Dubbele terugbetaling van dubbele betaling

Jando
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Dubbele terugbetaling van dubbele betaling

#1 , 22 aug 2019 14:36

Hallo iedereen,

Een kleine 6 weken geleden was ik op vakantie in Brazilië bij mijn vriendin.
Omdat haar bed zowat uit elkaar begon te vallen hebben we daar een nieuw bed gekocht t.w.v. 600€

Bij het afhandelen van de bestelling waren we bij de betaling aangekomen. Ik gebruikte mijn bankkaart om te betalen via Maestro. Ik gaf mijn code in op de betaalterminal en wachtte even en er verscheen een foutmelding. De winkeleigenaar kende de foutmelding niet en zei me dat er iets mis was met de betaalterminal en vroeg me om nog eens opnieuw te proberen op een andere betaalterminal. Zo gezegd, zo gedaan, en daar werd de betaling zonder enig probleem verwerkt. Dus alles ok en het bed werd besteld.

's Avonds check ik mijn bankrekening en zie ik dat er twee betalingen zijn uitgevoerd t.w.v. 600€ van dezelfde begunstigde. Dus de eerste betaling met de foutmelding is blijkbaar wel doorgegaan.

's Anderendaags wij terug naar de winkel om ons beklag te doen. De winkelverantwoordelijke checkt beide terminals maar daar komt er slechts 1 betaling uit voort, op de originele betaalterminal waar de foutmelding op verscheen was er geen betaling geregistreerd. Na veel vijven en zessen toch contact opgenomen met de fabrikant en daar werd effectief een dubbele betaling vastgesteld en werd beloofd het geld terug te storten.

Dit heeft ellendig lang geduurd. De betaalterminal was van Rede en die moest via Maestro dan de gegevens opvragen van mijn rekening zodat ze het geld konden terugstorten of dat probeerden ze ons toch wijs te maken. Uiteindelijk heb ik een document doorgestuurd gekregen waarbij op 5 augustus de opdracht gegeven werd om de betaling terug te storten.

Maandag (na 5 weken) kreeg ik dan uiteindelijk toch het geld teruggestort.
Geld afgeven duurt slechts enkele seconden maar geld terugkrijgen duurt 5 weken...

Gisteren keek ik naar mijn rekening en merkte is dat er opnieuw een storting was gebeurd van 600€. Dus het lijkt erop dat mijn dubbele betaling, ook dubbel terugbetaald werd.

Nu is dus de vraag wat ik hiermee moet aanvangen?
Moet ik zelf naar mijn bank gaan om dit aan te kaarten zodat Maestro één betaling terug kan sturen naar Rede en uiteindelijk de fabrikant, of moet ik wachten tot Rede of de fabrikant zelf de fout opmerkt om dan opnieuw een terugbetaling aan te vragen bij Maestro?

Ik heb zoiets van het is hun fout, nu mogen zij er achteraan hollen, maar hoe zit dat met mijn aansprakelijkheid?

Groeten,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 aug 2019 15:14

ik vrees dat het Braziliaans recht van toepassing zal zijn en ik denk niet dat er hier iemand enige ervaring mee heeft :-/

in Belgie zal u normaal inderdaad het teveel gestorte bedrag moeten terug betalen, men noemt dat een onverschuldigde betaling.

Reclame

Terug naar “Andere”