Verduidelijking graag kosten en lasten huurder/verhuurder

R.D.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verduidelijking graag kosten en lasten huurder/verhuurder

#1 , 22 aug 2019 04:48

Hello,

Dit par. is uit standard huurcontract Vlaams gewest voor de nieuwe wetgeving van 2019, het vet gedrukt wat moet ik hieruit juridisch concluderen dat de kosten gelijk verdeeld (evenredig deel) worden onder huurder en verhuurder....ik vind dit een verwarrende term/regel daar mijn makelaar die mij dit contract geleverd heeft verteld "kosten zijn voor huurder", dit is ook bevestigd door Vlaamse overheidsdienst....graag een duidelijk geformuleerd advies wat juist deze regel inhoud...dank!

5. GEMEENSCHAPPELIJKE KOSTEN – PRIVÉ-VERBRUIK – FINANCIERING

De gemeenschappelijke kosten van het gebouw waarin het verhuurde goed zich zou bevinden, door de huurder verschuldigd ten belope van zijn evenredig deel, omvatten de kosten voor verbruik van water, gas, elektriciteit, verwarming, het loon en de kosten van de eventuele conciërges, de vergoeding van de syndicus (of de eventuele rentmeester, bij gebrek aan een syndicus), evenals alle kosten van onderhoud en kleine reparaties, met inbegrip van die welke betrekking hebben op de liften en de technische uitrustingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 aug 2019 07:50

Ik begrijp uw juridische conclusie niet.

Evenredig slaat op het aandeel van het gehuurde goed in de totale gemeenschappelijke kosten. Men spreekt immers over de kosten op niveau van het gebouw.

Evenredig wil overigens niet zeggen ‘gelijk verdeeld’.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 aug 2019 09:02

in de nieuwe Vlaamse regelgeving is bepaald welk percentage van al die kosten (syndicus, onderhoud algemene delen, herstelkosten...) mag doorgerekend worden naar de huurder. Wellicht doelt men daar op.

Reclame


R.D.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 aug 2019 10:52

Beste Ghentian, dat is duidelijk geformuleerd....dank daarvoor ;-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”