 24/24 samen is.
Moest dit nu niet zo zijn, zou er nog ruzie kunnen komen in de relatie door hun beweringen.

Politie zegt tegen man: ge kunt beter bekennen, dan is de kous af. Anders gaan we hier mee verder.
Volgens de politie kan een wagen niet gestolen worden zonder de sleutels. (koppel had beide exemplaren nog in bezit bij aangifte diefstal).
Ik denk toch dat de meeste mensen (en zeker politie) weten dat je keyless entry kan omzeilen. Is onlangs nog op tv geweest.

Geen idee wat hier meer te doen. Ik denk dat die een film teveel gezien hebben.
Is een klacht indienen mogelijk?
Aangezien zij beschuldigen, moeten ze toch ook iets kunnen bewijzen.
Of is politie vogelvrij om dit te doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 10 sep 2019 18:24

politie is niet vogelvrij hoor :)

in eerste instantie eens van uw kl*ten maken (beleefd) bij de commissaris

als dat geen zoden aan de dijk brengt is er nog altijd comité P

en als dat niet helpt kunt u altijd zelf de agenten dagvaarden, al dan niet via een advocaat


maar agenten dienen nu eenmaal streng te zijn en doorgedreven te werk gaan, maar er zijn inderdaad grenzen

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2019 19:38

Laster en eerroof dient openbaar te zijn, dat is hier niet het geval.

Wat het advies van Drone betreft :roll: waarvoor zou je klacht indienen of hen dagvaarden? Omdat ze hun werk doen?

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 10 sep 2019 20:15

Laster en eerroof dient openbaar te zijn, dat is hier niet het geval.

Wat het advies van Drone betreft :roll: waarvoor zou je klacht indienen of hen dagvaarden? Omdat ze hun werk doen?
er zijn bepaalde deontologische zaken die hier naar mijn inziens wel degelijk overschreden zijn, agenten die een verklaring opnemen, zoals hier het geval lijkt te zijn, mogen zich niet uitspreken over schuld of onschuld of personen onder druk zetten om een bekentenis los te weken, zeker bij oudere personen die zo al rapper zullen plooien om er toch maar van de "zever" verlost te zijn.

het gewoon vragen van "hebt u X of Y gedaan" of "weet u meer over Z" is al meer als voldoende.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2019 22:22

Had dit echtpaar aangifte gedaan van diefstal auto?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 11 sep 2019 00:08

Laster en eerroof dient openbaar te zijn, dat is hier niet het geval.

Wat het advies van Drone betreft :roll: waarvoor zou je klacht indienen of hen dagvaarden? Omdat ze hun werk doen?
er zijn bepaalde deontologische zaken die hier naar mijn inziens wel degelijk overschreden zijn, agenten die een verklaring opnemen, zoals hier het geval lijkt te zijn, mogen zich niet uitspreken over schuld of onschuld of personen onder druk zetten om een bekentenis los te weken, zeker bij oudere personen die zo al rapper zullen plooien om er toch maar van de "zever" verlost te zijn.

het gewoon vragen van "hebt u X of Y gedaan" of "weet u meer over Z" is al meer als voldoende.
k Zou niet weten waarom agenten geen “agressieve” ondervragingstechnieken zouden mogen toepassen met als bedoeling om door tegenstrijdige uitspraken de waarheid te achterhalen. k Zou ook niet weten waarom een ondervraging geen scenario s zou mogen voorleggen (Is het zo en zo gegaan?). Als je onschuldig bent zal je onschuldig blijven.

Geweld kan natuurlijk niet! Ook te luid roepen of onaangenaam dicht komen kan voor mij niet.

Als je meent onrecht aangedaan te zijn dan handelen zoals hogerop reeds aangegeven.

BloodNight
Berichten: 621

#7 , 11 sep 2019 00:10

Laster en eerroof dient openbaar te zijn, dat is hier niet het geval.

Wat het advies van Drone betreft :roll: waarvoor zou je klacht indienen of hen dagvaarden? Omdat ze hun werk doen?
er zijn bepaalde deontologische zaken die hier naar mijn inziens wel degelijk overschreden zijn, agenten die een verklaring opnemen, zoals hier het geval lijkt te zijn, mogen zich niet uitspreken over schuld of onschuld of personen onder druk zetten om een bekentenis los te weken, zeker bij oudere personen die zo al rapper zullen plooien om er toch maar van de "zever" verlost te zijn.

het gewoon vragen van "hebt u X of Y gedaan" of "weet u meer over Z" is al meer als voldoende.
Politie doen hun werk, een klacht indienen is al zeker niet verstandig. Het betreft een woord tegen woord zaak, dat is vragen voor zelf een klacht te krijgen.

jirachi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 sep 2019 07:31

Had dit echtpaar aangifte gedaan van diefstal auto?
Ja direct na buitenkomen restaurant.
(waar op die avond nog 2 andere gestolen waren ook, van andere restaurantbezoeker, geen bekende)

jirachi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 sep 2019 07:32


Wat het advies van Drone betreft :roll: waarvoor zou je klacht indienen of hen dagvaarden? Omdat ze hun werk doen?
Een vrouw van 68 tegen de muur duwen en zeggen dat ze zich niet moet moeien wanneer ze vraagt waarom haar man zo behandeld wordt is om op zijn minst te zeggen lichtjes overdreven.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 11 sep 2019 10:47

Dat zijn mogelijk zelfs slagen en verwondingen, al is de kans groot dat de betrokken inspecteurs met weerspannigheid zullen afkomen.

Er zijn verschillende opties, lijkt mij. In volgorde van potentiële daadkracht:
- Aangifte doen wegens slagen en verwondingen bij een andere politiezone
- Klacht bij Intern Toezicht de betrokken politiezone
- Brief sturen aan de procureur des Konings met het feitenrelaas
- Klacht met burgerlijke partijstelling bij een onderzoeksrechter
"sowieso" schrijf je zo.

BloodNight
Berichten: 621

#11 , 11 sep 2019 11:36

Dus u zei op een vriendelijke manier iets tegen de politie waarop deze plotseling naar u zijn gekomen en u hardhandig tegen de muur hebben geduwd?
Of was u zelf "ook" agressief (verbaal-fysiek)?
U kan klacht indienen, ik kan het u niet aanraden. Dit betreft een woord tegen woord situatie waarbij u niets te winnen heeft.
Als u klacht indient kan u er ook één terugkrijgen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 sep 2019 11:44

Inderdaad ik raad u ook af om klacht in te dienen. U kan dit wel met de korpschef bespreken. Als het is gegaan zoals u stelt, dit is natuurlijk zeer subjectief, dan zou men zich inderdaad vragen kunnen stellen bij het optreden. Een gestolen voertuig dat door de eigenaar zelf wordt terug gevonden kan vragen oproepen. Maar dit is nog geen reden om zich verbaal agressief op te stellen. Als het om een misverstand gaat bij de politie, hoop ik dat de korpschef én de betrokken agenten zich gepast verontschuldigen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jirachi
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 sep 2019 12:03

Dus u zei op een vriendelijke manier iets tegen de politie waarop deze plotseling naar u zijn gekomen en u hardhandig tegen de muur hebben geduwd?
Of was u zelf "ook" agressief (verbaal-fysiek)?
U kan klacht indienen, ik kan het u niet aanraden. Dit betreft een woord tegen woord situatie waarbij u niets te winnen heeft.
Als u klacht indient kan u er ook één terugkrijgen.
Exact verloop:
Beiden zitten te wachten aan onthaal.
Deurtje opent, Agent roept familienaam af.
Beiden staan op. Halverwege zegt agent: "enkel meneer, jij niet"
Al verderwandelend en bijna aan de deur zegt vrouw: "en waarom, we hebben geen geheimen voor mekaar"
Agent laat man door en duwt vrouw tegen muur (niet hard, maar duwen is duwen. dit kon ook zonder fysiek contact).
Komt gezicht tegen gezicht en zegt "u hebt hier niets te zeggen, wij beslissen dat hier"
Mogen gerust de camerabeelden bekijken, hier is niets aan gelogen.

Hij zal wel gelijk hebben, maar kon dit ook op een normale manier zeggen zonder de macho uit te hangen.

Hij dacht waarschijnlijk indruk te maken, wat natuurlijk gelukt is.
Ik zie het hem met een echte crimineel niet doen.

Afspraak is gemaakt om dit op hoger niveau aan te kaarten.
Klacht zal dan zo te lezen niets uithalen, maar betreffende agent mag best weten dat dit geen normaal gedrag is en niet zo gelaten wordt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 11 sep 2019 13:29

Ja direct na buitenkomen restaurant.
(waar op die avond nog 2 andere gestolen waren ook, van andere restaurantbezoeker, geen bekende)
Gaat het om een "bekend" echtpaar :?:
Of hoe bedoelt u "geen bekende" eerder - niemand die u/zij kennen ?

Werden die voertuigen wel gestolen :?:

Verdwenen in gemeente
Teruggevonden zonder braaksporen in zelfde gemeente

Klinkt aardig als weggetakeld ...

BloodNight
Berichten: 621

#15 , 11 sep 2019 14:12

Dus u zei op een vriendelijke manier iets tegen de politie waarop deze plotseling naar u zijn gekomen en u hardhandig tegen de muur hebben geduwd?
Of was u zelf "ook" agressief (verbaal-fysiek)?
U kan klacht indienen, ik kan het u niet aanraden. Dit betreft een woord tegen woord situatie waarbij u niets te winnen heeft.
Als u klacht indient kan u er ook één terugkrijgen.
Exact verloop:
Beiden zitten te wachten aan onthaal.
Deurtje opent, Agent roept familienaam af.
Beiden staan op. Halverwege zegt agent: "enkel meneer, jij niet"
Al verderwandelend en bijna aan de deur zegt vrouw: "en waarom, we hebben geen geheimen voor mekaar"
Agent laat man door en duwt vrouw tegen muur (niet hard, maar duwen is duwen. dit kon ook zonder fysiek contact).
Komt gezicht tegen gezicht en zegt "u hebt hier niets te zeggen, wij beslissen dat hier"
Mogen gerust de camerabeelden bekijken, hier is niets aan gelogen.

Hij zal wel gelijk hebben, maar kon dit ook op een normale manier zeggen zonder de macho uit te hangen.

Hij dacht waarschijnlijk indruk te maken, wat natuurlijk gelukt is.
Ik zie het hem met een echte crimineel niet doen.

Afspraak is gemaakt om dit op hoger niveau aan te kaarten.
Klacht zal dan zo te lezen niets uithalen, maar betreffende agent mag best weten dat dit geen normaal gedrag is en niet zo gelaten wordt.
Door dit aan te kaarten bij dit "hoger niveau" is het mogelijk dat de politie u ook kan aanklagen!
U dient goed na te denken wat u zegt. Een aangifte/klacht van slagen en verwondingen door de politie maakt het mogelijk dat deze inspecteur zijn job kwijt is en zelf een gevangenisstraf kan krijgen! En voor wat? U wilt er een principekwestie van maken en dit voor "niet hard, maar duwen is duwen"...
Ik kan begrijpen dat u bent aangedaan maar zelfreflectie kan mogelijk een antwoord bieden op uw eigen vraag. Is de politie de enige die in fout is gegaan?
Het sporenonderzoek zal namelijk perfect kunnen aantonen wie en of de auto is gestolen.
De meeste "gestolen" auto's zijn namelijk getakeld of per ongeluk op een andere locatie geparkeerd geweest dan initieel gedacht.
Zeker als er al verschillende auto's op locatie zijn "gestolen"->takeling vanwege fout parkeren.

Terug naar “Andere”