Factuur veel hoger dan offerte!

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

Factuur veel hoger dan offerte!

#1 , 17 aug 2019 22:50

Enkele maanden geleden is er iemand bij mijn zoon zijn plat dak komen opmeten om prijs te maken om isolerende chape te komen plaatsen.
Ik was daar ook en hij heeft alles opgemeten en aangezien we een deftige afvoer vh water wilden werd er afgesproken van aan de hoogste kant 35 cm te leggen en op het laagste punt 15 cm.
Omdat op het dak een vester te laag stond moest die eruit en moesten we hier drie lagen stenen bij metselen om daar die 35 cm chape aan te kunnen brengen. Aan de laagste kant heb ik dan 3 lagen snelbouwstenen gemetseld om daar de 15 cm aan te brengen.
Een tijdje later kreeg mijn zoon een offerte van 3.000 euro die indien hij daarmee akkoord was moest tekenen en terug mailen. Aangezien hij de prijs wel oke vond heeft hij dat ook gedaan en werd er afgesproken om op 12/08 de werken te komen uitvoeren.
De mensen die toen zijn toegekomen wisten totaal niet wat ze nu juist moesten komen doen dus mijn zoon heeft zelf mee pluggen in de muur moeten boren en koorden spannen van de afgesproken 35cm naar 15 cm.
Na een paar dagen kreeg hij een telefoon van de verkoper die komen meten was dat er blijkbaar veel meer chape gebruikt was dan voorzien in zijn berekening? De rekening was plots 8.000 euro??? Mijn zoon vroeg of hij gek geworden was maar blijkbaar had hij 20 kube uitgerekend en er was 40 kube gebruikt. Ook zei hij dat ze normaal van 20 cm naar 5 cm moesten leggen wat mijn zoon dus meteen tegengesproken heeft en dat kan ik dus ook bevestigen. Ik heb zelf al 4 huizen gerestaureerd en zou ook meteen gezegd hebben dat 5cm chape niet sterk genoeg zou zijn dus dikke zever en helemaal gelogen om zijn hagje te redden bij zijn bazen.
Ondertussen heeft hij al telefoon gekregen dat hij tot 6.000 euro wil zakken maar dit is dus nog het dubbel vd overeengekomen offerte.
Onze vraag is dus of dit zomaar kan want zo kan de man die in de toekomst de ramen komt plaatsen of de spouwmuren komt volspuiten met isolatie zijn prijs ook zomaar bijna 3 maal zo hoog maken dus dit is een beetje belachelijk.
Welke Aktie moeten we ondernemen want ik ben niet van plan om mijn zoon een euro meer dan de offerte te laten betalen?
Ik ben momenteel op vakantie dus kan enkel maar info vergaren om ze te helpen.
Graag dus jullie professionele raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 aug 2019 00:41

aangetekend de factuur betwisten en verwijzen naar de offerte

betaal het niet betwiste bedrag

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#3 , 18 aug 2019 13:58

Bedankt al voor de tip.
Is een offerte niet bindend en hebben ze eigenlijk wel het recht om zomaar even 5.000 euro meer te vragen zou ik wel is willen weten?

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 18 aug 2019 16:06

offerte is bindend als beide partijen er mee akkoord gaan

een meerkost kan altijd, normaal word dat dan besproken met de opdrachtgever

maar 5000euro meer dan op de offerte is beetje overdreven

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2019 17:12

Alles zoals men hier al schreef .

Maar 15 a 20% meer prijs dit word toch soms aanvaard hoor!

Maar bij je zoon is het 250% meer prijs dit is echt overdreven .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 aug 2019 19:52

Staan de hoeveelheden en/of afmetingen van het uit te voeren werk in de offerte vermeld?

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#7 , 01 sep 2019 03:11

Na aangetekend schrijven en het betalen vd offerte hebben ze zelf een aangetekend schrijven gestuurd met een voorstel van iets van een 6500 euro. Mijn zoon heeft gebeld en gezegd dat de we er ondertussen ook achter gekomen zijn dat we op deze isolerende chape NIET rechtstreeks de EPDM (RUBBER) kunnen lijmen wat wel degelijk gevraagd en bevestigd was???
Ook zijn de kanten niet goed aangewerkt en kan je daar gewoon uw arm inleggen dus we zullen zelf zakken vd speciale chape moeten gaan kopen om dat op te vullen en dan nog eerst isolatie platen moeten leggen voor we die EPDM kunnen plaatsen!
Gewoon pure oplichters die proberen om jonge mensen te bedriegen.
Ze hebben ondertussen Test Aankoop ingeschakeld en die hebben het dossier nu volledig bij hun genomen dus ze moeten normaal niets meer zelf ondernemen.
We laten weten hoe het gaat opgelost geraken.
Hopelijk duurt het niet te lang want het water loopt er nu gewoon door in zijn garage van 8 op 20 meter dus dat is echt een ramp.
Ze zijn voor 300 euro afdekzeilen gaan kopen maar water geraakt toch altijd ergens door dus zijn grote garagepoort gaat al zo goed als niet meer open of dicht.
Hopelijk blijft het nu droog.

Tope
Berichten: 916

#8 , 01 sep 2019 07:05

"Ze hebben ondertussen Test Aankoop ingeschakeld en die hebben het dossier nu volledig bij hun genomen dus ze moeten normaal niets meer zelf ondernemen."

Wist je dat je via Test-Aankoop rechtstreeks een klacht naar de aannemer kan sturen? https://www.test-aankoop.be/klagen

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 01 sep 2019 09:04

En wat heeft de architect voorzien? Wat is zijn uitleg? 15 cm dakhelling is goed voor een daklengte van 15 meter

waterproof
Berichten: 225

#10 , 03 sep 2019 13:22

Foto's nemen van hetgeen slecht afgewerkt is en aangetekende brief versturen met oplijsting van "mankementen". Om je te wapenen tegen rechtzaak (van zijnentwege), kun je de gebreken ook laten vaststellen door een deurwaarder. Daarna kun je de problemen oplossen om verdere schade te voorkomen (beschermende maatregelen).
Betaal wat op de offerte staan, minus eventueel de kosten voor het repareren van de slecht afgewerkte zaken.

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#11 , 05 sep 2019 16:57

Terug uit verlof en vandaag gaan kijken. Het is gewoon schandalig!!! De isolerende chape waar we daarna volgens degene die komen opmeten is meteen roofing of epdm rubber konden op lijmen of branden is gewoon veel te ruw. De piepschuimbolletjes kan je er gewoon afwrijven en het ligt ook helemaal niet mooi vlak. Het is meer een crossterein. De afgesproken helling van 35 naar 20 is er ook helemaal niet want op de bachen blijft overal water staan.
Fijt dat de verkoper een offerte gestuurd heeft voor 20 kube en voor hetgeen hij ons gezegd had moest gebeuren 47 kube nodig was is al pure oplichting en slim gespeeld om op deze manier jonge onervaren mensen te bedriegen maar dit is echt niet menselijk. We zullen dus nog veel werk en kosten moeten maken (toch nog isolatie platen aanbrengen of bijkomende chape laten aanbrengen) voor we de epdm zullen kunnen lijmen dus die kosten moeten we zeker en vast terug kunnen vorderen.
De kids hebben bij deze meteen een duur lesje gekregen maar ook ik hier erg van geschrokken.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 05 sep 2019 20:39

Wat bedoel je juist met en isolerende chappe? Is dat uit gespoten PU schuim? Dat krijg je nooit mooi vlak.

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#13 , 11 sep 2019 16:24

Yep. Maar ze gingen dat afwerken zodat we daar meteen EPDM zouden kunnen op aanbrengen!
Aangezien ik meer dan 30 jaar geleden zelf zo'n soort isolerende chape geplaatst heb en wist dat ik daarna daarop nog 10 cm gewone chape aangebracht heb om daar mijn vloertegels op aan te brengen hebben we dus een paar keer gevraagd of hij wel zeker was maar dat was geen enkel probleem liet hij toen weten.
In hun reactie op de kids hun aangetekend schrijven lees ik nu ook dat de 2de reden dat de prijs zo hoog is dat mijn zoon om "isolerende" chape gevraagd heeft terwijl het duidelijk in de offerte staat dat dit inetieel wel degelijk dit product was dat gevraagd is.
Ik vrees dat we er toch een techtzaak van zullen moeten maken want we hebben duidelijk geschreven dat we hier niets rechtstreeks kunnen op aanbrengen en dus extra kosten en werk hebben om uiteindelijk onze EPDM te kunnen aanbrengen maar ze blijven enkel lullen dat ze meer chape hebben gebruikt dan voorzien wat eigenlijk ook al niet helemaal juist is. De verkoper heeft in zijn offerte gewoon kleinere diktes gebruikt voor de berekening wat mijn zoon wel degelijk niet gezien had maar iemand die niet gewoon is om zulke berekeningen te begrijpen zou deze stommiteit ook maken.
Test Aankoop is tot hiertoe ook een ramp want na meerdere telefoons is onze dossierveheerder nooit bereikbaar en van het beloofde terug bellen komt ook niets in huis.
Ik vanmorgen zelf naar de firma getelefoneerd en gevraagd of de "echte" baas mij is kon bellen want die was niet bereikbaar.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 11 sep 2019 20:14

Ik denk dat gewoon de verkeerde chappe werd besteld. Iets wat 30 jaar geleden was, kan er vandaag niet meer zijn, of verkocht worden onder een andere vorm.
Juist de isolatiematerialen hebben een enorme verandering doorgemaakt de laatste jaren.
Heb je al eens de berekening gemaakt van lengte x breedte dak x gemiddelde dikte. Hiermee ka je toch gemakkelijk de hoeveelheid chape uitrekenen

ovi
Topic Starter
Berichten: 104

#15 , 13 sep 2019 11:57

De verkoper heeft in zijn offerte kleinere diktes gebruikt dan wat hij ons gezegd had en dit heeft mijn zoon niet gezien. Fout van mijn zoon.
De echte baas geeft mij juist gebeld en liet doodleuk weten dat de verkoper die de opmetingen komen doen is tegen ons wel degelijk gezegd heeft dat de chape van 20 cm naar 5 cm ging worden?
Volledig fout want tijdens de opmetingen hebben we afgesproken om van 37 naar 15 te gaan maar de verkoper ontkend dit dus tegenover zijn baas.
Maar het ergste liet ik hem weten is dat we zoals beloofd door zijn verkoper er geen EPDM kunnen op plakken maar daar bleef hij niet op reageren! Ook dat het aan de zijkanten niet aansluit en in één hoek je zelfs nog gewoon de roofing vh plat dak eronder kan zien reageerde hij niet op.
Ze hadden al een credit gestuurd voor 1.200 euro maar dan blijft er nog 6.600 te betalen ipv de 3.300 die op de offerte staat!!!
Gewoon pure oplichting is dit.
We hadden voorgesteld om het verschil in 2 te doen zodat ze nog 1.650 euro moeten betalen maar daar wou hij niet van weten. Laat uw raadsman maar komen zei hij.
Ik denk dat we voor 3.300 euro er wel een rechtzaak van kunnen maken maar dan kunnen we zijn dak voorlopig niet afwerken met alle bijkomende waterschade enz.
De kids hebben dus besloten om dit verlies te dragen en te betalen zodat we verder kunnen.
Heb ook de raad gegeven om op fb of andere forums de naam en slechte ervaring met deze firma te schrijven om ook daar dan nog eens geen ellende mee te krijgen.

Terug naar “Aanneming”