aanvraag sloopvergunning

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

aanvraag sloopvergunning

#1 , 22 aug 2019 17:36

Hoeveel tijd moet men effectief gemiddeld rekenen voor bekomen sloopvergunning vanaf indienen dossier bij het omgevingsloket?
Is dat steeds de maximum termijn van drie maanden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2019 12:25

Er zijn drie termijnen om rekening mee te houden;

-Termijn 1: 30 dagen heeft de ambtenaar de tijd om jouw dossier vast te nemen en volledig te verklaren
- Termijn 2: vanaf volledigverklaring 60 dagen de tijd om een beslissing te nemen (met andere woorden, het schepencollege aan het werk te zetten) als het een eenvoudige dossiersamenstelling is
OF
- Termijn 2: 105 dagen als het een minder eenvoudig dossier is (bijvoorbeeld met openbaar onderzoek)
en dan
-Termijn 3: binnen een redelijke termijn (10 a 15 dagen) moet jij op de hoogte gebracht worden van de beslissing

Dan begint de aanplakking te lopen (30 dagen beslissing aanplakken en 5 dagen afwachten om te zien of er geen bezwaren zijn)

Dan pas mag je beginnen met de werken. De maximumtermijn is dus veel langer dan 3 maanden.

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 aug 2019 13:08

Met drie maanden bedoelde ik de termijn tot de beslissing van het College.
Een openbaar onderzoek is in dit geval niet vereist.
Maar ik vraag me af of die maximumtermijn meestal (of in de regel) wordt uitgeput.
Wegens de slechte toestand van het gebouw wil ik het zo snel mogelijk weg.
Ook om onroerende belastingen te vermijden. Het pand werd expliciet aangekocht voor afbraak (staat in akte). Zo werd er o.a. ook geen elektriciteitskeuring werd uitgevoerd.

Wat voor bewaren zouden er kunnen zijn tegen de beslissing van het College?
Het betreft afbraak van een alleenstaande (niet-beschermde) viergevelwoning op een perceel van 19,5 are.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 aug 2019 13:35

De termijnen zijn regionaal zeer sterk verschillend. Afhankelijk van personeelsbezetting, historische achterstand, ... Sommige stedenbouwambtenaren zijn allergisch voor 'opjagen' en zullen jouw dossier helemaal onderaan de stapel leggen omdat je te veel zaagt, anderen zullen het voornemen als je dat vraagt... In de vijf gemeentebesturen waar ik vaak kom duurt het gemiddeld 12 weken, maar in de stad hier vijf minuten verder gebruikt men altijd de volledige termijn tot de laatste dag op.

Wellicht zijn er tegen jouw project inderdaad geen bezwaren, maar men moet toch de dertig dagen aanplakken afwachten. En als er wel bezwaren komen, moeten deze beoordeeld worden op gegrondheid (argumenten a la "die mens zijn naam staat mij niet aan" doen uiteraard niet ter zake)

delicaat
Topic Starter
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 aug 2019 13:52

Bedankt!
Ik ga er voor de verdere planning van de sloopwerken dan maar van uit dat de termijnen volledig zullen worden opgebruikt.

Terug naar “Milieurecht”