Verborgen gebreken pony

Ponytje22
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebreken pony

#1 , 26 aug 2019 07:04

Beste,

Ik heb enkele dagen terug een A pony (1m10 schofthoogte) hengst verkocht met spijt in het hart omdat bleek dat hij niet overeen kwam met mijn shetlander ruintje.
Zowel bij de vorige eigenaar als bij mij gedroeg hij zich voorbeeldig naar ons toe. Hij was een braaf hengstje dat rustig stond te grazen en poetsbaar was. Ik heb hem dan ook verkocht als een braaf hengstje zonder hengstenkuren (stampen, bijten,...) omdat hij NOOIT zelfs maar de neiging had dit naar mij te doen.

De vorige eigenaar heeft foto’s van hem met haar kleine neefje. Zij zou nooit een kind bij een pony laten die zou aanvallen en bijten en stampen? Ook ik heb een filmpje waarbij hij rustig staat te grazen terwijl er een gigantische tractor met aanhanger het hooi op de weide aan het keren is, vlak naast hun.

De koper is komen kijke en heeft enkel zijn boekje nagekeken. Ik had hem vast aan een touw aan dd uitgang dus ze hadden de kans benen op te pakken en hem te testen, dit is niet gebeurd.
Ook liep hij netjes gewoon hun trailer op zonder problemen.

Bij aankomst kreeg ik bericht na 4 uur dat hij onhandelbaar zou zijn. Hij zou uit de stal klimmen (inclusief filmpje, dit is inderdaad zo, bij ons stond hij altijd in weide met schuilstal dus hadden wij onmogelijk weet van), hij zou op de weide heen en weer lopen en de hele dag hinniken (brullen zoals zij het beschrijven), zou stampen en bijten en absoluut geen respect hebben.
Wel verkopen ze hem online voor €950, nadien €750 als “leuke a pony eyecatcher” dat hij braaf zou zijn dat hij longeren en zadeltje kent (inclusief fotos van het longeren) en dat ze hem verkopen omdat ze helaas geen ruitertje voor hem hebben. Zij hebben hem bij mij gekocht aan €300 en handelen in springpaarden.

Nu eisen ze hun geld terug en dat ik hem kom ophalen. Omdat ik niets verborgen heb en gezegd heb dat hij hier niet zo was (wat echt zo is) en dat ze de kans hadden zijn beentjes etc op te heffen bij aankoop, wil ik dit natuurlijk niet zomaar terugbetalen. Ook heb ik nu geen plaats voor hem.

Nu dreigen ze dus met juridische stappen omdat hij verborgen gebreken zou hebben en ik hem verplicht zou moeten terugnemen.

Kunnen jullie mij vertellen wie er hier in zijn recht is? Ik slaap hier niet van.

Alvast bedankt voor jullie tijd en informatie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 26 aug 2019 08:23

U verkoopt als particulier een minipaard aan iemand die (officieel??) handelt in springpaarden, en die niet met een pony kan omgaan ? Of die zo'n gebrek niet onmiddellijk ziet, of kan verhelpen? Niet echt geloofwardig, wat vindt u?

Bewaar in elk geval screenshots van de manier waarop hij het zelf aanbiedt.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2019 11:10

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 26 aug 2019 11:36

Een brullend paard van 1,10 meter schofthoogte?

Als ik een paard was zou ik ook niet graag bij paardenhandelaars wonen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Ponytje22
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2019 12:03

Even om duidelijkheid te scheppen: ik was er niet vanop de hoogte dat ze handelen in springpaarden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 aug 2019 12:29

aan iemand die (officieel??) handelt in springpaarden,
Waar staat dat ergens geschreven?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2019 12:39

TS dit is geen juridisch antwoord.
Maar zou u het niet zien zitten om de pony terug te nemen, en uw weide in 2 te splitsen zou dat hij niet bij uw shetlander kan.
Mogelijks heeft de pony heimwee ( gebeurt ook bij dieren ) of voelt hij zich niet veilig bij die paardenhandelaar, of is hij een harde aanpak ( niet ongewoon bij handelaars ) niet gewoon.

Indien u gehecht waart aan het beestje, misschien overwegen om hem te redden van een ongelukkig verder leventje.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 26 aug 2019 12:51

aan iemand die (officieel??) handelt in springpaarden,
Waar staat dat ergens geschreven?
TS geeft dit zelf aan in zijn eerste post. Wat ik bedoel is dat iemand die gewoon is met paarden om te gaan, direct moet zien welk gedrag die pony vertoont, en zich moeilijk kan verschuilen achter onwetendheid.


Aan de andere kant kan ik mij aansluiten bij father b , die voorstelt het diertje terug te halen.

Zou u desnoods overwegen om hem ook te laten ombouwen tot ruin, en hem op die manier van zijn onmogelijk karakter (???) verlossen?

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 aug 2019 12:57

"...zou stampen en bijten en absoluut geen respect hebben"

Haal dat paardje daar asap weg. Het feit dat het zo reageert is het bewijs dat het ongelukkig is.
Zoek er zelf een definitieve thuis voor.

Ook: Het gaat alleszins niet over verborgen gebreken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 aug 2019 13:26

#8 en #9 : volledig mee eens.
TS maak laat uw hart spreken en redt het paardje van zijn ondergang, want hij gaat een donkere toekomst tegemoet. Zeker als de pony de handelaar zo gezegd tot last wordt.

eylis
Berichten: 8840

#11 , 27 aug 2019 16:18

Even alles op een rijtje: juridisch gezien kan de koper geen enkele klacht hard maken. vervelend gedrag bij omgevingsverandering komt bij veel paarden voor. Dat is geen verborgen gebrek. Het lijkt me dat de koper wel heel impulsief een aankoop gedaan heeft. Niet eens de moeite nemen om het paard te longeren, voetje-geven te testen e.d. Dat is heel dom van de koper en totaal niet professioneel. een paard in een compeet andere omgeving zetten dan het gewend is moet je de eerste dagen ook niet doen. Een weidepaard meteen in een stal zetten is erg onprofessioneel. Dat isdan iets wat geleidelijk aan geleerd moet worden (als het regent bijvoorbeeld ;-) Kortom, de verkoper heeft geen fout gemaakt. Maar de koper des te meer. Ik zou het paardje ook terugnemen. Als u het voor 300 euro verkocht, lijkt het me bovendien een sjacheraar te zijn omdat hij het voor 750 euro wil verkopen. Neem het gewoon terug en je verkoopt het vast aan een leuk gezin met kindjes.

Terug naar “Consumenten Koop”