aangifte bij nalatenschap

Fernand
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aangifte bij nalatenschap

#1 , 19 aug 2019 10:34

Moet men bij het indienen van een nalatenschap van langstlevenden ouder alle bedragen opgeven die men verkregen heeft tijdens de laatste 3 jaar ?
vb : Ik kreeg van mijn vader in 2017 € 500 overgeschreven zonder mededeling.
in 2018 tijdens de vakantieperiode kreeg ik nogmaals een bedrag van € 1.600 overgeschreven met de mededeling : vakantie.
Volgens de dienst nalatenschappen diende ik deze bedragen aan te geven in de aangifte, daar waar ik van mening was dat dit gewoon en soort "drinkgeld" is zoals dit ook met nieuwjaar het geval is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 19 aug 2019 13:07

Volgens de letter van de wet hebben ze ongetwijfeld gelijk. In praktijk is dit muggenzifterij want van quasi geen impact op je successierechten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 19 aug 2019 13:21

Tot 5 percent van je bezittingen als kadootjes uitdelen wordt niet beschouwd als schenking.
Ik ben dan ook verbaasd dat men over deze bedragjes problemen maakt.

Dit zou betekenen dat men een pas gehuwd stel geen kado zou mogen geven zonder dat het als een schenking wordt beschouwd...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Fernand
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2019 20:54

Dank voor de reactie. Bij een 2de gesprek heeft d persoon toch enige soepelheid aan de dag gelegd.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”