Buren eigenen zich onze kittens toe

Stefanbosmans
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Buren eigenen zich onze kittens toe

#1 , 05 sep 2019 20:40

Eind juni adopteerden we twee kittens uit het dierenasiel. de eerste weken bleven ze bij ons binnen om te wennen aan hun nieuwe woonst. Maar sinds ze buiten mogen, merken we dat onze buren de poesjes bij hen in huis binnen laten. Ze krijgen er ook eten, want we zien ze likkebaardend naar buiten komen. We hebben de buren aangesproken dat we dat absoluut niet willen, want op die manier gaan de poezen op den duur het huis van de buren als hun thuis zien. Maar blijkbaar hebben ze geen oren naar onze verzuchtingen.
Kunnen we stappen ondernemen of hebben we juridisch een poot om op te staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 06 sep 2019 12:55

Het staat katten vrij om te lopen waar ze willen lopen. Hou ze langer binnen en geef ze lekker eten zodat hun thuis jullie huis wordt. Niet leuk dat de buren dat doen doch een rechter zal eens lachen als je daarvoor procedeert.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 06 sep 2019 13:00

Kittens geregistreerd en gechipt?
Dierenpaspoort in jullie bezit?

Reclame

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2019 13:16

Kittens geregistreerd en gechipt?
Dierenpaspoort in jullie bezit?
Inderdaad, maar niet enkel dat.
Kittens moet men 8 weken in huis laten ( niet opgesloten in één kamer ) maar vrij.
De eerste weken als men kittens buiten laat, niet te lang en zo mogelijk onder controle.

Aan de buren is niets te verwijten. Ook juridisch niet. Een poes heeft een vrije loop. En men kan de buurman niet verplichten zijn deuren te sluiten.
Hij mag blij zijn dat hij een buur heeft als dierenvriend. Ik ervaar in mijn omgeving veel erger. En met zulk een buur, zullen de katjes zeker niet weglopen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 sep 2019 13:20

TS als dierenvriend kan ik u zeggen, leg uw kittens in de watten en veel aandacht geven. Geldt voor alle huisdieren. en zie #4
Onze poezen ( gedumpte ) willen zelfs niet naar buiten.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#6 , 06 sep 2019 13:41

Interessante vraag!

Het probleem is voornamelijk dat ons recht helemaal geen oplossing biedt voor zulke problemen. Dieren worden beschouwd als lichamelijke roerende goederen, maar het feit dat ze een eigen willetje hebben en zichzelf kunnen verplaatsen maakt het moeilijk om ze ook echt zo te beschouwen.

Een kat die tegen de zin in van de buren binnenkomt, daar zou je wat aan kunnen doen. Maar jouw kat die binnen gelaten wordt door de buren - daar is juridisch niet echt een oplossing voor denk ik.

Maar juridisch geen oplossing, wil niet zeggen dat er geen oplossing is. Praten en creatief zijn zorgen voor mooiere oplossingen dan het recht.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 sep 2019 13:56

Interessante vraag!

Het probleem is voornamelijk dat ons recht helemaal geen oplossing biedt voor zulke problemen. Dieren worden beschouwd als lichamelijke roerende goederen, maar het feit dat ze een eigen willetje hebben en zichzelf kunnen verplaatsen maakt het moeilijk om ze ook echt zo te beschouwen.

Een kat die tegen de zin in van de buren binnenkomt, daar zou je wat aan kunnen doen. Maar jouw kat die binnen gelaten wordt door de buren - daar is juridisch niet echt een oplossing voor denk ik.

Maar juridisch geen oplossing, wil niet zeggen dat er geen oplossing is. Praten en creatief zijn zorgen voor mooiere oplossingen dan het recht.
Ghentian, ik volg u zeker.

De vraag is waarom die poesjes naar de buurman trekken ? Misschien hartelijker onthaald of lekkerder eten. Wie zal het zeggen.
Bovendien hebben poezen een vrije loop, en buurman kan men niet verplichten zijn deuren te sluiten.
Natuurlijk praten kan; maar moet de buurman dan die poesjes buiten wippen ( levende wezens volgens mij ).

Ik denk dat het probleem groter geschetst is dan het is. Zolang de katjes terug bij TS komen.

Terug naar “Andere”