Werkweigering door functieverandering

Hans456
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Werkweigering door functieverandering

#1 , 05 sep 2019 20:49

Beste,

Ik werk reeds 11 jaar in Nederland voor een Canadees bedrijf.

Een tijd geleden kwam er vanuit het buitenlandse management een voorstel om iedereen dezelfde functie te geven. Of je nu project manager, sales manager, helpdesk medewerker of test engineer bent, iedereen zou worden over geschakeld naar functietitel X, waarbij je taken zouden bestaan uit een verzameling van taken die vroeger door elk van deze functies individueel werd gedaan (= manusje van alles). Daarnaast zou je ook 90% van je tijd on site moeten door brengen bij onze klanten op locatie. Terwijl dit momenteel slechts 2% van de tijd bedraagt.

Zoals je wel kunt inbeelden was niemand blij met deze verandering en heeft dus bijgevolg ook niemand in het kantoor deze nieuwe overeenkomst ondertekend.

Nu is een tijd geleden bekend geraakt dat ze het kantoor in Nederland willen sluiten. Waarbij iedereen een ontslagvergoeding zou ontvangen.

Niet veel later na de bekendmaking van dit nieuws ontving ik, samen met slechts 2 van de andere 20 werknemers in Nederland het nieuws dat ze van ons toch werknemers met functie titel X willen maken en ons dus ook permanent willen wegzetten bij een van onze klanten. Niet alleen vergroot mijn dagelijkse reistijd hierdoor met factor 3, ik zie het ook helemaal niet zitten om permanent bij een van onze klanten te zitten waarbij ik taken moet uitvoeren (sales, engineering) waarvoor ik vroeger nooit gesolliciteerd heb...

Omdat het kantoor in Eindhoven zou sluiten zou ik dan onder de Duitse entiteit vallen.

Nu luiden mijn vragen:

- kan ik dit voorstel weigeren zonder dat dit valt onder "werkweigering"? Ik heb namelijk vroeger gesolliciteerd voor 1 specifieke functie waarbij ik af en toe moest reizen, niet voor een functie waarbij ik zo goed als permanent on site zit bij een van onze klanten en mijn dagelijkse reis tijd dus ook drastisch verhoogd.

- kan het bedrijf mij zomaar een andere functie titel met andere taken aan meten? Of hoort hier altijd een contractuele overeenkomst bij?

Indien het kantoor zou sluiten zou ik graag gebruik maken van de ontslagvergoeding en ander werk zoeken, ik wil niet in de situatie komen waar ik verder moet werken onder omstandigheden die ik niet prettig vind om dan alsnog zelf ontslag te nemen. Daarom had ik graag geweten hoe ik dit zo goed mogelijk aanpak.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 sep 2019 21:13

Ik denk dat u onder Nederlands recht valt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2019 16:13

Waar woont u?
Wordt u vanuit het Nederlandse bedrijf gedetacheerd naar het bedrijf in Duitsland?

Ik stel voor dat u met uw vraag wendt tot het GWO te Maastricht of tot het GIP http://euregio-rmn.de/grensinfopunt1/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”