crypto gerealiseerd bedrag onberekenbaar

nosteponsnake
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

crypto gerealiseerd bedrag onberekenbaar

#1 , 04 sep 2019 16:11

hallo,

ik heb een tijdje geleden van een poster op deze forum geleerd dat een crypto tot crypto trade een belastbaar feit is, dit maakt het een pak moeilijker om na te gaan hoeveel je precies ieder jaar hebt gerealiseerd. mijn trade geschiedenis is vrijwel volledig maar bij elke crypto tax software scheelt er iets om te bereken wat de waarde was van je portufeille op een bepaald moment en om na te gaan hoeveel daarvan gerealiseerd was (bitcoin.tax, cointracker.io, cointracking.info gekocht en geprobeerd), de graph op cointracking.info komt vrij goed overeen met de screenshots die ik indertijd had gemaakt van mijn crypto exchanges tesamen, maar cost basis/gerealiseerd bedrag bereken door een bug dat volledig aan hun ligt, cointracker.io faalt er dan in om via API mijn volledig trade history op te vragen van een bepaalde exchange

.
wat als ik gewoon belasting betaal via boekhouder op hetgene dat ik op de bank heb gestort in 2018. dan nu al mijn crypto kapitaal op mijn bank stort en daarvoor in 2020 belasting op betaal?

mvg,
student

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 06 sep 2019 17:22

Gebruik de gemiddelde waarde van Coinmarketcap om een overzicht te genereren van de waarde(s) op dat moment. Dat lijkt mij een goede oplossing.

Geld op de bank gestort is m.i. fout. Kopen aan 100, verkopen aan 500, inkopen aan 450 om dan alles terug te verkopen op 50 zou in jouw voorbeeld 0 euro winst tot gevolg hebben.

De wet stelt echter dat je belasting moet betalen op 400 meerwaarde (100 -> 500) en je het verlies van 400 (450 -> 50) mag aftrekken van de winst, wanneer (en dit is belangrijk) deze in het zelfde belastbare tijdperk gerealiseerd werden.

Als 400 meerwaarde in jaar 1 plaatsvind, en 400 minderwaarde in jaar 2, dan mag je de inkomsten van j2 niet compenseren tov. j1. Je mag deze enkel compenseren tegen andere winsten van j2, 3, 4, etc, zolang er een verlies openstaan.

Reclame

Terug naar “Bank & Beurs”