Probleem webwinkel

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Probleem webwinkel

#1 , 29 aug 2019 09:20

Ik heb maandag in een webstore (Cool...e) een product besteld en betaald dat toen op de site werd aangeprezen en afgeprijsd als "tweedekans" product.
Het zou gisteren, woensdag 28/08, geleverd worden. Dinsdag kreeg ik echter een mail dat het bestelde item niet meer beschikbaar was.
Op de website wordt het op woensdag zelfs als nooit meer beschikbaar omschreven. (https://www.coolblue.be/nl/tweedekans-product/612749
In de mail staat dan dat, als het product "opnieuw binnen is", ze mij op de hoogte gaan brengen. Geen melding van het nooit meer beschikbaar zijn. Ook niet van terugbetaling van de 435 euro.
Wat staat mij nu te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 29 aug 2019 09:54

Een "tweedekans" artikel is een artikel dat teruggestuurd werd. Als het niet verkocht is, komt het niet meer terug... De terugbetaling? Bel eens naar de winkel. Deze firma is zeer betrouwbaar, er zou dus geen probleem mogen zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2019 10:26

De meeste webshops hanteren een terugbetalingstermijn van 3 tot 4 tal weken, terwijl de regels inzake koop op afstand voorziet binnen de 14 dagen.
.

Reclame

Ahtrend
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 aug 2019 10:56

3 tot 4 weken? mijn terugbetaling was er in 2 dagen.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 aug 2019 11:14

Er zijn inderdaad webshops die het aankoopbedrag na een aantal dagen terugstorten, maar die zijn eerder uitzonderlijk.
.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 aug 2019 11:58

Ook niet van terugbetaling van de 435 euro.
Wat staat mij nu te doen?
Dat ga je kortelings gewoon terugkrijgen ...
Normaal op de manier zoals je betaald hebt.

Zal eerder in dagen dan in weken te rekenen zijn

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 aug 2019 12:46

Vreemde toestand; Ik heb gisteren contact gehad met deze winkel en bevestiging gekregen dat het product "niet meer beschikbaar is". Normaal zou ik mijn geld binnen 3 dagen terugkrijgen.
Vandaag echter zie ik nu dat het product opnieuw wordt aangeboden in de webstore.
https://www.coolblue.be/nl/tweedekans-product/612749.
Wat kan daar nu toch de bedoeling van zijn?
Laatst gewijzigd door bisbro op 30 aug 2019 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 30 aug 2019 12:48

Op het moment dat u contact opnam met dat bedrijf, was er wellicht nog niet geweten dat er later die dag iemand het product ging retourneren naar hun.
Bijvoorbeeld door beroep te doen op het herroepingsrecht.

Dit is een mogelijke piste.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 aug 2019 12:50

Dan is het toch vreemd dat ze een bestelling (en betaling) aannemen van een product dat op het ogenblik zelf "niet beschikbaar" is?

puttemanp
Berichten: 613

#10 , 30 aug 2019 13:05

Wat een 'gezever' om te vissen achter de 'bedoelingen' van die heel betrouwbare webshop.

Ooit gehoord van 'menselijke vergissing'?

Bel gewoon even naar hun klantendienst, leg de vraag voor.

My guess:
- Jij hebt besteld, artikel was dus niet meer beschikbaar en van de site gehaald
- Er gebeurt ergens een foutje in het behandelen van jouw bestelling waardoor je bestelling geannuleerd wordt en je bericht krijgt dat het artikel 'nooit meer beschikbaar' zal zijn
- Doordat jouw bestelling is geannuleerd verschijnt het terug op de website.

In plaats van er direct een pseudo-juridische vraag van te maken: even bellen kan wonderen doen.

P.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 aug 2019 13:34

Wat een 'gezever' om te vissen achter de 'bedoelingen' van die heel betrouwbare webshop.

Ooit gehoord van 'menselijke vergissing'?

Bel gewoon even naar hun klantendienst, leg de vraag voor.

My guess:
- Jij hebt besteld, artikel was dus niet meer beschikbaar en van de site gehaald
- Er gebeurt ergens een foutje in het behandelen van jouw bestelling waardoor je bestelling geannuleerd wordt en je bericht krijgt dat het artikel 'nooit meer beschikbaar' zal zijn
- Doordat jouw bestelling is geannuleerd verschijnt het terug op de website.

In plaats van er direct een pseudo-juridische vraag van te maken: even bellen kan wonderen doen.

P.
Waarom moet uw antwoord zo denigrerend zijn???
Ik heb besteld; daags erna per mail bericht gekregen dat het product niet meer beschikbaar is, toch nog gewacht tot na de verwachte besteldag vooraleer de klantendienst te verwittigen die nogmaals bevestigde dat het item niet meer beschikbaar was en mij een alternatief voorstelde dat ik geweigerd heb. Pas dan zijn we tot annulering van de bestelling overgegaan en daags nadien blijkt het product plots wel weer beschikbaar in de shop.. Is dit een normale gang van zaken doen????

puttemanp
Berichten: 613

#12 , 30 aug 2019 14:38

Wat is je juridische vraag?

P.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 aug 2019 17:19

Mijn vraag is of daar een juridische oplossing voor bestaat? Mogen zij mensen laten betalen voor product dat niet beschikbaar is, en waarvan zij weten dat het niet beschikbaar is?
De val is terug opgezet.
Dank u voor uw enthousiaste hulp meneer P.

puttemanp
Berichten: 613

#14 , 30 aug 2019 21:06

Waar zie jij dat ze wisten dat het niet beschikbaar is.

Bij zo'n énorme organisatie als de koele blauwe, werken mensen en mensen maken nu eenmaal fouten. Juridisch kan je er niets aan doen. Het product is opnieuw beschikbaar, bel de klantendienst en bestel via de klantendienst ipv. de webshop, dan is er tenminst een menselijke controle in plaats van geautomatiseerde processen.

Nogmaals, wat wellicht misgelopen is:
- jij plaatst bestelling, artikel wordt gereserveerd voor jou en van de website gehaald
- ergens in het logistieke proces loopt iets verkeerd, Computer zegt aan logistiek: artikel is niet op stock (ah ja, is gereserveerd voor jou). Logistiek medewerker maakt de fout niet verder te kijken en annuleert de bestelling.
- Jij belt de klantendienst, die zien dat het artikel niet op stock is en bevestigen jou de terugbetaling
- Intussen is de bestelling geannuleerd, Computer zegt bijgevolg: artikel is op stock, en het komt terug op de website terecht.

Wat wil je hier juridisch tegen inbrengen? De koele blauwe heeft correct gereageerd door op basis van wat het computersysteem hun zegt jouw terugbetaling te regelen. Het enige dat je kan doen is naar de klantendienst bellen, de bestelling langs die weg plaatsen en vragen of je voor de moeite geen compensatie kan krijgen (doen ze meestal niet moeilijk over).

P.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 31 aug 2019 11:38

We moeten eerlijk zijn het is misschien wel de eerlijkste webwinkel, ondanks ik nog nergens miserie heeft gehad .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Consumenten Koop”