Webshop starten als 16 jarige

Skydaddle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Webshop starten als 16 jarige

#1 , 31 aug 2019 12:09

Hallo,
Ik ben 16 en wil al lang een ecommerce business starten. Ik ben nu aan het kijken naar de juridische kant van de zaken maar ik kan gern antwoord vinden op de volgende vragen:
- kan ik een ondernemingsnummer aanvragen als ik handlichting heb?
-hoe en waar moet ik dan handlichting aanvragen?
-kan ik in het begin met het ondernemingsnummer van mijn ouders starten en vervolgens overschakelen op mijn eigen?
-kan ik mij inschrijvrn bij een sociale kas ofzo?
-welke belastingen moet ik allemaal betalen (is dit btw+inkomstbelasting+sociale zekerheid om het kwartaal?)
-en uiteindelijk mijn laatste vraag: aangezien het grootste deel van mijn klanten in de vs zullen zijn, moet ik dan de staatsgebonden sales taxen betalen aan de vs of onze btw aan de belgische overheid?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Skydaddle
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2019 14:34

Bedankt, maar ik vroeg mij af of ik met handlichting dan wél een zaak kon oprichten, aangezien mijn ouders niet willen geassocieerd worden met of verantwoordelijk zijn voor de daden van mijn webshop. Dus kan ik evt met handlichting wel aan een ondernemingsnummer geraken als 16-jarige?

Reclame

GB2702
Berichten: 232

#4 , 01 sep 2019 14:41

Normaal als minderjarige kan je geen onderneming starten. Wat betreft handlichting vind ik enkel informatie terug vanuit Nederland

Ik denk dus dat je beter wacht tot je 18 bent.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 sep 2019 14:58

Een handlichting heeft inderdaad een heel andere betekenis in België en Nederland. In België betekent dit eenvoudig uitgedrukt, lichting hypotheek.

Waar TS op doelt is de meerderjarigverklaring in Nederland, waar ook het woord handlichting in de betekenis van lichting verantwoordelijkheid wordt bedoeld.

In België spreken wij in dit geval van ontvoogding. Mijn inzien zijn er echter onvoldoende elementen die voor een ontvoogding zouden pleiten, tenzij de procedure zou ingezet worden door de ouders.

Lees in deze ook de hyperlink:
https://www.kennisplein.be/sites/Jeugdr ... rige-.aspx

en de volgende tekst:

Wat houdt de ontvoogding van de minderjarige in en hoe kan zij worden bekomen?
De ontvoogding heeft tot doel de minderjarige een gedeeltelijke rechtsbekwaamheid te geven.
Men kan ontvoogd worden :
• van rechtswege, bij zijn huwelijk;
• door een vonnis van de jeugdrechtbank, uitgesproken op verzoek van beide ouders, van de overlevende ouder wanneer de andere overleden is of wanneer de afstamming ten aanzien van die andere ouder niet vaststaat of op verzoek van de voogd.
De ontvoogde minderjarige mag ALLEEN HANDELEND, daden van louter beheer verrichten, dit zijn handelingen die uitsluitend het inkomen betreffen, niet het kapitaal.
Met BIJSTAND van zijn curator mag hij kapitalen in ontvangst nemen en er kwijting van geven; kapitalen beleggen; effecten of ander waardevol roerend goed verkopen; niet vervallen schulden betalen.
Met uitdrukkelijke machtiging van de vrederechter mag de minderjarige een lening aangaan en een onroerend goed verkopen.
De ontvoogde minderjarige die handel drijft, en daartoe gemachtigd werd, wordt als een meerderjarige persoon beschouwd voor alle daden die zijn handel treffen.
Hij treedt hiervoor geheel zelfstandig op.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Actuele Thema's”