Kopen + verhuren met winst?

Katrien124
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kopen + verhuren met winst?

#1 , 21 aug 2019 12:31

Beste mensen,

Ik huur momenteel een appartement, wat volledig op de naam van mijn vriend zal komen te staan per 1 september.
Ik zoek een appartement te kopen van ongeveer 140000 euro, om te renoveren gedurende 1 jaar (zo lang huurt mijn vriend nog, ik woon dan officieel op het nieuwe adres)

Ik zou lenen met uitsel van kapitaal (begin aflossen binnen een jaar) om zo de renovatie te kunnen bekostigen grotendeels.

Het plan is om er even te wonen en nadien te verhuren.

Mijn aflossing bedraagt 530 euro / maand.
Huurprijs kan aan 750 / maand (in vergelijking met gelijkaardige gerenoveerde appartementen)

Moet ik hier nog ergens rekening mee houden of is dit pure winst? Het is de eerste keer dat ik iets koop.. Nadien zouden we samen een groter appartement willen aankopen.

Graag wat tips en advies indien je hier iets van afweet.. Bedankt alvast!

Katrien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 21 aug 2019 12:35

Na betaling aflossing zal u NIETS overhouden. Het is waarschijnlijker dat u nog zal toeleggen.

Want:
- onroerende voorheffing
- inkomstenbelasting
- syndicuskosten
- onderhoudskosten appartement
- verzekering
- risico (tijdelijke) leegstand
-enz.

moeten ook betaald worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 aug 2019 12:55

Ik lees altijd graag de berekeningen van toekomstige eigenaars van een huurhuis of appartement. Ze zitten er soms mijlenver naast. Wat zijn ze soms naïef.
Voorzie ook maar een som voor herstellingen, want in een pand, zelf een degelijk gerenoveerd, zijn onverwachte kosten.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2019 13:44

vergeet de kosten niet om er huurders in te krijgen(met een immokantoor of zelf doen, kost altijd iets)

Katrien124
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2019 14:42

Na betaling aflossing zal u NIETS overhouden. Het is waarschijnlijker dat u nog zal toeleggen.

Want:
- onroerende voorheffing
- inkomstenbelasting
- syndicuskosten
- onderhoudskosten appartement
- verzekering
- risico (tijdelijke) leegstand
-enz.

moeten ook betaald worden.
Bedankt! Heel belangrijk om weten.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 21 aug 2019 21:18

Beste

Weet dat in de banksector voor immo rendementen van 4 % op de aankoopprijs als absoluut maximum wordt gezien.
Op 140:000 is dat dus 5600 euro per jaar. Geen 9000 per jaar...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

CityBird
Berichten: 792

#7 , 22 aug 2019 05:13

of is dit pure winst?
De terminologie is fout, je kan hier immers niet van winst spreken maar opbrengst of yield zoals Engelstaligen dat noemen. Die opbrengst is de jaarlijkse huuropbrengst gedeeld door de kostprijs van het appartement, wat bij jou bruto iets van een 5-6 % is. Dit gaat echter dramatisch naar beneden na aftrek van alle kosten genoemd in de eerdere posten, eerder naar de 2-3%, soms zakt dit zelfs nog lager bij beschadiging, wanbetaling,....

Terug naar “Kopen”