2de job loondienst of zelfstandig bijberoep

Minousch12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

2de job loondienst of zelfstandig bijberoep

#1 , 08 sep 2019 21:42

Beste,

Ik werk momenteel 75% procent op mijn huidig werk.
Maar ik krijg nu de mogelijkheid om na mijn uren en weekend nog ergens te gaan bij werken. Dit aan het minimum aantal uren die per week moet presteren , volgens de persoon waar ik eventueel kan bij gaan is dit een 13 uur.

Nu twijfel ik of dit best in loondienst is , of als ik beter als zelfstandige in bijberoep start. Dit zou dan als zelfstandig thuisverpleegkundige zijn.

Ik heb reeds gelezen hoe de fiscus rekent bij 2 aparte jobs. Ik zou me daar dan ook op voorzien. Maar is het wel allemaal de moeite ? En welke optie is uiteindelijk dan toch nog iets beter ? Loondienst of zelfstandig bijberoep?
Kan er van hieruit een eerlijk antwoord komen, of waar neem ik anders best contact op ?

Alvast bedankt.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 sep 2019 22:04

Waar je meest gaat aan overhouden is in loondienst.

Bijberoep, zelfstandige bijdragen 22% en dan je belastingen af etc...

Loondienst op die 13 uren krijg je 16% verlofgeld en 8% eindejaarspremie, betaalde feestdagen, en als je ziek ben of een ongeval met alle voordelen van dien

Dit is natuurlijk een keuze die je zelf moet maken . .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Minousch12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2019 21:40

Dankjewel voor u reactie.

Dan lijkt mij in loondienst idd de verstandigste keuze om te volgen.

Reclame

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2019 22:10

Het hangt er maar van af hoe je het bekijkt, in loondienst ga je op elke bijkomende euro vrij snel in een hogere schijf worden belast terwijl je als zelfstandige in bijberoep het voordeel hebt dat je al je onkosten kan inbrengen. Ik weet dat een aantal mensen in mijn vriendenkring bewust deeltijds als zelfstandige gaan werken omwille van de aftrekmogelijkheden (wagen - ict materiaal - bureel met laptop en printer etc.) Een goede boekhouder zal je wel vertellen hoe je dat best organiseert.

Een collega die bewust 20% als zelfstandige werkt vertelde me onlangs dat zijn boekhouder er in slaagt om evenveel onkosten in te brengen als het inkomen dat hij als zelfstandige verdient: dus geen extra belastingen maar wel de voordelen van aftrek van allerlei kosten die je als loontrekkende niet kan inbrengen. Die persoon zijn echtgenote werkt ook in loondienst dus het risico bij ziekte is klein, de fiscale aftrekken zijn mooi meegenomen in dit tweeverdieners gezin dat sowieso vrij veel belastingen moet betalen in Belgenland. :(

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 sep 2019 12:48


Een collega die bewust 20% als zelfstandige werkt vertelde me onlangs dat zijn boekhouder er in slaagt om evenveel onkosten in te brengen als het inkomen dat hij als zelfstandige verdient: dus geen extra belastingen maar wel de voordelen van aftrek van allerlei kosten die je als loontrekkende niet kan inbrengen.
En toch zal deze einde rit tegen de lamp lopen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 sep 2019 13:39

Misschien nog even een randbemerking.

Bijdragen sociaal statuut geven enkel recht op pensioen indien het om bijdragen als in hoofdberoep gaat.

Een werknemer is verzekerd voor beroepsziekte en arbeidsongeval. Hij bouwt een pensioen op en vaak ook nog een aanvullend pensioen hoofdens zijn werknemerschap. De risico's liggen bij de werkgever en niet bij de werknemer. Misschien allemaal elementen die meespelen.

20% is sowieso in bijberoep. Denk er aan er bestaat nog altijd iets als controle btw en controle belastingen. Indien er gefraudeerd zou worden gebeurt dit door de zelfstandige en niet voor rekening van de boekhouder. Dit gaat altijd vrij uit.

Dus bezin, eer ge begint. Lowie heeft al enkele heikele punten aangehaald.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Minousch12345
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 sep 2019 17:46

Hmm.

Vandaag eens op gesprek geweest bij de betreffende persoon. Ik twijfel in die zin dat ik minimum 13h moet doen in loondienst wat wettelijk het minimum is. Maar vrees dat het me toch te zwaar ga uitvallen. Vooral daar ik elke morgen op mijn huidig werk ben en het vooral dus avonduren worden plus een volledig weekend. En toch wil ik een centje bij verdienen. Ik weet het ik zal er iets moeten voor over hebben. Moeilijke keuze... In de week zie ik dit allemaal heel goed zitten maar de weekend minder .

Ik dacht dan mss indien ik toch als zelfstandige ik bijberoep zou starten ik dan niet gebonden zit aan de uren die ik wettelijk moet presteren? Het is eigenlijk vooral om de persoon eens te kunnen aflossen en zou dit dan vooral in de week doen.
Zou dit dan wel een goed idee zijn? Of totaal niet. Laat ik beter alles zo?
Ik ben hier echt niet in thuis .

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#8 , 10 sep 2019 21:28

Indien je vooral wil inspringen om een zelfstandige collega af te toe eens af te lossen, kan je in bijberoep de minimum bijdrage betalen en bestaat er zelfs een mogelijkheid om vrijgesteld te worden indien het inkomen uit die activiteit beperkt is.

"De zelfstandige in bijberoep waarvan het netto-inkomen voor het refertejaar onder de vrijstellingsdrempel, nl. 1.423,90 EUR lag, krijgt een volledige vrijstelling van zijn sociale bijdragen." Je moet die vrijstelling wel aanvragen.

Je kan deze info makkelijk terugvinden op het internet.

https://www.nn.be/nl/kapitalevragen/hoe ... -bijberoep
https://www.partena-professional.be/nl/ ... -bijberoep

Gezien men het hier heeft over het netto inkomen kan je bruto inkomen een stuk hoger zijn. Ik ken heel wat mensen die naast hun hoofdberoep een bijberoep in zelfstandig statuut uitoefenen en off the record vertellen ze me dat ze dit vooral doen om de fiscale aftrek die ze zo kunnen realiseren. Van het moment dat je facturen hebt die gerelateerd kunnen worden aan je activiteit (investeringen, bijscholing, auto, bureel, smartphone en abonnement, tijdschriften) kan men deze kosten inbrengen. Dat heeft niets te maken met fraude, het zijn eerder de multinationals die frauderen en er in slagen om grote winsten te maken en bijna geen belastingen te betalen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”